Blog: Sturen naar ADAS

Blog: Sturen naar ADAS
Level 2 autonoom rijden in deze BMW 740Le met dank aan diverse ADAS-systemen.

'Automatisering in het wegverkeer kan bijdragen aan vergroting van de verkeersveiligheid, maar gaat ook gepaard met nieuwe verkeersveiligheidsrisico's." Het is een van de conclusies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het rapport: Wie stuurt?

Het 156 pagina’s tellende rapport toont de gevolgen van automatisering in het wegverkeer als het op verkeersveiligheid aankomt. Diverse verkeersongevallen worden aangehaald, waarbij de oorzaak vaak wordt gevonden in een falend ADAS-systeem. Niet omdat het systeem niet correct werkte, wel omdat de verwachting van de bestuurder hoger bleek te liggen.

Eigen schuld, dikke bult? Ja en nee. Als bestuurder blijf je verantwoordelijk, dat geeft elke autofabrikant aan. Maar het is toch kwalijk te noemen dat de werking van ADAS per automerk of model verschilt. En zelfs de softwareversie kan een rol spelen. Hoe kun je daar nou van op de hoogte zijn?

Nul verkeersdoden in 2050 moet, met hulp van automatisering, mogelijk zijn, aldus beleidsmakers. Een hele uitdaging met de huidige onduidelijk werkende systemen. Gelukkig, er wordt gewerkt aan standaardisatie, maar dat duurt nog even. Wat niet lang gaat duren, is dat diverse ADAS-systemen verplicht worden en ook in de APK-regelgeving gaat ADAS terugkomen.

Kortom: je móet er iets mee. Maar wat? En hoe? Wil je zelf kalibreren? Wat heb je dan nodig? Wat is er te koop? Of besteed je kalibreren, net als nu, uit? Pak zelf het stuur, voor automatisering jou stuurt.


ADAS in de praktijk staat centraal in AMT 12 welke vrijdag 20 december op de deurmat valt van abonnees. Ben je nog geen AMT-abonnee? Bekijk hier de mogelijkheden. AMT 12 sturen we je dan natuurlijk nog na, of lees hem hier digitaal.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...