Terugkijken: Livestream EV en PHEV in werkplaats en showroom, hoe ga je ermee om?

Terugkijken: Livestream EV en PHEV in werkplaats en showroom, hoe ga je ermee om?
epoxy floor in interior car-care center. The electric lift for cars in the service

Arjan van Doorn, werkzaam bij SAIC Mobility Europe, vertelt in deze livestream over de veranderingen in de werkplaats door elektrische en hybride voertuigen. Deze AMT-ATC Livestream is interessant voor autotechnici, verkopers, eigenaren en managers. Kortom, voor iedereen in en rond het autobedrijf. Kijk 'm nu terug!

Arjan van Doorn werkt als homologation & legal compliance officer bij SAIC Mobility Europe. Dat bedrijf kennen we het best als het moederbedrijf van MG. Tijdens een eerdere ATC-bijeenkomst gaf Arjan al een technische workshop over de elektrische crossover MG ZS EV. Dat artikel vind je terug in AMT 1 van vorig jaar.

Invloed op de praktijk

In theorie is een EV een vrij eenvoudige auto. Minder draaiende delen, minder olie en (dus) minder werk... Zou je denken. Dat is deels waar, al vragen (PH)EV’s weer om hun eigen, specifieke onderhoud.

Welke apparatuur heb je daarvoor in de werkplaats nodig en waar kun je best zonder? En hoe zit het met de veiligheid? Arjan legt het allemaal praktisch en in heldere bewoordingen uit.

Hoe verkoop je een EV?

Een onderschat onderwerp is de EV-verkoop. Waar elektrische auto’s in het begin verkocht werden aan ‘early adopters’ met heel veel kennis van zaken, inmiddels ligt dat anders. Goede voorlichting van klanten is nu belangrijker dan ooit. Hoe verkoop je zo’n EV en moet je ‘m eigenlijk wel aan iedereen verkopen? Arjan legt het uit.

Nu terugkijken

De livestream werd uitgezonden op 2 maart 2021.  Terugkijken kan hier!

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...