APK Keurmeesterquiz: deeltjestest met foutcodes

APK Keurmeesterquiz: deeltjestest met foutcodes
Het MIL-lampje brandt en de EOBD-scanner geeft foutcodes.

Ben jij een goede APK Keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je APK-kennis in de AMT PSB APK Keurmeesterquiz. Deze keer krijg je te maken met een diesel waarvan de uitlaatgassen niet in orde zijn. Of toch wel? Goed- of afkeur?

We zijn er even tussenuit geweest met de APK keurmeesterquiz, maar misschien herinner je je toch nog van eerdere afleveringen dat juryvoorzitter en PSB-APK-trainer Martin Pardoel geen genoegen neemt met alleen het antwoord op de vraag: “Goed- of afkeur?” Er hoort altijd een goede uitleg bij. Inclusief de gebruikte artikelnummers uit de APK-regelgeving! Hou je daar rekening mee, dan kom je zomaar in aanmerking voor een eervolle vermelding in AMT. Veel succes!

Roetfilter: ‘Ja’

Oké, het woord is aan Martin Pardoel: “Voorafgaand aan de keuring van een personenauto met dieselmotor en roetfilter, met een DET van 28 augustus 2012,  ziet de keurmeester in het raadpleegscherm bij de brandstofcode de letters D en E staan. Bij de vermelding ‘Roetfilter verplicht’ staat ‘Ja’.

Het raadpleegscherm zegt: 'Roetfilter verplicht: Ja'
Het raadpleegscherm zegt: 'Roetfilter verplicht: Ja'

EOBD-scan

Als hij de auto start en naar binnen rijdt valt het de keurmeester op dat de auto snel stationair loopt. En hij ziet dat het MIL-lampje brandt. Daarom besluit hij tijdens de keuring een EOBD-scan uit te voeren. De scanner geeft aan dat het MIL-lampje moet branden en dat de foutcode's P 0650 en P 0530 aanwezig zijn. Van de 16 Readiness-testen zijn er twee niet voltooid.

Bij de deeltjestelling leest hij 950.000 #/cm3 uit bij een stationair toerental van 1150 rpm.

APK Keurmeesterquiz: Twee vragen

Dat brengt Pardoel bij de twee vragen van deze APK Keurmeesterquiz. Je vindt en beantwoordt ze in het formulier hieronder.

Sorry, je bent te laat om mee te doen.

Maar de goede antwoorden vind je hier!

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...