AutoTech Alliantie wil veilig schadeherstel, waarom en hoe?

AutoTech Alliantie wil veilig schadeherstel, waarom en hoe?
AutoTech Alliantie wil de kennisachterstand op autoschadegebied aanpakken.

De techniek heeft het schadeherstelvak ingehaald. AutoTech Alliantie is een platform voor veilig herstel in de autoschadeherstelbranche.

In 2025 rijden er twee miljoen auto's met technieken waarvoor nog niemand naar school is geweest. Veilig schadeherstel is niet vanzelfsprekend meer en daarom wil AutoTech Alliantie de kennisachterstand op autoschadegebied in Nederland aanpakken.

Er zijn toch al opleidingen?

VOC verzorgt inderdaad (ROC-)opleidingen en toch is AutoTech Alliantie ontstaan omdat Hans Musters (voorheen Metalak) ontevreden was met het huidige opleidingsaanbod. Hij wilde een rijkserkende opleiding die aansluit bij de snelle technologische ontwikkelingen. Hij bracht diverse partijen in AutoTech Alliantie bij elkaar om dat te bewerkstelligen.

Wie zijn die partijen?

Dat zijn schadeherstellers. Het gaat zowel om individuele autoschadebedrijven als dealer- en keten-gelieerde bedrijven, zoals ABS Autoherstel en Schadenet. Er zitten bekende namen bij: Alfred Möller, Cor Webbe (Stokvis / Reco Autoschade Groep), Joost den Elzen (ABS Den Elzen), Ad van Diepenbeek (Van Mossel Schadeherstel) en Guus Baris (Stern Point). Samen hebben ze zo'n negentig vestigingen.

Wie geeft het onderwijs?

Ah, dat is een hele interessante partij. Anton Cornelissen van TOI is mede-verantwoordelijk voor de inhoud en opbouw van de opleiding. De aanpak van de TOI-opleiding wordt bij AutoTech gekopieerd en dus bestaat het lesmateriaal uit echte klantauto's van echte klanten en worden de praktijklessen direct op de werkvloer gegeven in echte werksituaties met de praktijkmiddelen van de auto- en schadeherstelbedrijven.

De auto's worden conform de richtlijnen van fabrikanten hersteld, want toegang tot technische fabrieksdata is de basis van de TOI-opleidingen. En AutoTech gebruikt ook de VR-brillen.

AutoTech Academy is al begonnen

Er is een 'Eerste Autoschadehersteller niveau 3' en er zijn twee éénjarige opleidingen: 'Frontoffice Exclusive' en Diagnose & Schade. Op termijn komen daar 'Master Schademanager (niveau 4)' en 'Lak & voorbewerking' bij. Behalve onderwijs zijn er ook trainingen van Tagpoint, die bijvoorbeeld gaan over gedragsverandering.

De trainingen en terugkomstudiedagen zijn verplicht om het kennisniveau op peil te houden. Het AutoTech Alliantie lidmaatschap is namelijk niet vrijblijvend. De looptijd is drie jaar en in die tijd worden de leden op alle gebieden op het technisch niveau gebracht, zoals autofabrikanten dat voorschrijven.

Een leven lang leren

Anton Cornelissen werkt momenteel aan een leven-lang-leer-programma. AutoTech-leden kiezen straks zelf kiezen hoe ze een leven lang willen leren. Elke succesvolle (online) training of opdracht draait om basiskennis, maar de nadruk kan per jaar wisselen, bijvoorbeeld rijhulpsystemen of hoogvolt. Als je aan het eind van het jaar het minimale aantal TPEP (Technische Permanente Educatie Punten) hebt gehaald, heb je je vakkennis op niveau gehouden.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Foto: Shutterstock

ATC-livestream: auto hacken, hoe groot is het gevaar?

Auto's zijn steeds vaker permanent verbonden met het internet. Dat biedt voordelen, maar dergelijke 'connected cars' lopen ook, net als computers,...

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.

Wat we van Jan en Jay Vos kunnen leren? "Goed communiceren en doen wat je zegt!"

Trots op mijn bedrijf - Vader en zoon runnen samen Vos Voertuig...

Vader en zoon Jan en Jay Vos runnen samen Vos Voertuig Service in Heino. Een kleine garage die grote waardering ontvangt.

Het concept voor deze hypermoderne super-EV is ontworpen door het team van het London Advanced Design Centre van MG. foto: MG

MG viert 100-jarig jubileum met concept voor elektrische supercar

MG onthult tijdens de Beijing International Auto Show 2024 de EXE181 concept car. De spectaculaire, elektrische supercar is een eerbetoon aan...

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Nederland telt al meer dan tweehonderd Autovakmeesters. Dat zijn allemaal onafhankelijke ondernemers, die baas in eigen bedrijf willen blijven, maar...