Rutger van Bolhuis: 'Elektrisch rijden hou je niet tegen; wij zijn er klaar voor'

Rutger van Bolhuis: 'Elektrisch rijden hou je niet tegen; wij zijn er klaar voor'
Rutger van Bolhuis: “De eerste keer werken aan een EV is het lastigst. Daarna gaat het steeds sneller”.

Wat betekent elektrisch rijden voor het werk van autotechnici? Bij Autobedrijf Boks in Apeldoorn weten ze daar alles van. Onder de naam EV-Auto Apeldoorn richtte het onafhankelijke autobedrijf een eigen EV-centrum op. Aftersalesspecialist Rutger van Bolhuis vertelt wat dat betekent voor zijn werk en dat van zijn collega's.

Waarom zijn jullie als onafhankelijk autobedrijf een eigen EV-center gestart?

Of je het nou leuk vindt of niet, elektrisch rijden is er en het gaat niet meer weg. Mijn werkgever ziet kansen in de elektrische revolutie. Daarom hebben we sinds kort een eigen afdeling binnen het bedrijf waar we ons volledig richten op de verkoop van elektrische en hybride auto’s. Ook de werkplaats is aangepast voor onderhoud, reparatie en diagnose aan EV’s en hybrides.”

Hoe hebben jullie dat allemaal aangepakt?

“Een EV-centrum oprichten is veel werk. Er komt meer bij kijken dan alleen een paar elektrische auto’s in de showroom neerzetten. Een EV-specialisme heeft invloed op alles wat wij hier in het bedrijf doen. Van de werkprocessen en de veiligheidsprocedures tot het sleutelen in de werkplaats. Iedereen volgt trainingen, cursussen en bijscholing, van de verkoopadviseurs tot de autotechnici.”

Wat vind je zelf van elektrisch rijden?

'Eerlijk gezegd vond ik elektrisch rijden helemaal niets'”

“Ik ben een echte petrolhead. Eerlijk gezegd vond ik elektrisch rijden helemaal niets. Totdat ik zelf een keer met een EV mocht rijden. Het enorme koppel, de grip, de rust en stilte: ik ben om. Bij mijn collega’s zie ik hetzelfde. Als ze zelf voelen hoe een elektrische auto rijdt, worden ze enthousiast.”

Wat doet jouw werkgever aan training en opleiding?

“Doorleren en bijscholen is bij ons geen keuze. Het is een gegeven. Regelmatig trainen deden we al voordat we begonnen met elektrische auto’s. Omdat we grondig getraind zijn, is het werken aan elektrische auto’s helemaal niet spannend. Door onze up-to-date vakkennis kunnen we er veilig en snel aan werken.”

Wat betekent elektrisch rijden voor de toekomst van jouw vak?

“In de werkplaats onderhouden we veel lease-auto’s. Daar zitten steeds vaker hybrides, plug-in hybrides en EV’s tussen. De eerste keer dat je aan een elektrische auto werkt, is het lastigst. Dan moet je goed kijken, zoeken en nadenken hoe alles in elkaar zit. Daarna gaat het steeds gemakkelijker. Het is precies hetzelfde als bij een auto met een verbrandingsmotor. Daar moet je bij een nieuw model de eerste keer ook uitzoeken hoe alles precies zit.”

Hoe was het om voor de eerste keer aan een EV te werken?

“Iedereen zegt dat elektrische auto’s weinig onderhoud nodig hebben en dat automonteurs straks niet meer nodig zijn. Ik zie dat anders. Ik denk dat het werk verschuift. In plaats van olie verversen moeten we straks lastige storingen oplossen. Met ons EV-specialisme bereiden we ons daar nu alvast op voor. We maken samen met elkaar de omslag naar elektrisch. We zijn klaar voor de toekomst.”

Ben jij klaar voor morgen? Check het zelf met de workshop ‘Klaar voor de Toekomst’
De mobiliteitsbranche verandert snel. Dat heeft ook invloed op jouw werk. Wil je weten of je klaar bent voor morgen? Met de OOMT-workshop ‘Klaar voor de toekomst’ ontdek je waar je goed in bent, welke wensen je hebt, en waar jouw ontwikkelkansen liggen. Dat doe je samen met collega’s onder begeleiding van een OOMT-coach.Ook voor leidinggevenden is de workshop interessant: je krijgt inzicht in de kwaliteiten, de kennis en de groeikansen van jouw team, en je legt een goede basis voor de gesprekscyclus.De OOMT-workshop ‘Klaar voor de toekomst’ wordt op locatie in jouw bedrijf georganiseerd. Dat kan zowel binnen als buiten werktijd. Nieuwsgierig geworden? Stuur een e-mail naar servicedesk@oomt.nl of bel de OOMT Servicedesk op 0800-0155. Meer informatie over de workshop vind je op de website van OOMT via deze link.

Dit artikel is gesponsord door OOMT - bekijk hier het partnerdossier. 

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.

Wat we van Jan en Jay Vos kunnen leren? "Goed communiceren en doen wat je zegt!"

Trots op mijn bedrijf - Vader en zoon runnen samen Vos Voertuig...

Vader en zoon Jan en Jay Vos runnen samen Vos Voertuig Service in Heino. Een kleine garage die grote waardering ontvangt.

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....