Zes tips voor probleemloze vervanging van gloeibougies

Zes tips voor probleemloze vervanging van gloeibougies

Waarom hebben dieselmotoren gloeibougies? Inderdaad, voor een goede koude start. Maar dat is niet het hele verhaal. Zelfs in milde winters doen gloeibougies minder dienst als starthulp dan als een onmisbaar deel van de uitlaat- en emissiesystemen. Omdat ze het hele jaar door moeten functioneren, kunnen ze op elk moment aan vervanging toe zijn, legt 's werelds meest vooraanstaande specialist uit.

We weten allemaal dat dieselmotoren de warmte van gloeibougies nodig hebben om te starten als de buitentemperatuur daalt. We zijn dan ook gewend om gloeibougies in de koudere maanden te onderhouden. Wist je echter dat gloeibougies ook onmisbaar zijn voor de reiniging van uitlaatgassen en lage emissies? Of dat ze effectief zijn tegen het verstoppen van de uitlaatgasrecirculatieklep (EGR)? Ze kunnen zelfs helpen met het regenereren van het dieselpartikelfilter (DPF).

'Gloeibougies mogen niet stukgaan'

“Tegenwoordig doen gloeibougies veel meer dan alleen een koude motor helpen met starten", zegt Kai Wilschrei, manager Technical Services Aftermarket EMEA bij NGK Spark Plug Europe. "Ze helpen jaarrond om dieselverbranding schoner te maken en om te voldoen aan steeds strengere milieuwetgeving. Dit betekent dat proactieve checks van de gloeibougies noodzakelijker zijn dan ooit, ongeacht het seizoen. Van het in de gaten houden van emissies tot het terugdringen van reparatiekosten elders in de motor: gloeibougies mogen simpelweg niet stukgaan.”

Dieselrijders

Wilschrei noemt hieronder vier redenen waarom gloeibougies belangrijk zijn voor dieselrijders. En die gaan verder dan alleen de koude start:

1) Efficiëntie en emissies

Als de buitentemperatuur laag is, laten gloeibougies ontsteking plaatsvinden door elektrisch op te warmen naar zeer hoge temperaturen waardoor de lucht in de verbrandingskamer ook verwarmd wordt. Door de continue ontwikkeling van gloeibougies, gebeurt dit voorgloeien inmiddels heel snel. De nieuwste generatie keramische bougies (NHTC) van NGK Spark Plug kunnen bijvoorbeeld de 1.000 graden Celsius bereiken in minder dan twee seconden.

“Het snelle voorgloeien van deze geavanceerde bougies zorgt ervoor dat de motor direct start en soepeler loopt”, legt Wilschrei uit. “Vervuiling en roetuitstoot worden geminimaliseerd, wat weer een belangrijke rol speelt in naleving van EURO-standaarden.”

De huidige gloeibougies dragen bij aan schonere uitlaatemissies nadat de motor begint met lopen. Door een ‘nagloei’ van enkele minuten na de ontsteking te realiseren, zorgen ze ervoor dat de diesel volledig ontbrandt tijdens de opwarmfase.

De beste bougies voor tussentijdse gloei

Het NGK Spark Plug-assortiment is bij uitstek geschikt om aan de behoefte aan tussentijdse gloei te voldoen van de EGR-klep, het DPF en de verbrandingskamer. De bougies kunnen meer dan 10 minuten gloeien tot een maximum-temperatuur van 1.350 graden Celsius.

2) De EGR-klep schoonhouden

Gloeibougies hebben ook een positief effect op de staat van de EGR-klep omdat ze een zogenoemde ‘tussentijdse gloei’ produceren.

“Bij lage temperaturen van uitlaatgas heeft de EGR-klep de neiging om te carboniseren, wat een nadelig effect heeft op het reduceren van de deeltjes- en stikstofoxide-uitstoot. Uiteindelijk moet de klep dan vervangen worden, wat een dure operatie is”, vervolgt Wilschrei.

“Carbonisatie kan teruggedrongen worden als de ECU de gloeibougies activeert als de motor al loopt. Dit zorgt voor een directe gloei die voorkomt dat dat temperatuur van uitlaatgas onder het kritieke niveau komt.”

3) Het DPF regenereren

Tussentijdse gloei is ook essentieel voor de staat van het dieselpartikelfilter (DPF). Ondanks dat het DPF de dieselemissie continu moet reduceren, heeft het maar beperkte capaciteit om roetdeeltjes te vangen en op te slaan. Het filter moet regelmatig worden ‘geregenereerd’ (gevangen koolstof moet er vanaf gebrand worden) om het optimaal te laten werken. “Om te regenereren, moet het DPF ongeveer 10 minuten lang verhit worden naar meer dan 600 graden Celsius”, legt Wilschrei uit.

“De ECU start een aantal acties om dit te bereiken. Een daarvan is een zogenoemde ‘regeneratiegloei’ van de bougies van meer dan 1.000 graden Celsius, zelfs als de motor al opgewarmd is. Dit laat de temperatuur van de verbrandingskamer stijgen, wat er weer voor zorgt dat de temperatuur van het uitlaatgas stijgt. Dit ondersteunt de DPF regeneratie. Kapotte gloeibougies kunnen er echter toe leiden dat het DPF niet geregenereerd kan worden, wat verstopping veroorzaakt of uiteindelijk leidt tot een dure vervanging.”

4) Overmatige afkoeling voorkomen

Gloeibougies dragen ook bij aan een ander aspect van verbranding. “Het is essentieel dat de verbrandingskamer niet overmatig afkoelt als de auto naar beneden rijdt”, zegt Wilschrei. “Bij meer vermogen daalt de temperatuur van het uitlaatgas. Als de motor dan weer accelereert, stoot hij eerst te veel uitlaatgas en roetdeeltjes uit. De tussentijdse gloei van de bougies tijdens acceleratie gaat deze problemen tegen.”

Steeds alert zijn op kapotte gloeibougies is daarom essentieel voor de bescherming van andere onderdelen, concludeert Wilschrei. “Gloeibougies hebben zoveel voordelen dat het heel belangrijk is om te blijven checken of ze in goede staat zijn en om ze zo nodig te vervangen, zelfs in de zomer”, zegt hij. “Naast het minimaliseren van emissies houd je ook je kosten laag omdat het DPF en de EGR-klep langer meegaan!”

Kijk voor meer advies over het gebruik van gloeibougies, problemen en vervanging naar de video’s van NGK Spark Plug op www.tekniwiki.com of op Youtube.

Zes tips voor probleemloze vervanging van gloeibougies

  1. Check de foutcode voordat je begint. Zo kun je de staat van de gloeibougie nauwkeurig bepalen en of vervanging nodig is.
  2. Breng een synthetische olie aan rondom elke gloeibougie en laat die zo lang mogelijk intrekken, idealiter minimaal een week. Dit maakt het makkelijker om de bougie te verwijderen en reduceert het risico op scheuren.
  3. Warm de motor op voordat je de bougies verwijdert. Je krijgt ze makkelijker los als de motor warm is.
  4. Verwijder de bougies met een geschikte momentsleutel die de juiste afstelling heeft, om scheuren te voorkomen.
  5. Gebruik een geschikte frees met siliconenvrij vet om elk leeg bougiegat te ontdoen van koolstofresten.
  6. Nadat je de nieuwe gloeibougies handmatig op hun plek hebt gekregen, draai je ze vast met een momentsleutel met de juiste afstelling. Je vindt de aanbevolen afstelling op de verpakking of in je NGK Spark Plug-catalogus.

.

Dit artikel is gesponsord door NGK-NTK / bekijk ook het partnerdossier.

AMT stond met zijn neus bovenop de F1 fotografeerde details die renstallen nu graag geheim houden. Slicks bestonden kennelijk nog niet en hoe zit het met het derdemachtswortelverband tussen vermogen en cilinderaantal?

Techniek van toen '64: derdemachtswortel beslist Formule 1

"In de Zandvoortse duinen is de stilte weergekeerd", schrijft AMT in 1964. Jim Clark (Lotus) heeft de Formule 1 van Zandvoort gewonnen en zal drie...

“Oranje kabels, wel of niet aanraken bij draaiende motor?”, vraagt Hans Schaeks.  - Foto: Peter Aansorgh

Hans Schaeks, ATTC: 'Accupakket repareren is gat in de markt'

Elektrische auto's en hybrides zijn er in allerlei soorten en maten. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn niet probleemloos. Hans Schaeks van het Auto...

Niet dat je in Europa, of de VS binnen een jaar toestemming loskrijgt voor zo’n Xpeng/AeroHT tweeling. Maar ze menen dus wel bloedserieus dit tenminste in China uit te brengen. - Foto: Xpeng

Vliegende auto van Xpeng en AeroHT - echt waar?

Wordt de vliegende auto werkelijkheid? Wel als het aan de Chinese autofabrikant Xpeng ligt. Hoe denken zij het luchtruim te gaan kiezen?

Een soort kanon boven de testauto vuurt met 1 kHz frequentie röntgenpulsen van negen MeV (mega elektronvolt) af. Daar wil je absoluut niet naast staan, is ons wel duidelijk. - Foto: Mercedes-Benz

Botsproeven analyseren met röntgen: zo wil Mercedes auto's veiliger...

Alweer zeven jaar geleden konden we melden dat Mercedes-Benz, pionier in bots-onderzoek, röntgenfotografie inzette om botsproeven te analyseren. Zo...

Foto: Theon Design

Ultieme Porsche 911-fantasie wordt werkelijkheid bij Theon Design

Het Britse Theon Design in Oxfordshire onthult zijn Porsche 911 (964) met codenaam GBR003. Deze op maat gemaakte auto belichaamt de ultieme Porsche...

Sportiviteit? Comfort? Hoe lees je een band?

Vredestein Ultrac Pro: niet meer kiezen tussen grip of comfort (met...

"Met de Ultrac Pro hoef je niet meer te kiezen tussen performance en comfort", zegt Vredestein. "Onze ultra high performance band biedt het allebei."...

Als alle automobilisten hun gordel zouden gebruiken, zou dat jaarlijks alleen in Duitsland al 4.000 verkeersdoden schreeuwen. Maar ja: “De controle daarop zou een enorm politieapparaat vergen.” Gelukkig was er een ‘alternatief’ in ontwikkeling: “De luchtzak, het kernstuk van de Amerikaanse veiligheidsauto.”

AMT 1974: Voortschrijdend inzicht in veiligheid

Twee miljoen Amerikaanse verkeersdoden in 75 jaar! Gijs Berk schrijft vijftig jaar geleden in AMT in 1974 over veiligheid: veiligheidskooien,...

Gegevens uit de auto over verbruik, emissieproblemen en meer moeten in Euro 7 voor de automobilist open liggen – lees: alles zonder diagnosetester in te zien. - Foto: Bosch

Euro 7: vragen voor autobedrijf en klant

Het is bijna klaar, de nieuwe Euro 7 emissie-eisen-toevoeging aan de Europese typekeuringvoorschriften 2018/858. Het Europees parlement ging in maart...