Traditionele accu cruciale krachtbron voor EV

Traditionele accu cruciale krachtbron voor EV

Naarmate auto's meer elektrisch en autonoom worden, krijgt de traditionele 12-Volt loodzuuraccu een nieuwe rol als cruciale krachtbron. Het Varta Partner Portal helpt garages om de benodigde kennis en vaardigheden op te doen die nodig zijn voor het onderhoud van de 12V-accu's van EV's. En zo op de hoogte te blijven van de allernieuwste technologie.

Om de EU-doelstellingen te ondersteunen om de CO2-uitstoot tot 2030 met 37,5 % te verminderen, komen er steeds meer elektrische voertuigen op de markt. Hun opkomst heeft de eisen van het laagspanningsnet geïntensiveerd en herdefinieert voortdurend de rol van de 12V-accu. Die is inmiddels een cruciale veiligheidscomponent geworden en biedt meer kracht en ondersteuning tijdens het rijden.

Hulpaccu

De hoogspannings Li-Ion batterij van een elektrische auto voedt de aandrijflijn en het voortstuwingssysteem, maar niet het hele voertuig en het elektrische stroomnet. Het interne elektrische 12V-voedingsnetsysteem met zijn comfort- en cruciale veiligheidsfuncties wordt gevoed door een 12 Volt loodzuuraccu, ook wel hulpaccu genoemd. Het werkt als een secundaire stroombron voor het elektrische systeem van het voertuig en zorgt ervoor dat de auto zijn functionaliteit behoudt tijdens het rijden, maar ook tijdens het parkeren en wanneer de hoogspanningsverbinding wordt losgekoppeld van de aandrijflijn.

Intelligente systemen

Comfort- en veiligheidsfuncties zoals lane assist, park assist of de proactieve bescherming van de inzittenden worden voorzien door intelligente systemen aan boord die ook stroom halen uit het 12V-netsysteem. Hetzelfde geldt voor de meeste bewakingsfuncties van de auto die worden bediend door automatische besturingssystemen. Dit verhoogt op zijn beurt de behoefte aan een betrouwbare, krachtige voeding.

Waarom loodzuurtechnologie?

Lithium-ion technologie wordt vaak beschouwd als de opvolger van loodzuurtechnologie als het gaat om accu’s. Het is echter van nature niet zo robuust als andere accu-technologieën en vereist continue monitoring door het accumanagementsysteem. Over het algemeen is het een zeer geavanceerde technologie.
Loodzuuraccu's daarentegen staan bekend als betrouwbaar en betaalbaar. Hun brede operationele temperatuurvenster verbetert intrinsiek de operationele robuustheid van het hele systeem. De veiligheidsprestaties van loodzuuraccu's maken ze van onschatbare waarde voor de toekomstige emissiearme mobiliteitssector van Europa. Levenscyclusanalyse van de milieu-impact van een voertuig toont aan dat loodzuur een lagere impact heeft in vergelijking met andere technologieën.
"Over het algemeen is het veilig om te zeggen dat de unieke voordelen van loodzuurtechnologie belangrijk zullen zijn om te voldoen aan de groeiende consumentenbehoeften op het gebied van veiligheid, comfort en connectiviteit", zegt Dr. Christian Rosenkranz, Vice President Industry and Governmental Relations EMEA bij Clarios.

Veranderingen voor aftermarket

Er komen grote veranderingen aan voor de automotive aftermarket, die altijd een belangrijke en stabiele winstbijdrage heeft geleverd aan de auto-industrie. Ze omvatten het veranderen van klant verwachtingen, versnelde invoering van nieuwe technologieën, en verschuivingen in de kracht van de concurrentie.

Verwacht wordt dat meer dan 50 % van de nieuwe registraties in 2030 elektrische voertuigen zullen zijn. Steeds meer klanten zullen onafhankelijke werkplaatsen bezoeken die klaar moeten zijn om die voertuigen te onderhouden en en daarop moeten worden voorbereid. Deze trend betekent ook meer concurrentiedruk van werkplaatsen die gespecialiseerd zijn in elektrische voertuigen.

Daarom is het cruciaal voor onafhankelijke werkplaatsen om te investeren in werving en training van medewerkers en de juiste apparatuur. Deze factoren zijn de sleutel om onderscheidend te zijn en maken het voor werkplaatsen mogelijk bij het ontwikkelen van hun vaardigheden om de toenemende technologische complexiteit van voertuigen van de volgende generatie te beheren.

Vereisten

Onafhankelijke garages moeten service kunnen verlenen naarmate het volwassenheidsniveau van elektrische voertuigen toeneemt. Ze moeten de juiste accu kiezen om veiligheidsfuncties te garanderen en hun klanten de best mogelijke service te blijven bieden. Er zijn verschillende OE-onderhoudsvereisten voor accu’s om in gedachten te houden. Deze moeten door de monteur worden geïdentificeerd voordat ze worden vervangen.

Om de werkplaats te ondersteunen bij de uitdagingen die voor ons liggen, heeft Varta een one-stop-platform ontwikkeld dat alle benodigde oplossingen biedt: het Varta Partner Portal. Deze krachtige online tool biedt een volledige reeks mogelijkheden, knowhow en inzichten voor werkplaatsen om alle accu gerelateerde onderwerpen te behandelen.

Accu-zoeker

Of het nu gaat om het vinden van de juiste accu voor een specifiek voertuig, het lokaliseren van de exacte positie of het zoeken naar gedetailleerde installatie-instructies, de 'accu-zoeker' heeft alle informatie die nodig is om de best mogelijke service te bieden.

Monteurs kunnen hun expertise verbreden en hun technische kennis vergroten in Battery World Professional, een database vol handige en informatieve artikelen en geavanceerde technische informatie. De Varta Partner Portal database omvat 99,8% van de moderne voertuigen van vandaag, inclusief batterij-elektrische of hybride elektrische voertuigen. Met deze uitgebreide dekking ondersteunt Varta werkplaatsen bij het snel en betrouwbaar vinden en monteren van nieuwe accu’s.

Extra functies zoals het Varta Fleet Program, het Media Center, de TCO-calculator en allerlei E-Learnings maken de service compleet.

Uitdagingen

Dr. Rosenkranz van Clarios is er zeker van dat "de komende jaren behoorlijk uitdagend zullen blijken te zijn voor onafhankelijke garages. Maar deze uitdagingen kunnen, als ze adequaat worden aangepakt, ook tot grote kansen leiden. De 12V-accu zal een belangrijke rol blijven spelen in alle vormen van elektrische voertuigen - van degenen die al op de markt zijn tot toekomstige modellen. Werkplaatsen en groothandels zullen zich moeten aanpassen aan de veranderingen die deze ontwikkelingen met zich meebrengen. Maar we hebben er meer dan vertrouwen in dat ze de taak aankunnen en we zullen hen bij elke stap ondersteunen."

Dit artikel is gesponsord door Varta.

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.