Probleem
Een Audi A3 uit 2005 met 2.0 TFSI (oorspronkelijk motorcode AXX) krijgt een vervangend motorblok met motorcode BWA. Alle stekkers passen en er is 12 volt aanwezig op de bobines, maar de motor vonkt niet. Er verschijnen geen foutcodes voor immobiliser of ontsteking.
Bij controle blijkt er geen krukassignaal zichtbaar te zijn, terwijl de oorspronkelijke AXX-motor wel een werkend signaal heeft. Brandstofinspuiting werkt wel en diverse componenten reageren op inleren en actuatoren. Omdat het BWA-blok uit een Skoda afkomstig is en de AXX oorspronkelijk op een ander motormanagementsysteem draait, ontstaat twijfel over mogelijke verschillen in sensoropname, penbezetting of fysieke passing van de krukassensor.
Oplossing
De oorzaak blijkt de krukassensor achter het vliegwiel. Na vervanging van deze sensor komt het krukassignaal terug en is er weer vonk. Hiermee start de motor weer normaal en is het probleem opgelost.
Diagnosetip: Peugeot 207 met misfire en brullend geluid uit de inlaat
Distributietiming meten: het verschil tussen elektronische en mechanische timing