Hoe Autobedrijf Janssen grip op de toekomst krijgt

Hoe Autobedrijf Janssen grip op de toekomst krijgt

Verandering is een constante factor in de mobiliteitsbranche. Maikel en Ilse Janssen van Autobedrijf Janssen in Rijsbergen veranderen met de tijd mee. Het onafhankelijke autobedrijf kiest voor groei en investeert nu alvast in een elektrische toekomst, vertelt Ilse Janssen. "Samen met OOMT maken we het bedrijf en het team klaar voor de mobiliteitswereld van morgen."



Waarom kiezen jullie voor groei en specialiseren in elektrische voertuigen? Hoe pakken jullie dat aan?

“Autobedrijf Janssen is in 1971 opgericht door de vader van Maikel. Na het overlijden van zijn vader heeft Maikel het bedrijf in 2007 voortgezet. Door alle veranderingen in de autobranche zetten we sinds 2017 in op schaalvergroting en specialisatie. Daar zien we mooie kansen. We hebben geïnvesteerd in uitbreiding van het team, we hebben ons aangesloten bij een garageformule met een EV-specialisme en we hebben de werkplaats aangepast voor EV-onderhoud.”

Waarom werken jullie samen met OOMT? Hoe is de samenwerking ontstaan?

“Het contact met OOMT kwam tot stand in 2018. We gingen van een team van drie naar twaalf mensen. Door de groei liepen we tegen een aantal uitdagingen aan. In een klein team kun je informeel met elkaar omgaan, een groter team vraagt om een gestructureerd personeelsbeleid. We zochten ook naar handvatten om het team mee te nemen in onze kijk op de toekomst. Met die vragen zijn we naar OOMT gestapt.”

Hoe heeft OOMT jullie geholpen?

“OOMT heeft ons geholpen met het opzetten van een gesprekscyclus en met het opstellen van individuele ontwikkelplannen voor alle medewerkers. Aansluitend hebben we samen de OOMT-workshop ‘Door de ogen van de klant’ gedaan. Op dit moment werken we met adviseur werkgeverschap René Bestevaer van OOMT aan het opstellen van een toekomstvisie. We leven in spannende tijden. Er verandert veel in de branche. Een toekomstvisie met duidelijke doelen en een duidelijke planning geeft structuur en zekerheid. Voor ons en voor alle medewerkers.”

We geven iedereen grip op zijn eigen toekomst”

Wat staat er allemaal in de toekomstvisie?

“We geven veel aandacht aan strategisch personeelsbeleid. In de toekomstvisie bepalen we samen met OOMT waar we nu staan, waar we over vijf jaar willen staan en hoe we daar naar toe werken. Samen met het team bepalen we welke vakkennis we al in huis hebben, welke nieuwe vakkennis we voor de toekomst nodig hebben en welke trainingen en opleidingen daar goed bij aansluiten. Verder kijken we hoe we de werkprocessen slimmer en beter kunnen inrichten. We zijn bezig met nieuwbouwplannen voor een EV-werkplaats zonder olie. Daar hoort een andere manier van werken bij. Ook daar betrekken we het team bij. Bij ons heeft iedereen grip op zijn eigen toekomst.”


Dit artikel is gesponsord door OOMT.

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....