Bedrijfsautotechnicus Martin Ruiter: 'Leerlingen opleiden doen we samen'

Bedrijfsautotechnicus Martin Ruiter: 'Leerlingen opleiden doen we samen'
Martin Ruiter, Roordink Bedrijfswagens.

Martin Ruiter is leermeester sinds 2019. In de werkplaats van Roordink Bedrijfswagens in Zwolle begeleidt hij, samen met zijn collega's, aanstaande bedrijfsautotechnici tijdens hun opleiding. "Ik vind het leuk om de jonge generatie op weg te helpen, en ik lever graag een bijdrage aan de toekomst van mijn vak."

Waarom ben je leermeester geworden? Wat maakt het opleiden van jongeren interessant?

“Ik vind het leuk om een jonge generatie technici op weg te helpen. Ik doe het ook voor de toekomst van mijn vak. Met goede begeleiding krijgen nieuwe bedrijfsautotechnici een goede basis mee. Binnen ons bedrijf sta ik er niet alleen voor. Ik begeleid leerlingen samen met de chef werkplaats. Mijn andere collega’s helpen ook mee. Als het druk is, of als ik bezig ben met een lastige klus, dan springen ze bij. Het is teamwerk.”

Wat zijn de belangrijkste lessen die je tijdens de leermeestertraining hebt geleerd?

Als je alles voordoet, leren ze niks”

“Tijdens de training heb ik geleerd wat er allemaal bij komt kijken als je leermeester bent. Bijvoorbeeld op welke manier je instructies en feedback kunt geven en hoe je leerlingen motiveert.”

Heb je zelf een goede leermeester gehad?

“Ik heb meer dan één leermeester gehad. Ik ben op mijn zestiende begonnen met sleutelen. Toen ik opging voor eerste monteur, had ik een leermeester die al jaren in het vak zat. Hij heeft me veel praktische dingen geleerd. Wat ik me vooral van hem herinner, is dat hij altijd tijd voor me had. De rust en de tijd nemen, en écht aandacht geven, dat probeer ik als leermeester zelf ook voor leerlingen te doen.”

Hoe motiveer je leerlingen?

“Door zelf positief te zijn over wat ik doe. Niet alleen over mijn werk, ook over het bedrijf. Ik houd van mijn vak. Dat probeer ik uit te stralen en op leerlingen over te dragen.”

Hoe haal je het beste uit iemand die het vak leert?

“In elk geval niet door alles voor te kauwen en leerlingen heel erg op de vingers te kijken. Mijn advies voor de leerling is altijd: begin gewoon, en als je vragen hebt, dan kom je naar mij toe. Dat kan best, want de technische kennis hebben ze al. Misschien doen ze er op deze manier wat langer over om een klus af te krijgen, maar ik denk dat het de beste aanpak is. Leerlingen moeten hun eigen manier van werken ontwikkelen en hun eigen weg vinden. Als je alles voordoet, leren ze niks.”

Ook leerbedrijf of leermeester worden?
OOMT stimuleert jongeren om te kiezen voor een loopbaan in de (technische) mobiliteitsbranche. Daarnaast ondersteunt OOMT technici die leermeester willen worden en jonge vakmensen op weg willen helpen in hun vak. Erkend leerbedrijf of leermeester worden? Kijk hier hoe je dat aanpakt.

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.

Wat we van Jan en Jay Vos kunnen leren? "Goed communiceren en doen wat je zegt!"

Trots op mijn bedrijf - Vader en zoon runnen samen Vos Voertuig...

Vader en zoon Jan en Jay Vos runnen samen Vos Voertuig Service in Heino. Een kleine garage die grote waardering ontvangt.

Het concept voor deze hypermoderne super-EV is ontworpen door het team van het London Advanced Design Centre van MG. foto: MG

MG viert 100-jarig jubileum met concept voor elektrische supercar

MG onthult tijdens de Beijing International Auto Show 2024 de EXE181 concept car. De spectaculaire, elektrische supercar is een eerbetoon aan...

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Nederland telt al meer dan tweehonderd Autovakmeesters. Dat zijn allemaal onafhankelijke ondernemers, die baas in eigen bedrijf willen blijven, maar...

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....