Blog Tom Polman: Laat je accu testen, ook bij milde startklachten

Blog Tom Polman: Laat je accu testen, ook bij milde startklachten

In de winterse februariweek moest ik regelmatig naar buiten om de auto van een buurtgenoot los te duwen die zich vastreed in de sneeuw. Niet alleen de sneeuw zorgde voor problemen. "Hij startte de laatste weken al wat moeilijker" zegt mijn buurvrouw, terwijl ze beteuterd naar haar niet-functionerende auto kijkt.

Tja, ze had het dus kunnen zien aankomen. De strenge vorst deed de accu in haar auto de das om. Heeft ze bij eerder onderhoud geen accu-advies gehad? Of heeft ze het advies in de wind geslagen? Ze is in ieder geval niet de enige, getuigen de gele bussen die aan- en afrijden in de wijk.

Ondernemer Roeland Kreling vertelde me dat hij zijn accu-ervaringen met ons had gedeeld. Hij was niet de enige, want we kregen meer dan honderd reacties op onze accuvragen! Roeland is fan van zijn Midtronics-accutester. Het is een van de eerste tools die hij in 2011 aanschafte toen hij zijn eigen bedrijf startte. “En als ‘ie morgen kapot gaat, koop ik meteen een nieuwe!”, voegt hij er aan toe.

Wij testen élke auto die binnenkomt”

“Wij testen élke auto die binnenkomt”, zegt Roeland. “Puur als service voor de klanten.” Bijkomend voordeel: het biedt serieuze omzetkansen. En hij krijgt het gemakkelijk verkocht. “Acht van de tien klanten gaan akkoord. Als je het maar goed uitlegt.” Een mooie score. En wil de klant de accu niet vervangen, dan vermeldt hij het op de factuur. Inclusief advies om, wanneer het kouder is, nog eens de accu te laten testen. Gratis!

Kijk, zo’n advies had mijn buurvrouw ochtendstress gescheeld. En: accu-omzet voor het universele autobedrijf opgeleverd. Hebben de gele bussen het ook wat minder druk.


In AMT 2 (26 februari) staat het thema Accuservice centraal. AMT-lezers vertellen hoe zij accuservice verlenen in hun autobedrijf. Daarnaast geven vele leveranciers tips voor goede accuservice. Van benodigde equipment tot hoe je de noodzaak van het vervangen van de accu aan de klant uitlegt.

AMT 2 lezen? Dat kan hier digitaal.
Nog geen abonnee van AMT? Bekijk hier de mogelijkheden.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...