Waarom krijgen e-Volkswagens géén 4 jaar fabrieksgarantie?

Volkswagen-importeur Pon grijpt de modeljaar-update aan om alle nieuwe modellen standaard te voorzien van vier jaar fabrieksgarantie. Nou ja alle, de elektrisch aangedreven modellen zijn uitgezonderd. Waarom zou dat zijn?

In het persbericht van Volkswagen lezen we dat alle nieuwe benzine- en dieselmodellen per augustus 2020 standaard vier jaar garantie en uitgebreide mobiliteitsservice mee krijgen. “Van de up! tot de Touareg, verdubbelt het merk de garantieperiode naar 48 maanden (of maximaal 100.000 kilometer).”

Welke voorwaarden importeur Pon stelt? “De standaard twee jaar fabrieksgarantie wordt verlengd door Volkswagen Nederland en is overdraagbaar naar een nieuwe eigenaar. Slijtagedelen zoals remmen, banden, ruitenwissers vallen buiten de garantie. De verlengde garantie is geldig zolang onderhoud plaatsvindt volgens fabrieksvoorschrift.”

Onderhoud volgens fabrieksvoorschriften

Als universeel autobedrijf sta je niet buitenspel, dat mag wettelijk niet. Want natuurlijk kan een universeel autobedrijf het onderhoud uitvoeren volgens fabrieksvoorschriften. Om achteraf aan te tonen dat het ook daadwerkelijk volgens de regeltjes is gebeurd, is wel een goede documentatie van belang.

Laat weten dat je het kan!

Toch dreigt voor het universeel bedrijf wel de buitenspelval. Het effect van vier jaar fabrieksgarantie kan immers zijn dat de autoconsument langer bij de dealer blijft voor onderhoud. Aan universele bedrijven de uitdaging de automobilist goed te informeren: “Wij zijn een uitstekend onderhoudsadres voor uw nieuwe auto!”

Vier jaar mobiliteitsservice

Naast de verlengde garantie is ook de mobiliteitsservice in heel Europa vier jaar lang inbegrepen. Kleine kanttekening van de importeur: “De gratis mobiliteitsgarantie is geldig zolang er onderhoud wordt uitgevoerd bij een erkende Volkswagen-servicepartner.” Logisch, ook universeelbedrijven geven zo’n mobiliteitsgarantie, veelal via de garageformule. De trend van langere fabrieksgarantie is overigens niet nieuw. Andere merken als Lexus, en Toyota hanteren standaard vijf jaar, Kia zelfs zeven. Overigens krijgen ook Seat, Skoda en Audi per augustus 2020 standaard vier jaar of 100.000 km garantie.

Waarom de elektrische modellen niet?

Opvallend is dat de elektrisch aangedreven modellen niet meedoen met de verlengde garantie. Waarom een benzine-Golf wel en een e-Golf niet? We vragen Pon om opheldering: “Als je een elektrisch model aanschaft ontvang je tot zes jaar onderhoud en geeft de fabrikant acht jaar (of 160.000 km) garantie op je hoogvoltageaccu. Dat samen is al vrij uitgebreid.”

Over the air updates

Naast de verlengde garantie en mobiliteitsservice introduceert Volkswagen Streaming & Internet standaard in alle modellen vanaf de Polo. “Dit maakt over-the-air updates en toekomstige functions-on-demand mogelijk.” Dergelijke updates zonder tussenkomst van een technicus kennen we natuurlijk van Tesla en inmiddels ook van BMW. Het geeft consumenten de mogelijkheid om achteraf opties aan te schaffen en te activeren.

Vier jaar garantie. Dat maakt de nieuwkoper bijna net zo immuun voor onverwachte kosten als de privateleaser.

Ook is elk model vanaf de Polo nu altijd connected. Al beperkt zich dit standaard nog tot inzicht via de smartphone of de auto op slot staat, de lampen aan of uit zijn en waar de auto staat.

Online verkeersinformatie, kaartupdates maar ook klimaatbediening op afstand, vergrendelen en ontgrendelen via de telefoon of pushmeldingen wanneer de auto onbedoeld wordt geopend of in beweging is, zijn beschikbaar in het uitgebreide We Connect Plus-pakket.

DAB+ standaard op alle Volkswagens

Een groot aantal Volkswagens was al standaard voorzien van DAB+. Dit geldt nu voor de gehele line-up. DAB+ biedt veel voordelen ten opzichte van de traditionele FM-radio’s. Zo is er keuze uit meer stations, die vervolgens makkelijker te vinden zijn. De digitale geluidskwaliteit van DAB+ is beter dan die van FM-ontvangers.

Lees meer over

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.