Auto Prof - AMT Live 2020: Schema-lezen, weet wat je meet!

Auto Prof - AMT Live 2020: Schema-lezen, weet wat je meet!
Schema met alle bedrading ingekleurd waarvan je de spanning vooraf kan bepalen.

Vaak wijst een foutcode de weg richting de oorzaak van een probleem. Handig voor een snelle diagnose, maar niet altijd voldoende. Dikwijls is het meten aan stekkers nodig. Is de voeding aanwezig? Is er een overgangsweerstand? Pak jij meteen de multimeter, scope of andere tool erbij? Of raadpleeg je eerst documentatie? Marco van Wijk vertelt je in een Kennissessie waarom dat laatste de beste stap is in Weet wat je meet!.

Al enige jaren is 'Back to Basics' een terugkerende rubriek in AMT in samenwerking met StichtingCOM. In deze rubriek gaan we terug naar de basis van autotechnische onderwerpen die we ooit allemaal op school geleerd hebben. Hoe doe je een V4-meting?Hoe zoek je een storing in LIN-bus?Back to basics: Stoeien met de laadstroom.

Begin bij de basis

Waarom we dit doen? Bij het stellen van een goede diagnose is het belangrijk niet de basis over het hoofd te zien. Heeft die module voeding en massa? Zijn er nog andere signalen nodig alvorens de module zijn werk goed kan doen?

De meest gebruikte aanpak: Meteen spanning, weerstanden en/of stroom gaan meten. Ok, en dan meet je een bepaalde hoeveelheid volts, ohms of ampères. En dan? Is dat goed. of juist niet?

Marco van Wijk is een van de docenten verenigd in StichtingCOM. Marco: "Als je meteen gaat meten kan je verstrikt raken in een lastige diagnose. Bepaal van te voren waar je gaat meten én wat je zou moeten meten op die plek. Wijkt het af, dan heb je direct aanleiding om verder te zoeken."

Kennissessie: Schema-lezen, weet wat je meet!

Na volle kennissessiezalen vorig jaar tijdens 'Diagnosestellen met Fuel trims' staat Marco op 11, 12 en 13 februari aanstaande opnieuw in een kennistheater. In zijn kennissessie richt Marco zich op het gebruik van elektrische schema's en meettechnieken om een diagnose te stellen. Daarbij komen verschillende soorten sensoren en actuatoren en hun (aanstuur)signalen aan bod. Doel? Je bewust maken van de belangrijke basis. "Met de juiste kennis weet je vooraf al wat je moet gaan meten en kan het diagnosestellen beginnen!"

Spreker Marco van Wijk

Marco van Wijk is docent autotechniek op een ROC. Hier geeft hij theorie, practicum en praktijklessen aan de toekomstige autotechnici. Voorheen was hij werkzaam als technisch specialist in de werkplaats. Anderhalf jaar geleden is hij afgestudeerd aan de HTS autotechniek (HAN Automotive). In zijn vrije tijd verdiept hij zich graag in de nieuwste technieken en werkt hij aan zijn grootste hobby: zijn website over autotechniek.


Meer Kennissessies?

Van 11 t/m 13 februari vindt de 2020-editie in Gorinchem plaats. Drie dagen lang automotive vakmanschap met standhouders, innovaties, demo's en natuurlijk een vol programma kennissessies. Daar ben je bij toch?

Registreer je gratis als gast van AMT via autoprof-amtlive.nl/tickets met registratiecode 2501.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...