Vanaf 30 april recyclingbijdrage op importoccasions

Vanaf 30 april recyclingbijdrage op importoccasions

Vanaf 30 april 2021 wordt een recyclingbijdrage geheven op alle auto's waarvoor een Nederlands kenteken wordt aangevraagd. De recyclingbijdrage geldt dan niet alleen voor nieuwe auto's, maar ook voor geïmporteerde auto's die voor het eerst een Nederlands kenteken krijgen. Hierdoor kunnen jaarlijks circa 200.000 auto's duurzaam worden gerecycled.

De recyclingbijdrage is een eenmalige bijdrage boven op de aanschafprijs van een personenauto of lichte bedrijfswagen. Het geld dat wordt geïnd komt ten goede aan verantwoorde en hoog- waardige autorecycling. Op de meeste auto’s in Nederland wordt al een recyclingbijdrage geheven.

Vanaf 30 april 2021 zal dit gaan gelden voor alle auto’s, dus ook voor geïmporteerde auto’s – ongeacht of dit nieuwe of oude auto’s zijn en ongeacht of ze door een particulier of garagebedrijf worden ingevoerd. De recyclingbijdrage is sinds 1 januari 2021 €30, – per auto.

Waar wordt het geld voor gebruikt?

Dankzij het geld dat wordt geïnd met de recyclingbijdrage kan ARN samen met zo’n 300 recyclingpartners door heel Nederland auto’s verantwoord en hoogwaardig recyclen. De laatste jaren werden ruim 200.000 afgedankte auto’s duurzaam gerecycled, waarbij vrijwel alle materialen zijn hergebruikt.

In totaal zijn dat dan elk jaar zo’n 187 miljoen kilo aan materialen. Hierdoor konden autodemontage-, shredder- en recyclingbedrijven de laatste jaren een recyclingpercentage van ruim 98 procent realiseren. ARN zegt dan ook niet voor niets: “samen maken we er iets moois van!”

Hoe is het geregeld?

De inning van de recyclingbijdrage wordt bij parallelimport uitgevoerd door de RDW, de organisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland verzorgt. Bij het aanvragen van een kenteken voor een parallel geïmporteerde auto betaalt de aanvrager de recyclingbijdrage via de RDW.

Meer hierover is te vinden op wemakenerietsmooisvan.nl. Op nieuwe auto’s draagt de importeur de door de klant betaalde recyclingbijdrage af aan ARN.

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.

Wat we van Jan en Jay Vos kunnen leren? "Goed communiceren en doen wat je zegt!"

Trots op mijn bedrijf - Vader en zoon runnen samen Vos Voertuig...

Vader en zoon Jan en Jay Vos runnen samen Vos Voertuig Service in Heino. Een kleine garage die grote waardering ontvangt.

Het concept voor deze hypermoderne super-EV is ontworpen door het team van het London Advanced Design Centre van MG. foto: MG

MG viert 100-jarig jubileum met concept voor elektrische supercar

MG onthult tijdens de Beijing International Auto Show 2024 de EXE181 concept car. De spectaculaire, elektrische supercar is een eerbetoon aan...

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Nederland telt al meer dan tweehonderd Autovakmeesters. Dat zijn allemaal onafhankelijke ondernemers, die baas in eigen bedrijf willen blijven, maar...

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....