Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes
De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in verschillende werkvelden. Als enige vrouw die meedeed in de categorie autotechniek is zij behoorlijk trots. En dat mag ook!

In deze editie van Trots op het vak willen we meer weten over Julia. Waar is zij het meest trots op? Wat doet ze in haar dagelijkse leven en wat zijn haar plannen?

Wat vind je zo mooi aan dit vak, waarom heb je het gekozen?

Wat ik zo mooi vind aan dit vak is dat je dagelijks mensen weer veilig de weg op helpt en daarbij geniet ik er van om te zien hoe zulke gecompliceerde techniek het mogelijk maakt om steeds innovatievere auto’s te maken. Ik heb voor dit vak gekozen, omdat ik van kleins af aan al gefascineerd was door auto’s en veel technische dingen van mijn beide opa’s heb geleerd. Toen ik klaar was op de havo heb ik toch de stap gemaakt om naar het mbo autotechniek te gaan. Dat was de beste keuze die ik had kunnen maken.

Wat vind je het leukste werk? Wat maakt je dag goed?

Het allerleukste om te mogen doen binnen deze branche is complexe diagnoses stellen. Wanneer mensen met een probleem bij je aankomen of wanneer er een auto afgesleept is, deze weer helemaal in orde kunnen maken zodat de klant weer helemaal tevreden is. Wat ik overigens ook heel mooi vind om te doen zijn grote werkzaamheden zoals het vervangen van distributieriemen, koppelingen en delen van het onderstel. Wat mijn dag helemaal goed maakt is als ik iets mag doen dat ik nooit eerder gedaan heb en waar ik veel van kan leren.

Wat is je favoriete automerk?

Mijn favoriete automerk is zonder twijfel BMW en dat is er met de paplepel ingegoten. Vroeger reed iedereen uit de familie al BMW en nu nog steeds.

Wat is je favoriete gereedschap?

Mijn favoriete gereedschap is de kleine platte schroevendraaier. Deze draag ik overdag op werk eigenlijk ook overal bij me omdat je er zoveel dingen mee kunt. Meer dan je eigenlijk verwacht.

Julia weet wat ze wil - genieten van elk moment waarop ze datgene doet wat ze het leukste vindt.
Julia weet wat ze wil - genieten van elk moment waarop ze datgene doet wat ze het leukste vindt.

Welke opleiding heb je gedaan? Wat wil je nog leren?

Ik heb de opleiding technisch specialist personenauto’s gedaan aan het Graafschap college in Doetinchem. Ik zou heel graag nog meer merk specifieke cursussen willen volgen om nog gespecialiseerder te worden in de complexe technieken rondom BMW.  

Wat zou je willen veranderen in de autobranche?

Wat ik graag zou willen veranderen binnen deze branche is dat er meer waardering mag komen voor monteurs. Wij worden toch vaak gezien als de groep onderaan de ladder die vaak het minste verdient en andere voordelen en nadelen hebben dan bijv. een verkoper, terwijl wij monteurs moeten beschikken over ontzettend veel kennis. Iedereen verwacht altijd dat je het onmogelijke mogelijk kunt maken.

Ook vind ik het jammer dat er tegenwoordig weinig echt gerepareerd word, maar veel gewoon vervangen word. Je kunt namelijk een hoop auto onderdelen uit elkaar halen en het probleem simpel en goedkoper oplossen, maar wanneer er tegenwoordig een startmotor of dynamo kapot gaat vervang je hem gewoon voor een nieuwe.

Waar ben je het meest trots op?

Ik heb eind maart aan de Skills Heroes wedstrijd meegedaan in de Brabanthallen en deze heb ik gewonnen op het vakgebied autotechnicus. Ik nam het op tegen zeven andere mannen. De strijd ging dus tussen de beste acht studenten van Nederland. Ik had nooit verwacht dat ik goud zou behalen in deze wedstrijd. Dit is een van de mooiste ervaringen die er is.

De eerste gedachte van veel collega's was in het begin vaak: "Oh, die kan nog geen hamer vasthouden." Maar daar heb ik zeker het tegendeel van bewezen.   ”
— Julia Jurriens

Wat is je droombaan?

Om eerlijk te zijn heb ik geen antwoord op deze vraag. Het gaat me meer om de weg naar het succes dan de eindbestemming. Ik wil genieten van elk moment waarop ik doe waar ik het meeste van hou.

Als ik niet aan het werk ben, dan...

Ben ik bezig met een van mijn vele hobby’s, de meeste zijn auto gerelateerd, zoals het aanpassen van mijn eigen auto of het bezoeken van grote automeetings. Verder speel ik trompet bij een harmonie orkest, of ik ben te vinden op de golfbaan. Verder besteed ik graag tijd aan mezelf, zoals het mooi onderhouden van mijn lange gelnagels en het verzorgen van mijn haar.

Welke tip geef je aan collega’s?

Dat sommige monteurs, zeker de oudere garde, iets minder vooroordelen zou moeten hebben over jonge mensen in de branche en zeker jegens vrouwen. De eerste gedachte van veel collega's was in het begin vaak: "Oh, die kan nog geen hamer vasthouden." Maar daar heb ik zeker het tegendeel van bewezen.   

Lees meer over

Daniela Markovic

Daniela Markovic

Redacteur AMT

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...