Bovag-barometer: zorgwekkend aantal minder gefactureerde uren

Bovag-barometer: zorgwekkend aantal minder gefactureerde uren

Autodealers hebben in het eerste kwartaal van 2021 gemiddeld een netto resultaat van 0,93 procent gerealiseerd: 0,1 procent hoger dan een jaar eerder. Zonder de corona-overheidssteun zou het rendement volgens de Bovag Branche Barometer slechts 0,52 procent bedragen.

De eerste kwartalen van 2020 en 2021 zijn niet zomaar te vergelijken. Eind maart 2020 werd de intelligente lockdown van kracht, medio december 2020 volgde een harde lockdown en pas sinds maart 2021 zijn de showrooms weer op afspraak open. Daardoor daalde de omzet uit de verkoop van nieuwe auto's met 12 procent, daalde de voorraad-omloopsnelheid van 7,4 naar 5,5 en nam het aantal stadagen toe van 49 naar 67. Alle cijfers betreffen nieuwe auto's in het eerste kwartaal van 2021 ten opzichte van dezelfde periode van 2020. Autofabrikanten gaven wel meer bonus (300 euro) en provisie (15 euro).

Occasionmarkt slechter voor dealers

Het aantal verkochte occasions per dealervestiging nam afgelopen kwartaal met veertien procent af. De totale occasionmarkt daalde in het eerste kwartaal met drie procent, maar de dealers leverden elf procent in. De brutomarge per transactie (2.500 euro) verbeterde wel en lag negentien procent hoger (400 euro).

Minder gefactureerde uren

Nederlanders reden in 2020 een derde minder kilometers en dat merkt de werkplaats. De gemiddelde werkplaatsomzet daalde zesduizend euro (2,8 procent). Per vestiging zijn er zeventien auto's minder rijklaar gemaakt, maar het interne werk bleef met 34,6 procent gelijk. Er is dus veel werk naar voren gehaald. Het aantal gefactureerde uren daalde zeven procent (eerste kwartaal) en de prognose voor heel 2021 komt daarmee op 1.187 uren. Zorgwekkend, schrijft de branchevereniging. De absorptieratio (de mate waarin de omzet uit aftersales de algemene kosten dekt) daalde met vier procent tot 75,1 procent.

Vooruitblik: grote uitdagingen

Bovag schrijf dat de branche het eerste kwartaal mede dankzij de NOW de voeten droog heeft gehouden, maar de verschillen per merk zijn groot en de vooruitzichten zijn uitdagend. De Bovag  Branche Barometer blijft op 'stormachtig' staan, vanwege na-ijl effecten, leveringsproblemen door chiptekort, minder autokilometers en het eindigen van het steunpakket in het derde kwartaal.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.

Wat we van Jan en Jay Vos kunnen leren? "Goed communiceren en doen wat je zegt!"

Trots op mijn bedrijf - Vader en zoon runnen samen Vos Voertuig...

Vader en zoon Jan en Jay Vos runnen samen Vos Voertuig Service in Heino. Een kleine garage die grote waardering ontvangt.

Het concept voor deze hypermoderne super-EV is ontworpen door het team van het London Advanced Design Centre van MG. foto: MG

MG viert 100-jarig jubileum met concept voor elektrische supercar

MG onthult tijdens de Beijing International Auto Show 2024 de EXE181 concept car. De spectaculaire, elektrische supercar is een eerbetoon aan...

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Nederland telt al meer dan tweehonderd Autovakmeesters. Dat zijn allemaal onafhankelijke ondernemers, die baas in eigen bedrijf willen blijven, maar...

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....