Trots op het vak: Joey Swinkels

Trots op het vak: Joey Swinkels

"Lassen en slijpen, of diagnosestellen met de scope en uitleeskast; ik vind het allemaal even leuk". Joey Swinkels won begin dit jaar de titel Bedrijfsautotechnicus van de Toekomst 2020. Hij werkt bij Louwman Mercedes-Benz Bedrijfswagens in Veghel en is gek op zijn werk. Wat vind hij zo mooi aan dit vak?

1.. Wat vind je zo mooi aan dit vak?

De variatie. Ben je met een auto bezig die niet met spoed klaar hoeft en er staat er een auto met pech, moet je daar naartoe en een oplossing bedenken om de klant zo snel mogelijk weer op de weg te hebben.

2. Wat vind je het leukste werk?

Het reviseren van bijvoorbeeld een versnellingsbak. Maar als je een moeilijke storing opgelost krijgt, is dat natuurlijk ook gaaf!

3. Wat is je favoriete automerk?

Bij de trucks natuurlijk Mercedes-Benz. Bij personenauto’s heb ik een zwak voor Peugeot.

4. Wat is je favoriete gereedschap?

Hmm, of ik nou moet lassen en slijpen, of bezig ben met de scope en uitleeskast; ik vind het allemaal leuk.

Wie: Joey Swinkels, 21 jaar
Wat: Winnaar Bedrijfsautotechnicus van de Toekomst 2020
Waar: Louwman Mercedes-Benz Bedrijfs­wagens, vestiging Veghel

5. Welke opleiding/cursussen heb je gedaan?

Ik begonnen als 2e monteur. Na dat diploma heb ik mijn papieren voor 1e monteur gehaald. Ik zit nu in het laatste jaar van de opleiding tot technisch specialist. Ook heb ik mijn APK- en Tachograafpapieren. Via het werk word ik voortdurend opgeleid binnen Mercedes-Benz en heb ik diverse cursussen gevolgd bij Innovam.

6. Wat zou je willen veranderen in de branche?

Ik houd niet van voorgeschreven tijden voor een reparatie. Soms heb je dan gewoon geen tijd genoeg om het goed en op je eigen wijze te doen.

7. Waar ben je het meest trots op?

Dat zoveel transportbedrijven op ons merk en onze garage vertrouwen!

8. Wat is je droombaan?

Vrachtwagenmonteur natuurlijk!

9. Als ik niet aan het werk ben dan…

Sleutel ik aan mijn crossmotor, of aan mijn Peugeot 205 GTi uit 1991, die ben ik aan het restaureren. Dat is ook meteen mijn grootste hobby.

Ambassadeur voor het vak!

Als oud-winnaar vindt Joey het vanzelfsprekend belangrijk om meer jongeren bekend te maken met de auto- bedrijfsautobranche. Voor de nieuwe editie (Bedrijfs)autotechnicus van de Toekomst zette hij dan ook al zijn acteertalent om samen met Autotechnicus van de Toekomst Thijs van Grinsven een spetterende promo te maken. Die bekijk je hieronder:

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...