Willem Smidt: 'Na jaren eindelijk mijn EVC gehaald!'

Willem Smidt: 'Na jaren eindelijk mijn EVC gehaald!'
"Na al die jaren heb ik eindelijk mijn EVC."

Willem Smidt (48) had geen diploma, wel de kennis. Wat nu? "Sleutelen aan auto's is mijn grote passie. Ik ben er bijna letterlijk 24 uur per dag mee bezig. Mijn vader had vroeger een autosloperij en ik kreeg daardoor de liefde voor auto's met de paplepel ingegoten. Dat ik monteur zou worden, was niet meer dan logisch."

"Ik dacht altijd: voor mij geen diploma. Ik ben nu niet bepaald een boekenwurm. Alles heb ik dan ook in de praktijk geleerd. Alleen begon dat steeds meer te knagen. Bij mijn vorige werkgever – waar ik ruim 8 jaar heb gewerkt – werd telkens gezegd dat ze me wel zouden helpen met het halen van de juiste papieren. En dat ik mijn EVC zou krijgen en APK-Keurmeester zou worden. Maar puntje bij paaltje kwam het er niet van. Daar baalde ik behoorlijk van. Ik wilde in staat zijn mijn eigen krabbel te zetten na een APK. En bovenal: het gevoel hebben dat ik het goed doe. Zo’n officieel keurstempel helpt daarbij.”

“Begin 2018 besloot ik op zoek te gaan naar ander werk. Ik kwam terecht bij Garage de Groot in Scharmer. Tijdens het eerste gesprek met eigenaar Henk de Groot vertelde ik direct dat ik geen diploma’s had. Dat weerhield Henk er niet van mij aan te nemen. ‘Laat maar zien wat je kan’, was zijn reactie. Ook beloofde hij uit te zoeken hoe ik toch iets van papieren zou kunnen krijgen, evenals het keurmerk. Te gek natuurlijk!”

Opleidingstraject

“Henk heeft OOMT ingeschakeld, en via hen kreeg ik coach Aliëtte Venema toegewezen. Zij stelde voor om het opleidingstraject APK-Keurmeester te doen en mijn EVC te halen. Daar had ik wel oren naar! Voor mijn EVC heb ik weinig voorbereid van tevoren. Ik draai al jaren mee, dus dat examen was een formaliteit."

"Hoe anders was het voor mijn APK-keurmerk. Daarvoor moest ik acht weken lang eenmaal per week naar een particulier opleidingsinstituut. Van twee uur ’s middags tot tien uur ‘s avonds zat ik in de schoolbanken, en ook kreeg ik huiswerk mee. Ik heb de nodige avonden thuis moeten blokken, maar dat vond ik niet erg. Ik lever graag een eigen bijdrage. Ook om te laten zien dat ik gemotiveerd ben en dankbaar voor deze kans. Als je werkgever je opleidingskosten vergoedt en je een middag tijdens werktijd ‘vrij’ krijgt om naar school te gaan, vind ik dat niet meer dan logisch.”

APK-Keurmeester

“Voor beide examens ben ik geslaagd. Na al die jaren heb ik eindelijk mijn EVC! En sinds november 2018 mag ik mezelf APK-Keurmeester noemen. En mag ik officieel autokeuringen doen. Daar ben ik erg blij mee. Ik kan nu aantonen dat ik vakbekwaam ben. Voor mij is dit alles dus een bevestiging: ik kan het wél. Voorheen was ik aan het keuren, maar kende de gevolgen van de strafpunten niet. Nu ik officieel Keurmeester ben, is dat natuurlijk wel anders."

"Inmiddels heb ik bijna 400 auto’s gekeurd en 17 steekproeven gehad. Ik heb sinds het begin nog geen enkel strafpunt gekregen; daar ben ik trots op! En ik moet zeggen: het is ook wel een soort van sport geworden om die score zo te houden.”

Blijven ontwikkelen

“Als mijn werkschema het toelaat, zou ik me willen verdiepen in storingen en diagnose. Ik wil me blijven ontwikkelen. Door dit hele traject heb ik geleerd dat je moet staan voor wat je waard bent. Tegen anderen zou ik ook willen zeggen: praat met je werkgever. Zorg dat je de kans krijgt om je papieren te halen. Je verdient het om ergens te werken waar je op waarde wordt geschat – ik kan het weten!”

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.

Wat we van Jan en Jay Vos kunnen leren? "Goed communiceren en doen wat je zegt!"

Trots op mijn bedrijf - Vader en zoon runnen samen Vos Voertuig...

Vader en zoon Jan en Jay Vos runnen samen Vos Voertuig Service in Heino. Een kleine garage die grote waardering ontvangt.

Het concept voor deze hypermoderne super-EV is ontworpen door het team van het London Advanced Design Centre van MG. foto: MG

MG viert 100-jarig jubileum met concept voor elektrische supercar

MG onthult tijdens de Beijing International Auto Show 2024 de EXE181 concept car. De spectaculaire, elektrische supercar is een eerbetoon aan...

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Nederland telt al meer dan tweehonderd Autovakmeesters. Dat zijn allemaal onafhankelijke ondernemers, die baas in eigen bedrijf willen blijven, maar...

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....