Turbo-problemen: van foutcode naar oplossing

Turbo-problemen: van foutcode naar oplossing
Een foutcode stelt nog geen diagnose. Dit wel: zie de zwarte aanslag bij de hefboom van de VNT verstelling. Wijst op uitlaatgas lekkage, waarschijnlijk ernstige vervuiling van het VNT mechanisme.

Diverse OBD foutcodes wijzen naar de turbo, zoals P0299. Underboost, te lage turbodruk. En nu? Nieuwe turbo, op hoop van zegen? Of je belt de experts van Turbo's Hoet, die graag helpen de ware oorzaak op te sporen. Lang niet altijd, vaak zelfs is dat niet een defecte turbo. Wat dan wel?

Ook niet zeldzaam, in de ervaring van Turbo’s Hoet helpdesk, komt de code P2563 naar voren. Signaal van de positiesensor drukregeling onwaarschijnlijk, voornamelijk bij VNT turbo’s. De verstelling van zo’n turbo werkt niet goed. Wat dan meestal niet aan de sensor op de verstelling ligt, maar iets in de verstelling zelf, of de aansturing hiervan.

Vaak komt dat door een probleem in de aansturing of vervuiling van de overdrukregeling, die buiten de turbo zijn oorzaak heeft. Al kan het wel zijn dat daardoor de sensor uiteindelijk ook beschadigt, maar alleen de sensor vervangen gaat het probleem nu logischerwijs niet verhelpen.

Laaddrukregeling stap voor stap

Terug naar code P0299, als voorbeeld hoe je nu een diagnose kunt bereiken. De turbodruk blijft te laag, waaraan kan dat liggen? Niet meteen de turbo demonteren, om te bekijken of je daarin schade ziet. Dat is pas de laatste uitweg, als andere oorzaken zijn uitgesloten. Hoe doen we dat?

Er is overigens een hele reeks verwante foutcodes die verwijzen naar een probleem met de turbodruk. P2262, p2263, p0235,0236, 0238, 0239 wijzen daar alle naar, maar geven (zoals zoveel foutcodes) geen directe aanwijzing welk onderdeel dit probleem veroorzaakte. Die oorzaak moet de autotechnicus zelf systematisch opzoeken. Daarbij kan Turbo’s Hoet helpen.

  • Wordt de turbo aangestuurd, zodat hij druk kan opbouwen? Is er een elektronisch signaal naar de actuator? Of laat de tester dat signaal sturen en kijk of de actuator beweegt.
  • Meestal werkt hij op vacuüm, controleer op lekkage van de actuator, en daarna verder terug in het vacuümsysteem. Is de pomp goed, het magneetventiel, de aansturing daarop?
  • Check ook zeer nauwkeurig de vacuüm leidingen op lekkage. Voor de hand ligt dat dit het beste gaat met een rookmachine, het kan om kleine lekjes en scheurtjes in een slangetje gaan.

Rookmachine zeer nuttig

Is dit allemaal in orde, dan moet de drukzijde nog onderzocht worden.

  • Kan de turbo vrij aanzuigen door een schoon luchtfilter? Zit er geen lek in de drukleiding naar de tussenkoeler, is die koeler zelf niet lek? Dat moet om zeker te zijn op druk getest worden, waarvoor wederom een rookmachine zeer van pas komt.

Wat kan er nog meer aan de hand zijn?

  • De turbine moet normaal op snelheid kunnen komen, zonder tegenwerking door een gestremde uitlaatgasafvoer. Geen verstopt roetfilter, of geblokkeerde katalysator? Sporen van uitlaatgaslekkage kunnen dit verraden.
Signaal positiesensor onwaarschijnlijk bij een verstelbare turbo: P2563. Ligt meestal niet aan de sensor, maar aan vervuiling in het verstelmechanisme, en mogelijk daardoor slijtage in de verstelling.

Herhaal de lektest aan drukzijde als nu nog geen defect is gevonden. Let nog scherper op kleine lekkages, die bij maximale turbodruk grote gevolgen kunnen hebben. Geen poreuze slangen, echt geen lek bij de tussenkoeler?

Als de turbo echt stuk is

  • Heeft de turbo een waste gate uitgang, dan kan daar speling op zitten. Sluit de waste gate klep niet meer goed, dan verliest de turbo natuurlijk druk.
  • Bij benzinemotoren is er een omloopklep, de dumpvalve, gestuurd door een membraan. Is dit membraan lek, dan werkt de omloop niet goed. Die moet zorgen dat de turbo bij abrupt gas loslaten niet sterk vertraagd wordt, en bij opnieuw gasgeven traag weer druk opbouwt.

Tip van de Turbo’s Hoet experts: met name de Ford Ecoboost 1.6 is gevoelig voor dit probleem. Kijk, daar heb je wat aan, als een ervaringsdeskundige bij een bepaald motortype op een bekend zwak punt kan wijzen, waarop je dan meteen kunt controleren.

Veel foutcodes wijzen naar de turbodruk en drukregeling, maar niet naar een diagnose. Turbo’s Hoet kan helpen om de diagnose te stellen, Turbopartners kunnen daarvoor een uitgebreide kennisbank raadplegen.

Nu is het weer niet zo dat turbo’s zelf nooit stuk gaan. In dat geval kan Turbo’s Hoet helpen een diagnose af te leiden uit analyse van een echt kapotte turbo. Te weinig of verkeerde smering? Teveel vuil? Overtoeren? Dit zet ook weer op het spoor van mogelijke oorzaken buiten de turbo die verholpen moeten worden. Op je gezondheid, turbo!

Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Opel Vivaro (Combi Plus) op archiefbeeld. - Foto: Opel

Opgelost op Garageforum: Opel Vivaro met groot turbogat

Een Opel Vivaro met twee turbo's, en tóch een turbogat... Pas bij 3.500 tpm wordt de krachtbron wakker. Wat is hier aan de hand? Kan het AMT Garageforum uitkomst bieden?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

Naomie en Tim de Kruijf zijn Autovakmeesters geworden. "Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen."

Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester

Tim en Naomie de Kruijf van Auto Zagato krijgen dagelijks Italiaanse auto's in hun autobedrijf. Maar het marktaandeel van Fiat, Alfa Romeo en Lancia loopt langzaam terug, dus wat doe je dan? Tim en Naomie hebben de oplossing: ze blijven specialist in Italiaanse auto's en zoeken een partner die hen helpt om ook andere merken binnen te halen. Die partner is Autovakmeester. Aan werk hebben Tim en Naomie inmiddels geen gebrek. "We zitten ramvol." Wat doet Autovakmeester voor Auto Zagato?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat...

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning...

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van...

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een...

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een...

Foto: BMTS Technology

Turbo's Hoet levert nu ook BMTS turbo's

Turbo's Hoet wil zijn internationale marktpositie vergroten en is daarom per september officieel distributeur van BMTS Technology.

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...