Stoom monteurs klaar voor de toekomst: 3 juni open avond HAN

Stoom monteurs klaar voor de toekomst: 3 juni open avond HAN
Bij belangrijke technische ontwikkelingen loopt HAN Automotive graag voorop.

Elektrisch rijden groeit de laatste jaren razendsnel. Steeds vaker wordt aan de overstap naar groene mobiliteit waterstof gekoppeld. Maar deze groene mobiliteit vraagt wel om kennis. Hoe levert de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) met zijn Automotive opleidingsaanbod de nodige kennis en kunde om monteurs klaar te stomen voor de nabije toekomst?

“We hebben het niet meer alleen over auto’s, want het draait om alle vormen van mobiliteit, dus ook bussen, vrachtauto’s, treinen en schepen”, zegt Ertan Ertunc, cursusmanager post-hbo- en maatwerkcursussen van HAN Automotive.

“Al deze voertuigen zullen in de toekomst van fossiele brandstoffen overschakelen op waterstof, elektriciteit of hybridevormen. Daar is veel kennis voor nodig, de vraag naar mensen met specifieke, technische groene mobiliteitskennis neemt alleen maar toe.”

De overstap is allesomvattend

Denk niet dat HAN Automotive de zuigers en cilinders vaarwel zegt. De overstap van fossiele brandstoffen naar emissievrije energie heeft voor alle studenten gevolgen. Ook studenten die niet kiezen voor deze specialisatie in hun programma krijgen hiermee te maken.

Wijnand Zwart is docent bij de voltijd- en deeltijd bacheloropleiding van HAN Automotive. Hij is tevens één van de oprichters van het HAN studententeam dat meedoet aan de Shell Ecomarathon.

Wijnand Zwart: “Denk alleen maar eens aan de plaats waar componenten in elektrische voertuigen worden gemonteerd. Een andere plaatsing heeft consequenties voor de sterkte, stijfheid en gewichtsverdeling van voertuigen, maar ook voor het design, wielophanging en weggedrag.”

Prachtig lesmateriaal Han Automotive

Wijnand Zwart is het soort leraar dat het lesmateriaal thuis uitprobeert. Hij maakte een motorscooter en een oude Vespa elektrisch en in zijn elektrische Fiat Panda monteerde hij moderne accu’s en een nieuw batterijmanagementsysteem. “Ik kan als ombouwer en gebruiker vertellen waar je tegenaan loopt, zoals bijvoorbeeld de elektromagnetische compatibiliteit.”

Nog zo’n enthousiaste docent bij de voltijd- en deeltijdopleidingen is Stefan van Sterkenburg. Hij is daarnaast ook onderzoeker bij een lectoraat en gespecialiseerd in waterstof.

“De combinatie elektrisch en brandstofcel levert prachtig lesmateriaal op, want om te weten of je de batterijen of de brandstofcel gebruikt moet je eerst weten wanneer ze het meest efficiënt hun energie leveren.”

Han Automotive

Frisse blik en vernieuwende inzichten

Bij belangrijke technische ontwikkelingen loopt HAN Automotive graag voorop. De opleider opereert tussen studenten, bedrijven en instellingen in de driehoek mobiliteitsbranche, onderzoek en onderwijs. Bijvoorbeeld in de vorm van onderzoeksvraagstukken of studentprojecten.

Stefan van Sterkenburg: “We werken ook veel samen met bedrijven, bijvoorbeeld bij het uitvoeren van testen en metingen van brandstofcelvoertuigen, het maken van de elektronische besturing voor brandstofcelsystemen en het ontwerpen van energiemanagementsystemen. Bedrijven waarderen de samenwerking met lectoren en studenten, want het zorgt voor een frisse blik, kritische vragen en vernieuwende inzichten.”

Meer weten?

Vraag een adviesgesprek aan bij Bert Klink (b.klink@han.nl) of Ertan Ertunc (ertan.ertunc@han.nl). Op 3 juni vindt de online Open Avond plaats, meld je nu alvast aan. Kijk op han.nl/openavond.

Ook studenten werken met reële projecten, uit hun eigen werkplek opgehaald of verkregen via de opleiding. Zo monteerden studenten in een buggy een elektrisch aandrijflijn en krijgt diezelfde e-buggy nu een brandstofcel om de actieradius te verlengen. Andere projecten? Wat te denken van een elektrische waterstof bestelauto of een driewielige waterstof ambulance.

HAN Automotive voelt zich maatschappelijk verantwoordelijk om kennis niet alleen in voltijd-, deeltijd bachelor opleidingen over te dragen, maar ook in maatwerkcursussen op locatie en online.

Ertan Ertunc

Daarnaast zijn er post-hbo-cursussen waar iedereen aan kan meedoen. Ze gaan over elektrische en hybride voertuigen, waterstof, autoelektronica, autonoom rijden en rijhulpsystemen, over veilig werken aan elektrische voertuigen (NEN 9140).

Ertan Ertunc: “De cursisten zijn allemaal mensen die in aanraking komen met andere voertuigen dan waar ze nu kennis van hebben. Ze bereiden zich voor op een toekomst van groene mobiliteit en zijn welkom bij HAN Automotive.”

Dit artikel is gesponsord door HAN Automotive. 

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....