Inspectie SZW kondigt grote arbo-controle onder truck- en autobedrijven aan

Het belooft een drukke arbo-zomer te worden. Je bedrijf moet coronaproof volgens het bindende corona-protocol voor de mobiliteitsbranche. En de inspectie SZW kondigt een grote arbo-inspectie aan onder autobedrijven. Heb je je zaakjes niet op orde? Dan riskeer je een boete. Waar wordt op gecontroleerd en hoe bereid je je daar op voor?

De inspectie SZW (ministerie van Sociale Zaken & Werkgelegenheid) gaat medio juli truck- en autobedrijven met 5 tot 25 medewerkers controleren of zij voldoen aan arbowetgeving.

Het gaat er om dat je kan laten zien dat je je gezondheids- en veiligheidsrisico’s in kaart hebt gebracht in een risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) en dat er een plan is gemaakt om je werknemers te beschermen.

Je bent als werkgever verplicht om een basiscontract af te sluiten met een arbodienst of bedrijfsarts. De Inspectie SZW gaat bij autobedrijven de RI&E’s, plannen van aanpak en basiscontracten schriftelijk opvragen en houdt daarbij rekening met de gevolgen van de coronacrisis en de richtlijnen van het RIVM om verspreiding van het coronavirus te voorkomen.

Kan je niet de juiste documenten overleggen? Dan legt de Inspectie SZW een boete op.

Wat moet op orde zijn voor de controle?

  • Je Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) moet up-to date zijn.
  •  Het plan van aanpak, onderdeel van de Branche RI&E, is op orde. Daarin geef je aan hoe en wanneer je de risico’s in je bedrijf wilt aanpakken.
  •  Je hebt een basiscontract met een gecertificeerde arbodienst.
  •  Je informeert je medewerkers goed over veilig en gezond werken.
  • Je hebt een preventiemedewerker aangesteld.
  • Je hebt maatregelen getroffen voor deze arborisico’s:
    – Lichamelijke belasting
    – DieselMotorEmissie (DME)
    – Gevaarlijke stoffen
    – Machineveiligheid

Waarom deze controle?

Het doel van de controle is ervoor te zorgen dat werknemers in garages gezond en veilig kunnen werken. Arbozorg vormt hiervoor de basis. Jaarlijks vinden op de werkvloer vele ongevallen plaats, Soms met fatale afloop. Ook worden mensen ziek door hun werk.

De Inspectie SZW wil dat tij keren. De eerste stap is bedrijven stimuleren om aan de slag gaan met preventieve maatregelen. Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Werkgevers die actief met deze documenten werken, beheersen de risico’s in hun bedrijf beter, volgens de Inspectie. Dit heeft een positief effect op de veiligheid en gezondheid van medewerkers. Minder ziekmeldingen, ongelukken en het scheelt je als werkgever kosten.

Even een opzetfilter plaatsen voor je de werkplaats inrijdt. Het moet wel, maar gebeurt in de praktijk vaak niet.

Wat zijn de grootste risico’s in autobedrijven?

Welke risico’s ziet de Inspectie bij garagebedrijven? Met name risico’s op het gebied van fysieke overbelasting, gevaarlijke, kankerverwekkende stoffen zoals dieselmotoremissie en de veiligheid van machines zoals hefbruggen, lasapparatuur en pneumatisch handgereedschap.

Je bent als werkgevers verplicht om de arbeidsrisico’s te inventariseren en maatregelen te treffen zodat je medewerkers gezond en veilig kunnen werken.

AMT-webinar: Het corona-protocol & de Inspectie SZW

Helemaal op de hoogte zijn van het corona-protocol en de arbo-controle?  Kijk dan het AMT-webinar is.m. OOMT : ‘Focus op veilig werken: Het corona-protocol & de Inspectie SZW’ terug.

Tijdens het webinar nemen we de belangrijkste zaken van het protocol met je door en vertellen we je wat de controle van de Inspectie SZW inhoudt. Natuurlijk voorzien we je van de nodige praktische tips, delen ondernemers hun ervaringen en uitdagingen. Daarnaast beantwoorden zij de kijkersvragen die live gesteld zijn.

Meld je gratis aan en kijk het webinar wanneer je maar wilt!

Nu gratis aanmelden

Controle op afstand

Door de coronacrisis is de werkwijze van de Inspectie SZW anders dan gebruikelijk. Ze houdt er rekening mee dat ook garagebedrijven de nadelige gevolgen ervaren. Toch (en misschien juist daarom) is het van belang dat er toezicht blijft op gezond en veilig werken.

De controles op naleving van arbozorg zullen vooral schriftelijk worden uitgevoerd. Waar nodig zal de Inspectie over de werkvloer komen, natuurlijk houden zij zich daarbij aan RIVM-richtlijnen.

Slechts één op de drie bedrijven heeft ’t voor elkaar

Uit onderzoek blijkt dat slechts een derde van de bedrijven een RI&E, preventiemedewerker, bedrijfshulpverlening en een contract heeft met een arbodienstverlener. Dat aantal moet sterk omhoog, vindt de Inspectie. Veilig en gezond werken zijn van levensbelang.

Vooral kleinere bedrijven met minder dan 25 werknemers hebben hun arbozaken vaak onvoldoende uitgewerkt. Ook gebeuren er in die kleinere bedrijven relatief vaker ernstige ongevallen.

Door de gevaren in je werkplaats goed te inventariseren en aan te pakken, kan je voorkomen dat je werknemers uitvallen door een bedrijfsongeval of -ziekte. Gezonde situatie toch?

Hulp nodig?

Onderstaande organisaties ondersteunen en adviseren truck- en autobedrijven bij het op orde brengen van Arbo-zaken. Bijvoorbeeld met het opstellen of updaten van je RI&E, je plan van aanpak, Arbo-advies of andere Arbo-gerelateerde vragen.

Innovam:
Innovam voert RI &E-scan uit bij autobedrijven en stelt deze op. Daarnaast zorgt ze ervoor dat je RI&E up to date blijft.

FHData:
Met ‘ArboCom’ biedt FHData automotive bedrijven een compleet Arbo-pakket aan. Van RI&E tot alle verplichte Arbo-opleidingen.

BOVAG:
Op de Bovag-site vind je een overzicht van de meest gestelde RI&E vragen. Wil je zelf je RI&E opstellen? Op diezelfde pagina vind je de link naar de online RI&E voor autobedrijven.

OOMT:
Op de website van OOMT vind je alle informatie rondom de Inspectie. Daarnaast voorziet OOMT je van praktische tips, een checklist en relevante links. Zo ben je goed voorbereid!

Annemiek van de Heg

Annemiek van de Heg

Hoofdredacteur

Annemiek studeerde journalistiek aan de Hogeschool Windesheim. Ze had haar eigen autobedrijf, werkte voor 4WD Magazine en organiseerde 4WD-evenementen. Toen Annemiek in 2016 voor de eventsafdeling van AMT-uitgever Vakmedianet aan de slag ging, had ze als freelancer al diverse artikelen voor AMT geschreven. Sinds september 2017 doet ze dat full-time. Annemiek vulde lange tijd olie bij in haar Peugeot, maar rijdt nu haar droomauto. Een BMW 1 Serie.

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.

Wat we van Jan en Jay Vos kunnen leren? "Goed communiceren en doen wat je zegt!"

Trots op mijn bedrijf - Vader en zoon runnen samen Vos Voertuig...

Vader en zoon Jan en Jay Vos runnen samen Vos Voertuig Service in Heino. Een kleine garage die grote waardering ontvangt.

Het concept voor deze hypermoderne super-EV is ontworpen door het team van het London Advanced Design Centre van MG. foto: MG

MG viert 100-jarig jubileum met concept voor elektrische supercar

MG onthult tijdens de Beijing International Auto Show 2024 de EXE181 concept car. De spectaculaire, elektrische supercar is een eerbetoon aan...

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Nederland telt al meer dan tweehonderd Autovakmeesters. Dat zijn allemaal onafhankelijke ondernemers, die baas in eigen bedrijf willen blijven, maar...

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....