Zo pakt Mercedes-Benz tekort aan autotechnici aan

Zo pakt Mercedes-Benz tekort aan autotechnici aan
Foto: Peter Roek

Mercedes-Benz presenteerde op de Autotechnica-beurs in Brussel zijn strategie om personeelstekorten in de werkplaats aan te pakken. Het merk leidt jongeren zelf actief op, die vervolgens volop doorstromen naar de werkplaats.

Tijdens de Autotechnica-beurs in Brussel presenteerde Mercedes-Benz hun initiatief om het nijpende tekort aan autotechnici binnen de branche aan te pakken.

De autobranche, inclusief Mercedes-Benz, kampt met uitdagingen zoals vergrijzing, felle concurrentie op de arbeidsmarkt, een kloof tussen onderwijs en praktijk, en een voortdurend negatief imago onder jongeren. In antwoord hierop lanceerde het merk in 2017 het programma BePartOfUs, een combinatie van een wervingscampagne en een duaal leertraject. Het doel: het bruggen van de kloof tussen theorie en praktijk en het aantrekken van nieuw talent. Hoe werkt het?

Doorstromen naar Mercedes-Benz werkplaats

In België werkt Mercedes-Benz in het kader van BePartOfUs samen met opleider Educam aan een duaal leerprogramma, waar jaarlijks zo'n 50 jongeren aan beginnen. Opmerkelijk is dat 78% van de afgestudeerden een vaste aanstelling krijgt binnen een Mercedes-Benz werkplaats.

Scholieren wisselen werkzaamheden in de werkplaats af met lesdagen op school en in gespecialiseerde opleidingscentra. Onder toezicht voert de scholier diverse werkzaamheden uit zoals inspecties en onderhoudsbeurten aan personenauto’s en bedrijfswagens, de montage van accessoires en het klaarmaken van voertuigen voor aflevering aan klanten.

Niet alleen technische skills, ook communicatieve vaardigheden en werken in teamverband maken deel uit van het traject. De opleiding duurt drie jaar en wordt afgesloten met een erkend schooldiploma én met de titel van Gecertificeerd Onderhoudsmonteur van Mercedes-Benz.

Met het in-house ontwikkelde BePartOfUs programma zet Mercedes-Benz resoluut in op een gerichte opleiding van studenten in een technische automobielopleiding. Daardoor worden onderwijs en praktijk dichter bij elkaar gebracht. - Foto: Mercedes-Benz
Met het in-house ontwikkelde BePartOfUs programma zet Mercedes-Benz resoluut in op een gerichte opleiding van studenten in een technische automobielopleiding. Daardoor worden onderwijs en praktijk dichter bij elkaar gebracht. - Foto: Mercedes-Benz

TopClass

Voor Nederland en Vlaanderen biedt het merk sinds 2018 daarnaast het TopClass leertraject aan, voor graduaatsstudies (België) en mbo Niveau 3 en Niveau 4 (Nederland). Met TopClass ligt in België de focus op 18-plussers in de graduaatsopleiding Voertuigtechnieken. Dit is een tweejarige gespecialiseerde opleiding die zeer praktijkgericht is.

In Nederland richt TopClass zich specifiek op opleidingen niveau 3 en 4. Met TopClass lopen studenten tijdens hun opleiding stage in een Mercedes-Benz werkplaats in combinatie met vier intensieve trainingsonderdelen in een van de nationale trainingscentra (in Brussel en Nijkerk) en soft skills-opleidingen via onderwijsinstituut Censes.

Ook hier leidt het succesvol afleggen van het studietraject tot een diploma van de onderwijsinstelling en behaalt de student ook meteen het Mercedes-Benz Certificaat van Servicemonteur. Dit is volgens Mercedes-Benz voor de helft van de studenten het startpunt voor een loopbaan in één van hun werkplaatsen.

Onderhoud in universele kanaal

Naast het opleiden van technici voor de eigen servicepunten, streeft Mercedes-Benz ernaar om de kwaliteit van onderhoud binnen het universele kanaal te verhogen. Het PARTSpro-label en het B2B Connect-platform zijn hier voorbeelden van.

PARTSpro is een kwaliteitsgarantie voor de B2B-onderdelenbusiness van Mercedes-Benz aan onafhankelijke werkplaatsen en carrosseriebedrijven. Om het PARTSpro-label te behalen staan verschillende criteria centraal, zoals een dedicated team en een dagelijkse levering van onderdelen. Aan de hand van de negen criteria wordt de werking van de universeel op het vlak van onderdelen in kaart gebracht en worden actieplannen ontwikkeld om kwaliteit en professionalisme te realiseren en op lange termijn te waarborgen.

Op regelmatige tijdstippen worden werkprocessen door een externe auditeur aan een controle onderworpen. Daarna kan de betrokken Mercedes-Benz werkplaats steeds verder groeien om uiteindelijk op alle PARTSpro-criteria de vereiste score te halen. Dankzij het kwaliteitslabel weet de B2B-klant dat hij bij zijn universele garage aan het juiste adres is, zegt Mercedes.

B2B Connect

Een belangrijk platform binnen het PARTSpro-label is B2B Connect. Daarmee gaat de aftersales-wereld van Mercedes-Benz open voor onafhankelijke werkplaatsen en schadebedrijven met als centrale aanspreekpunt de Mercedes-Benz dealers. Via het online platform heeft de universele werkplaats toegang tot de onderdelencatalogus, het digitale serviceboekje, reparatiehandleidingen en diagnoseoplossingen. Ook vind je er speciaalgereedschap.

Het Duitse automerk heeft 184 officiële servicepunten in de Benelux. Voor de eigen technici worden in Brussel en Nijkerk technische trainingen verzorgd. Jaarlijks zijn dat circa 30 trainingen, waaraan zo'n 5000 technici deelnemen.

Hugo Claver

Hugo Claver

Hoofdredacteur AMT

Hugo deed de hogeschool voor journalistiek, en rolde via een korte carrière in de dagbladjournalistiek in de autojournalistiek. Voor diverse automagazines vervulde hij verschillende functies, van redacteur tot hoofdredacteur, én die van eindredacteur van AMT. Na dit acht jaar als zelfstandig ondernemer te hebben gedaan, kwam Hugo in 2023 in vaste dienst bij AMT als hoofdredacteur.

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...