Roetfilter: niet elke oplossing werkt

Roetfilter: niet elke oplossing werkt

Het lampje 'DPF verstopt' op het dashboard brandt. Uitlezen geeft inderdaad aan dat het roetfilter is verstopt. Je kunt een middeltje toevoegen, het roetfilter laten reinigen of vervangen. Wat doe je? Er zijn meerdere antwoorden goed, maar niet alles werkt in elke situatie. Wat te doen?

Het is een dilemma dat elke werkplaats keer op keer weer tegenkomt en de juiste oplossing hangt een beetje van de situatie af. Laten we beginnen met de talloze middeltjes, die er eigenlijk altijd op neerkomen dat de verbranding van de roetdeeltjes versnelt. Daarmee raak je het roet kwijt en gaat het lampje uit, maar helaas komt het probleem snel terug. Dat is dus geen permanente oplossing. Een nadeel is bovendien de ongecontroleerde hoeveelheid warmte die door het middeltje ontstaat, waardoor het keramisch filterelement kan smelten. Dan ben je nog verder van huis.

Grondige dieptereiniging

Het roetfilter (DPF) los laten reinigen is een heel ander verhaal. Diesel Büchli reinigt roetfilters die geen 'flow' meer hebben. Het roetfilter wordt in een oven opgewarmd tot meer dan 600 graden Celsius, zodat roet, as, zwavel, olieresten en koolwaterstoffen eruit worden gedampt of gedroogd. Na de ovenbehandeling volgt een uitblaasbehandeling in een onderdrukcabine om het residu en andere niet-organische deeltjes, voornamelijk as (die niet verbranden, maar het filter wel verstoppen) er met perslucht uit te blazen.

Veel aftermarketproducten gebruiken het goedkopere Cordieriet”

Door na afloop van deze behandeling de tegendruk voor‑ en achter het filter te meten, is het effect van de reiniging kristalhelder. Samen met het keuringsrapport garandeert het bedrijf de juiste werking.

Einde van dezelfde dag weer ophalen

Voor deze reiniging hoef je bij Diesel Büchli geen afspraak te maken. Als je het filter 's ochtends vóór 9.00 uur aanlevert is het aan het einde van dezelfde dag klaar. Lever je het vóór 15.00 uur aan, dan kun je het aan het einde van de volgende ochtend ophalen. De kosten voor het reinigen bedragen 300 euro, exclusief BTW. Het bedrijf kan het roetfilter ook met nachtexpress naar één van de partners bij jou in de buurt sturen. Gemak dient de mens.

Weet wat je koopt

Het roetfilter vervangen is ook een goede oplossing, vooral als je kiest voor een nieuw, origineel filter van het betreffende merk. Dat is voor sommige klanten een hele goede oplossing, maar het is meestal ook verreweg de duurste optie. Een alternatief is een nieuw aftermarketfilter, waarvan de hele goede exemplaren zich kwalitatief kunnen meten met originele filters.

Het is wel oppassen met de kwaliteit, want soms laat de passing te wensen over, soms is er een veel kleiner filterelement gebruikt en soms is het binnenwerk gemaakt van een lagere materiaalkwaliteit. Veel aftermarketproducten gebruiken namelijk het goedkopere Cordieriet, dat veel minder hittebestendig is en een lagere asopslag heeft dan het duurdere Silicium Carbide.

Ruilen is sneller

Tenslotte zijn er de ruilfilters. Het prijsverschil met een origineel nieuw filter is vaak heel groot, dus het is wel belangrijk om te weten of het ruilfilter van OE-kwaliteit is of niet.

Ruilfilters zijn het beste en meest voordelige alternatief voor een origineel nieuw roetfilter”

Een ruilfilter van OE-kwaliteit is aantrekkelijk geprijsd en garandeert toch de juiste werking en passing. Diesel Büchli heeft een programma van meer dan honderd verschillende ruilunits in OE-kwaliteit; meer dan een origineel onderdeelnummer of het kenteken van de auto heb je niet nodig om de mogelijkheden te bepalen.

Heb je je keuze gemaakt, dan levert het bedrijf het roetfilter in de ochtend na de bestelling af. Bestel je bij één van jouw lokale Diesel Büchli Partners dan wordt het zelfs met de eerste route van de dag bezorgt. Uiteraard krijg je voor het gedemonteerde filter het statiegeld retour. Daarmee is ruilen niet alleen een betrouwbaar en snelle oplossing, maar ook het beste en meest voordelige alternatief voor een origineel nieuw roetfilter.

Dit artikel is gesponsord door Diesel Büchli. 

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een handscanner van Launch. Deze oplossing van AA Equipment Support ondersteunt de examenkandidaten.

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

Weet jij wat laaggeletterd is en wat weet jij van werkdruk? Enig idee hoeveel elektrische auto's er in 2023 zijn verkocht en wat de consequenties daarvan op de werkvloer zijn? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk goed gescoord in de AMT Kennistest. Jet Thole en Jessica Spithoven van OOMT nemen de vragen en antwoorden door.

Gebroken lager bij turbo van nog geen vier maanden oud

Gebroken lager bij turbo van nog geen vier maanden oud

Bij Turbo's Hoet ligt een turbo die werkelijk gruwelijk kapot is: het radiaal lager ligt in drieën. Nog geen vier maanden oud... en z'n voorganger vertoonde hetzelfde schadebeeld. Als turbodokter weten we dan: dit is geen domme pech, maar een kraakhelder geval van herhaalschade. Nu nog de oorzaak vinden, samen met de monteur gaan we op onderzoek.

FAG-onderdelen voor besturing en ophanging voor garages

FAG-onderdelen voor besturing en ophanging voor garages

Het chassis is een uiterst complex systeem. Perfect op elkaar afgestemde componenten vullen elkaar aan met een precieze wisselwerking om een functionele eenheid te vormen die dagelijks topkwaliteit levert ten aanzien van veiligheid, montage en rijcomfort. Met FAG-componenten voor besturing en ophanging van topniveau, helpt Schaeffler al meer dan 135 jaar met het onderhoud van dit systeem.

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat...

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning...

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van...

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen...

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een...

Foto: Liqui Moly

Motor en roetfilter reinigen met nieuwe JetClean Tronic III van Liqui...

Liqui Moly presenteerde op de Automechanika Frankfurt de nieuwe JetClean Tronic III voor het reinigen van motoren en roetfilters. Er zijn twee...

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed...

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen...