Wat kun je doen bij aircoproblemen?

Wat kun je doen bij aircoproblemen?

Als het misgaat met de doorstroming of vervuiling van een aircosysteem, is de condensor vaak het hart van het probleem. De Deense fabrikant Nissens weet wat je moet doen.

De condensor zit meestal aan de voorkant van de auto en heeft dus last van regen, sneeuw, wegenzout en steenslag. Dat is van invloed op de werking en levensduur. Zo kan corrosie aan de lamellen de koeling belemmeren. Je staat er vast niet bij stil, maar één rij lamellen minder doet de werking van de condensor al met drie procent afnemen.

Nissens (de Deense fabrikant van vervangingsdelen voor motorkoeling, airconditioning en turbo's) adviseert daarom om de condensor regelmatig te controleren. Let op olieplekken (die kunnen duiden op lekkage) en controleer op beschadigingen en oxidatie. Het bedrijf levert meer dan elfhonderd verschillende condensors. Ze zijn bijna allemaal voorzien zijn van een corrosiewerende laag, want die gaan tot acht keer langer mee dan onbeschermde condensors. Ook worden voor een groot aantal modellen de O‑ringen meegeleverd in de doos. Alle Nissens condensors zijn ontworpen, geproduceerd en getest volgens de OE‑normen.

Compressor kapot? Controleer de condensor

Ook veel compressorproblemen zijn te wijten aan een slechte condensor. De problemen beginnen vaak door een gebrekkige doorstroming in de condensor. De druk in het systeem loopt daardoor op, waardoor de compressor oververhit raakt. Het zijn vooral de smalle koelbuisjes van de condensor die snel verstopt raken door vervuiling en kleine beschadigingen. Vooral de condensors met microtube‑technologie zijn hier gevoelig voor.

Ook als een smeermiddel met een te hoge viscositeit is gebruikt kan het mis gaan. Nissens heeft alle compressors daarom vooraf gevuld met de correcte hoeveelheid en de juiste viscositeit PAG‑olie. Er is dus geen noodzaak om extra olie toe te voegen. Het bedrijf gebruikt alleen stabiele en chemisch inactieve PAG‑olie met een grote vochtigheidstolerantie bij hoge temperaturen.

Tip: Mix nooit PAO‑olie en PAG‑olie door elkaar,
want deze oliën mengen niet goed.

Hoe voorkom je problemen?

Het expansieventiel is een kwetsbaar onderdeel. Het werkt onder hoge druk en is temperatuurgevoelig. Ook hier kunnen verontreinigingen in het circuit voor problemen zorgen.

Raakt het ventiel verstopt dan zijn gevolgen: te weinig koudemiddel in de verdamper, te hoge druk en een oververhitte compressor. Als het ventiel open blijft staan, loopt er juist teveel koudemiddel door het systeem de compressor in. Je kunt de werkdrukken in het systeem overigens heel goed met manometers controleren.

Nissens heeft diverse technische posters beschikbaar waarop alle systeemwerkdrukken en temperaturen staan. Al die vervelende vervuilingen zijn overigens goed te voorkomen: vervang de filter/droger op tijd. De filter/droger absorbeert vocht en voorkomt daardoor inwendige corrosie, zodat de condensor of één van de andere onderdelen niet verstopt raakt.

Tip: Vervang de filter/droger elke twee jaar plus
elke keer als het systeem tussentijds open is geweest.

Spoelen is geen vacumeren

Het spoelen van het koudemiddelcircuit is iets anders dan het leeghalen (vacumeren) en opnieuw vullen. Door te spoelen haal je vocht, verontreinigde compressorolie, koudemiddel en vuildeeltjes (zoals metaalslijpsel door compressorschade) uit het aircosysteem. Dat doe je als er sprake is van verstopping of vervuiling, als je een onderdeel van het aircosysteem vervangt, bij een niet goed werkende filter/droger en bij het verkeerd gebruik van toevoegingen, zoals UV‑lekdetectie‑ en lekstopmiddelen.

Spoelen is ook de enige betrouwbare manier om het juiste volume olie te constateren, maar bedenk wel dat bij het spoelen de compressor, het expansieventiel en de filter/droger niet worden gespoeld.

Tip: Laat geen resten spoelmiddel achter in het systeem
en gebruik altijd de aanbevolen olie en toevoegingen.

Snelle en eenvoudige montage

Nissens levert maar liefst 1.125 verschillende condensors (goed voor 96 procent van het Europese wagenpark). Elk jaar komen er vijftig nieuwe bij. Nissens levert ze altijd (vaak inclusief O‑ringen) in stevig hersluitbare dozen, zodat je nieuwe condensors altijd zonder beschadigingen kunt monteren.

Het bedrijf helpt niet alleen met vervangende producten van OE‑kwaliteit, maar ook met technische bulletins en gratis online trainingen, zoals bij het NTC, het Nissens Training Concept. De perfecte afwerking en pasvorm zorgen voor een snelle en eenvoudige montage.

Dit artikel is gesponsord door Nissens.

Lees meer over

Zo zit dat: twee elektrische servo’s, boven voor koppelen en onder voor schakelen. Bovenin een verbinding met de oliekringloop, voor hydraulisch gedoseerde koppelingsbediening. Schuin boven het hydraulisch aggregaat het schakelpedaal. - Foto: BMW

BMW schakelautomaat voor boxermotor: zo werkt het

Er zijn al automatisch schakelende motorfietsen geweest, met name Honda zag er ooit best wat in. Veel scooters, vooral de lichtere, zijn haast...

Dit plaatje geeft een idee van de opbouw van de achterwielaangedreven Alpenglow. De neon lichtstreep zou met licht- en kleursignalen informatie aan rijder en omstanders bieden. - Foto: Alpine

Waterstofverbranding voor CO2-vrij racen - Alpine zet eerste stap

Waterstofverbranding als alternatief voor racen met benzinemotoren, kan dat? Alpine probeert het met de Alpenglow Hy4. Nul CO2-emissie, maar wel het...

Foto's: Maserati

Oog voor techniek: Folgore is helemaal elektrisch en helemaal Maserati

In deze Oog voor techniek belichten we de Maserati Folgore, de volledig elektrische lijn van Maserati. Spannend?

Met de 'GameChanger 1' kunnen aan boord van de schepen EV's opgeladen worden. Het is mogelijk twee auto's simultaan op te laden met een vermogen van in totaal 120 kW. - Foto: Wisse Kommunikatie

Generator op waterstof voor mobiel snelladen van EV's

Clean City en zijn technologiepartners HyMove en Venema presenteren de 'GameChanger 1'. Dit is een mobiele, off-grid stroomgenerator met een...

70 jaar geleden begon Ferrari de export naar de VS, met de 365 GTB/4 Daytona die diepe indruk maakte. De 12Cilindri heeft daarom een neus in vergelijkbaar model. - Foto: Ferrari

Ferrari eert twaalfcilinder met 12Cilindri duo

Met het oog op de goede klantenkring in de VS koos Ferrari de Formule 1 Grand Prix van Miami als het moment om twee 12Cilindri speciale modellen te...

Weiterentwicklung des Mercedes-Benz SUSTAINEER 

Further development of the Mercedes-Benz SUSTAINEER

Mercedes-Benz combineert 'stofzuiger' Sustaineer met vrachtfiets

Mercedes-Benz komt met een studie op basis van de Sustaineer eSprinter en combineert deze met een elektrische vrachtfiets voor last mile delivery in...

Foto: Siemens

Siemens test succesvol 1 megawatt laden voor e-trucks

Het Megawatt Charging System van Siemens levert voor het eerst 1 MW tijdens tests. Een elektrische truck kan volgens Siemens in circa 30 minuten van...

AMT stond met zijn neus bovenop de F1 fotografeerde details die renstallen nu graag geheim houden. Slicks bestonden kennelijk nog niet en hoe zit het met het derdemachtswortelverband tussen vermogen en cilinderaantal?

Techniek van toen '64: derdemachtswortel beslist Formule 1

"In de Zandvoortse duinen is de stilte weergekeerd", schrijft AMT in 1964. Jim Clark (Lotus) heeft de Formule 1 van Zandvoort gewonnen en zal drie...