GroupAuto-grossiers worden AllParts

GroupAuto-grossiers worden AllParts
Nieuw in het AllParts-netwerk is Autoplex in Zevenaar.

Zeven GroupAuto-grossiers sluiten zich bij AllParts aan. Er zijn nu 35 AllParts-grossiers met meer dan 40 vestigingen. Vanwaar die groei en interesse?

AllParts is een onafhankelijke grossiersformule. "De enige", zegt Freek Blekxtoon, directeur van GroupAuto. "Onze grossiers hebben gezamenlijk bewust gekozen voor een harder, coöperatief model." Dat is volgens Blekxtoon de basis van het succes.

"We zijn namelijk het enige grossiersnetwerk dat niet wordt geregisseerd door een leverancier die met een eigen netwerk ook je concurrent is. Wij kiezen bij AllParts zelf voor eigen inhoud, eigen oplossingen en eigen ledenvergaderingen."

Alliance, Fource of AllParts?

De huidige markt, met twee grote partijen, vereist volgens Freek Blekxtoon dat je kiest. "In je eentje ga je het niet redden. Wij verwachten een terugtrekkende beweging van Doyen in Nederland en dan resteert: een Precisium-contract tekenen bij Alliance, een Full Fource Partner-contract bij LKQ of lid worden van onze zelfstandige grossiersgroep AllParts.

In de eerste twee gevallen wordt de formule geheel ingevuld door de leverancier en zit je individueel vast aan een persoonlijke overeenkomst, je wordt feitelijk wederverkoper."

Zoals Coop tussen AH en Jumbo

AllParts is van, voor en door de grossiers. Blekxtoon: "Daar waar de twee grote ketens vestigingen samenvoegen en callcenters oprichten, blijven wij dichter bij de universele garagist staan. Persoonlijk en klantgericht; familiebedrijven voor familiebedrijven. Wij zijn liever met onze klant bezig dan met onze beurswaarde."

Blekxtoon vergelijkt de positie van AllParts met die van Coop als zelfstandig netwerk tussen de grote netwerken van Albert Heyn en Jumbo. AllParts heeft een gezamenlijk eigen formule gebouwd, zoals ook de zelfstandige ondernemers van Profile Tyre dat hebben gedaan tussen de concurrenten Kwikfit en EuroMaster.

"We verwachten binnenkort nog meer nieuwe AllParts-leden, ook van buiten ons netwerk."

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Foto: Shutterstock

ATC-livestream: auto hacken, hoe groot is het gevaar?

Auto's zijn steeds vaker permanent verbonden met het internet. Dat biedt voordelen, maar dergelijke 'connected cars' lopen ook, net als computers,...

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.

Wat we van Jan en Jay Vos kunnen leren? "Goed communiceren en doen wat je zegt!"

Trots op mijn bedrijf - Vader en zoon runnen samen Vos Voertuig...

Vader en zoon Jan en Jay Vos runnen samen Vos Voertuig Service in Heino. Een kleine garage die grote waardering ontvangt.

Het concept voor deze hypermoderne super-EV is ontworpen door het team van het London Advanced Design Centre van MG. foto: MG

MG viert 100-jarig jubileum met concept voor elektrische supercar

MG onthult tijdens de Beijing International Auto Show 2024 de EXE181 concept car. De spectaculaire, elektrische supercar is een eerbetoon aan...

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Nederland telt al meer dan tweehonderd Autovakmeesters. Dat zijn allemaal onafhankelijke ondernemers, die baas in eigen bedrijf willen blijven, maar...