Binnenkijken bij Chery Automobile: wat kan de werkplaats verwachten?
AMT ging op bezoek bij Chery Automobile, een van China's grootste autofabrikanten. Een fabrikant die het vizier nadrukkelijk op Europa richt. Wat kun je verwachten?

AMT ging op bezoek bij Chery Automobile, een van China's grootste autofabrikanten. Een fabrikant die het vizier nadrukkelijk op Europa richt. Wat kun je verwachten?

De iconische vijfcilinder turbomotor van Audi viert in 2026 zijn 50-jarig jubileum. Wat maakt deze krachtbron zo bijzonder?

De nieuwe elektrische Mercedes-Benz CLA imponeert met een WLTP-actieradius van 743 km. Dat is mede te danken aan een door het gebruik van aluminium aanzienlijk verlaagde gewicht. Het lichtmetaal wordt geproduceerd bij Hydro in Noorwegen. AMT mocht er een kijkje nemen.

In dit derde deel van onze reeks over thermisch management in elektrische voertuigen duiken we in Ford's VIHP-technologie. Deze warmtepomp met dampinjectie regelt het klimaat in cabine én accu, zelfs bij extreme temperaturen.

In het tweede deel van onze serie artikelen over het thermomanagement in hybride en elektrische voertuigen kijken we gedetailleerd naar het warmtepompsysteem van het MEB-platform van Volkswagen.

Het thermomanagement van hybride en elektrische voertuigen verschilt sterk van dat van een voertuig met verbrandingsmotor. Daar levert de afvalwarmte van de motor voldoende warmte voor het passagierscompartiment, wat niet het geval is bij het gebruik van een elektromotor. Hoe werkt klimaatbeheersing in een hybride of EV?

In deze Back to Basics ontleden we het Li-ion accupakket. Uit hoeveel cellen is zo'n accupakket opgebouwd? En hoe worden deze geschakeld en hoe is een accupakket eigenlijk opgebouwd?

Met het oog op de toekomst heeft Ferrari naast hoogontwikkelde V12-, V8- en V6-benzinemotoren ook hybrides en plug-in hybrides. Alleen een geheel batterij-elektrische auto was er nog niet, die komt volgend jaar. De technische basis van deze vierzits 'Ferrari Elettrica' is inmiddels door Ferrari onthuld. "Van A tot Z zelf ontwikkeld", benadrukt Ferrari, "een echte volbloed net als de benzinemodellen". We duiken vandaag in de techniek. En volgende week duiken we daar nog iets verder in.

Vijf jaar geleden startte Volkswagen zijn reis naar een elektrische toekomst met de compleet nieuwe ID.3. Basis was het MEB-platform (Modulair Elektrisch Bouwpakket), waarop snel meer modellen werden gelanceerd. Net als bij verbrandingsmotoren, moet er vooruitgang zijn. Naast de oorspronkelijke APP310-elektromotor past in 2026 een verbeterde APP350 in die MEB-basis, zagen we op het Wiener Motoren Symposium.

Hoewel het niet de eerste vierdeurs van 'sportmerk' AMG is, valt toch op dat voor het nieuwste studiemodel geen traditionele tweedeurs coupé vorm werd gekozen (deze komt nog wel). De vierdeurs coupé GT XX moeten we zien als voorloper van de AMG.EA basis voor komende productiemodellen. De aandrijflijn toont met zijn axiale-flux motoren ook Mercedes' blik op de toekomst.

Toen Hyundai in 1976 als eerste Zuid-Koreaanse automerk naar Europa kwam, schreef de economische pers geruststellend dat Zuid-Korea geen enkele bedreiging zou vormen voor de gevestigde orde. In 1995 bleek de praktijk anders...

Tien jaar geleden schreef AMT-redacteur Joop Sijses over een BMW R27 met Earles-voorvork. Dat deed hij na een vraag van AMT-lezer Ger de Kok, die de R27 uit 1961 nog steeds heeft. Sijses reed op de R27 en ontleedde zijn bijzondere voorvork.

Hoezo deel 2? Dat zit zo. In 1954 demonstreerde Saarloos in AMT de mogelijkheden van de Clayton-chassisdynamometer. De auto stond op rollen, en de autotechnicus achter het stuur bediende pedalen, versnellingspook en een bedieningskastje. Daarmee kon hij snelheidsproeven uitvoeren terwijl de auto in de werkplaats bleef. We schreven er vorig jaar over in Techniek van Toen "Proefrijden", concludeerde Saarloos in 1954, "was zowel vóór als na de reparatie overbodig geworden." In 1985 ging AMT op herhaling...

Zestig jaar geleden, op 28 mei 1965, nam Hub van Doorne afscheid als president-directeur van DAF. Het was aan Gijs Berk, AMT's meest historisch onderlegde journalist, om op zeven pagina's een overzicht van Van Doorne's carrière te geven. Gijs stelde niet teleur - en toch...

Een gesprek in een taxi zette AMT-adjunct hoofdredacteur Erwin den Hoed aan het denken. Uitstel van het verbod op elektrische auto's, is dat noodzaak of overbodig?

Het begon voor Ferrari met een blanco pagina, de ontwikkeling van hun eerste puur elektrische model. Opdracht: ontwikkel een totaal nieuw chassis met totaal nieuwe aandrijflijn en eigen mogelijkheden. En: breng daar traditioneel Ferrari-karakter in.

Fleet Expo 2025 op 12 en 13 november in de Jaarbeurs Utrecht? Dat is toch een beurs voor fleet- mobiliteitsmanagers? Moet je daar bij zijn? Jazeker! Om meer dan één reden. De belangrijkste? AMT Adjunct Hoofdredacteur Erwin den Hoed trapt er het workshopprogramma af!

Technologiebedrijf Eaton introduceert nieuwe modellen in zijn EV-laadportfolio, waarmee het de keuze vergroot voor integratie met bestaande infrastructuuroplossingen. De nieuwe laders kunnen beheerd worden via het ChargePoint-softwareplatform, wat het beheer en de efficiëntie vergroot.

