Het is een dilemma dat elke werkplaats keer op keer weer tegenkomt en de juiste oplossing hangt een beetje van de situatie af. Laten we beginnen met de talloze middeltjes, die er eigenlijk altijd op neerkomen dat de verbranding van de roetdeeltjes versnelt. Daarmee raak je het roet kwijt en gaat het lampje uit, maar helaas komt het probleem snel terug. Dat is dus geen permanente oplossing. Een nadeel is bovendien de ongecontroleerde hoeveelheid warmte die door het middeltje ontstaat, waardoor het keramisch filterelement kan smelten. Dan ben je nog verder van huis.
Grondige dieptereiniging
Het roetfilter (DPF) los laten reinigen is een heel ander verhaal. Diesel Büchli reinigt roetfilters die geen 'flow' meer hebben. Het roetfilter wordt in een oven opgewarmd tot meer dan 600 graden Celsius, zodat roet, as, zwavel, olieresten en koolwaterstoffen eruit worden gedampt of gedroogd. Na de ovenbehandeling volgt een uitblaasbehandeling in een onderdrukcabine om het residu en andere niet-organische deeltjes, voornamelijk as (die niet verbranden, maar het filter wel verstoppen) er met perslucht uit te blazen.
Door na afloop van deze behandeling de tegendruk voor‑ en achter het filter te meten, is het effect van de reiniging kristalhelder. Samen met het keuringsrapport garandeert het bedrijf de juiste werking.
Einde van dezelfde dag weer ophalen
Voor deze reiniging hoef je bij Diesel Büchli geen afspraak te maken. Als je het filter 's ochtends vóór 9.00 uur aanlevert is het aan het einde van dezelfde dag klaar. Lever je het vóór 15.00 uur aan, dan kun je het aan het einde van de volgende ochtend ophalen. De kosten voor het reinigen bedragen 300 euro, exclusief BTW. Het bedrijf kan het roetfilter ook met nachtexpress naar één van de partners bij jou in de buurt sturen. Gemak dient de mens.
Weet wat je koopt
Het roetfilter vervangen is ook een goede oplossing, vooral als je kiest voor een nieuw, origineel filter van het betreffende merk. Dat is voor sommige klanten een hele goede oplossing, maar het is meestal ook verreweg de duurste optie. Een alternatief is een nieuw aftermarketfilter, waarvan de hele goede exemplaren zich kwalitatief kunnen meten met originele filters.
Het is wel oppassen met de kwaliteit, want soms laat de passing te wensen over, soms is er een veel kleiner filterelement gebruikt en soms is het binnenwerk gemaakt van een lagere materiaalkwaliteit. Veel aftermarketproducten gebruiken namelijk het goedkopere Cordieriet, dat veel minder hittebestendig is en een lagere asopslag heeft dan het duurdere Silicium Carbide.
Ruilen is sneller
Tenslotte zijn er de ruilfilters. Het prijsverschil met een origineel nieuw filter is vaak heel groot, dus het is wel belangrijk om te weten of het ruilfilter van OE-kwaliteit is of niet.
Een ruilfilter van OE-kwaliteit is aantrekkelijk geprijsd en garandeert toch de juiste werking en passing. Diesel Büchli heeft een programma van meer dan honderd verschillende ruilunits in OE-kwaliteit; meer dan een origineel onderdeelnummer of het kenteken van de auto heb je niet nodig om de mogelijkheden te bepalen.
Heb je je keuze gemaakt, dan levert het bedrijf het roetfilter in de ochtend na de bestelling af. Bestel je bij één van jouw lokale Diesel Büchli Partners dan wordt het zelfs met de eerste route van de dag bezorgt. Uiteraard krijg je voor het gedemonteerde filter het statiegeld retour. Daarmee is ruilen niet alleen een betrouwbaar en snelle oplossing, maar ook het beste en meest voordelige alternatief voor een origineel nieuw roetfilter.
Dit artikel is gesponsord door Diesel Büchli.