AutoNiveau maakt Tesla-diagnose mogelijk

AutoNiveau maakt Tesla-diagnose mogelijk

AutoNiveau heeft sinds enkele weken de beschikking over de originele Tesla Toolbox. Met dit diagnoseapparatuur kan AutoNiveau voor autobedrijven op afstand een Tesla uitlezen, software downloaden en installeren.

AutoNiveau heeft er veel onderzoek voor moeten doen en veelvuldig contact met Tesla gehad, maar nu is het dan toch gelukt om de beschikking te krijgen over het originele Tesla-diagnosegereedschap; de Tesla Toolbox. Die lange zoektocht heeft ook voordelen gehad, want de helpdeskmedewerkers zijn inmiddels al heel ervaren in het gebruik van de Tesla Toolbox.

Hoe werkt het?

AutoNiveau logt in op de software van de Tesla Toolbox en heeft dan toegang tot een portaal waar het kan downloaden en installeren. Dat kan bij Tesla op twee manieren: 'over the air' en fysiek met een stekker. Menno Verhorst, directeur AutoNiveau, legt het uit.

"Wij beginnen met het chassisnummer en de gegevens van de eigenaar van de auto om een 'over the air'-diagnose te doen. De Tesla van de klant staat via de 4G-internetverbinding constant met het Tesla-portaal in verbinding. De eigenaar krijgt een mailtje van Tesla en moet akkoord geven dat een aftermarketpartij zijn auto op afstand online benadert.

Na akkoord kunnen wij de auto uitlezen. Dat kan dus ook als de Tesla bij de klant voor de deur staat. Wij kunnen de auto alvast online uitlezen nog voordat de Tesla fysiek bij het autobedrijf is."

Als 'over the air' niet lukt

De andere optie is de auto uitlezen met een stekker. Tesla gebruikt een eigen versie van de EOBD-stekker en -kabel en die levert Tesla niet aan anderen. AutoNiveau heeft echter een betrouwbare aftermarket kabel/stekker gevonden en die stuurt AutoNiveau in een koffer met een laptop naar het autobedrijf.

Via Teamviewer kan AutoNiveau dan alsnog de werkzaamheden voor het autobedrijf uitvoeren. Verhorst: "Uiteraard kan het autobedrijf ook zelf zo'n stekker kopen en via zijn eigen laptop en teamviewer de diagnose door ons laten doen."

Wie maakt AutoNiveau hier blij mee?

Voor autobedrijven die slechts enkele Tesla's in hun klantenkring hebben, is de licentie kostbaar. Voor een jaarlicentie moet AutoNiveau aan Tesla 4.500 euro betalen. Alle autobedrijven die gebruik maken van Remote Diagnostics van AutoNiveau en alle ruim vijftig EDGe Mobility-gecertificeerde autobedrijven kunnen hun Tesla's nu via AutoNiveau onderhouden en repareren.

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.

Wat we van Jan en Jay Vos kunnen leren? "Goed communiceren en doen wat je zegt!"

Trots op mijn bedrijf - Vader en zoon runnen samen Vos Voertuig...

Vader en zoon Jan en Jay Vos runnen samen Vos Voertuig Service in Heino. Een kleine garage die grote waardering ontvangt.

Het concept voor deze hypermoderne super-EV is ontworpen door het team van het London Advanced Design Centre van MG. foto: MG

MG viert 100-jarig jubileum met concept voor elektrische supercar

MG onthult tijdens de Beijing International Auto Show 2024 de EXE181 concept car. De spectaculaire, elektrische supercar is een eerbetoon aan...

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Nederland telt al meer dan tweehonderd Autovakmeesters. Dat zijn allemaal onafhankelijke ondernemers, die baas in eigen bedrijf willen blijven, maar...

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....