Frank Schmidt: 'Ik heb het bedrijf altijd geleid vanuit de werkplaats'

Frank Schmidt: 'Ik heb het bedrijf altijd geleid vanuit de werkplaats'

Schmidt Oss is een snoepwinkel voor liefhebbers van het merk Porsche. Frank Schmidt en zijn team zijn gespecialiseerd in onderhoud, reparatie, restauratie en zelfs elektrificatie van de Duitse sportauto's. Hoe geeft hij leiding aan zijn team? Vier vragen aan Frank.

Hoe ben je met jouw bedrijf gekomen waar je nu bent?

“We zijn geen doorsnee autobedrijf. We zijn actief in een zeer specialistische markt en in die markt bezetten we ons eigen specialisme.

Naast onderhoud, reparatie en restauratie bouwen we bijvoorbeeld ook restomods onder de naam Von Schmidt. Dat zijn klassieke Porsches die we  helemaal op maat maken naar de wensen van een klant.”

Wie is Frank?

Naam Frank Schmidt
Leeftijd 51 jaar
Bedrijf Schmidt-Oss
Opleiding Werktuigbouwkunde, MTS Autotechniek, diverse aanvullende trainingen en opleidingen

Jullie hebben een klassieke Porsche omgebouwd naar elektrische aandrijving. Waarom?

“Klanten weten dat we verstand hebben van klassieke en moderne auto’s met een verbrandingsmotor. Maar we volgen ook trainingen voor hybride- en EV-techniek.

Met de 912 Blitz laten we de breedte en diepte van ons vakmanschap zien. We laten zien dat we klaar zijn voor de toekomst. Het is een perfect gerestaureerde klassieker met moderne elektrische aandrijving.”

Je hebt Schmidt-Oss twintig jaar geleden opgericht. Nu heb je vijf medewerkers. Wat betekent dat voor jouw positie?

“Ik heb het bedrijf altijd geleid vanuit de werkplaats'”

“Ik heb het bedrijf altijd geleid vanuit de werkplaats. Als iemand aan mij vroeg wat ik deed, dan was mijn antwoord ‘ik ben autotechnicus’ en niet ‘ik ben ondernemer’.

Omdat het team goed loopt, wil ik mijzelf meer gaan richten op mijn rol als werkgever en ondernemer. Ik merk dat ik het steeds leuker vind om aan het team en aan de cijfers te sleutelen. Daarom doe ik mee aan het project ‘Werken aan Winst’ van OOMT.”

Wat zijn jouw doelstellingen voor de lange termijn?

“Ons specialisme drijft op persoonlijke aandacht voor onze klanten en op onze vakkennis. Mijn team kan alles aan. Ze zijn goed in hun werk en ze werken goed samen. Dat wil ik zo houden. Daarom wil ik meer weten over strategisch personeelsbeleid.

Binnen ‘Werken aan Winst’ is er veel aandacht voor personeelsmanagement en opleidingsbeleid. Door te groeien in mijn rol als werkgever kan ik betere keuzes maken voor de toekomst van mijn bedrijf.”

Personeelsbeleid?

Wil je meer weten over strategisch personeelsbeleid? Of wil je weten hoe je zelf een opleidingsplan opstelt? OOMT helpt je op weg. Neem contact op met de OOMT Servicedesk via 0800-0155 of mail naar servicedesk@oomt.nl

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.

Wat we van Jan en Jay Vos kunnen leren? "Goed communiceren en doen wat je zegt!"

Trots op mijn bedrijf - Vader en zoon runnen samen Vos Voertuig...

Vader en zoon Jan en Jay Vos runnen samen Vos Voertuig Service in Heino. Een kleine garage die grote waardering ontvangt.

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...