Vervanging van accu's: profiteer van deze groeimarkt

Vervanging van accu's: profiteer van deze groeimarkt

Exide maakt het autobedrijven makkelijk door op kentekenniveau te vertellen welke accu je moet monteren. Er zijn volop kansen op de vervangingsmarkt van accu's en Exide weet precies hoe je profiteert van deze groeimarkt.

Vorig jaar besloot Exide de distributie uit te besteden aan distributiespecialisten, waaronder Ecobat Benelux, De Hoeve en Wessels + Müller (WM Automaterialen). Jochen Gräfe, die sinds 2015 bij Exide werkt en sinds april 2022 directeur verkoop en marketing van Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en de Benelux is, ging daardoor in Nederland van vierhonderd klanten terug naar veertig. “Sindsdien krijgen we een groter volume accu’s sneller bij de garagebedrijven; de beschikbaarheid en de aantallen zijn toegenomen. Exide is flexibeler geworden en we hebben meer tijd voor technische trainingen. Daardoor kunnen onze klanten de technische voordelen beter commercieel benutten.”

Voor start-stopsystemen en remenergie-regeneratiesystemen zijn nieuwe accusystemen nodig. Exide is de uitvinder van de AGM-accu (Absorbent Glass Mat). Jochen Gräfe: “Ook als je het start/stop-systeem van je auto niet gebruikt, kun je geen normale standaard start- of gelaccu’s monteren, want ‘normale’ accu’s kunnen de cyclische lading niet aan.” Exide voorziet daarom de Exide Excell en Premium (twee krachtige accu’s voor de vervangingsmarkt met respectievelijk vijftien en dertig procent meer startkracht dan andere normale standaard startaccu’s) van een gele waarschuwingssticker: ‘niet geschikt voor auto’s met een start-stop systeem.’ Qua constructie, prestaties en prijs zitten EFB accu’s (Enhanced Flooded Battery) een beetje tussen de normale standaard start- en gelaccu’s en de AGM’s in. EFB-accu’s zijn geschikt voor start-stopsystemen, maar sommige kunnen ook energieoverschotten en vermogenstekorten bufferen.

Jochen Gräfe: “Met goede kwaliteit accu’s komen de klanten terug en niet de
goederen."
Jochen Gräfe: “Met goede kwaliteit accu’s komen de klanten terug en niet de goederen."

Hoe kies je de juiste accu?

Er zijn normale standaard start-, gel-, AGM- en EFB-accu’s. Door het samenspel van auto, accu en accumanagementsysteem is de consequentie van een verkeerde keuze groot: defecte accu’s, foutcodes, vreemde storingen of noodloop. En dan speelt ook nog de capaciteit in ampère uur (Ah) en het ampèrage aan koudstartstroom (CCA, Cold Cranking Ampères) een rol. Hoe kies je met zoveel variabelen toch de juiste accu?
Jochen Gräfe: “Volg het advies van de autofabrikant; vervang AGM door AGM en EFB door EFB en let op de etiketten. Exide heeft een Nederlandstalige app -de Exide Battery Finder- met verschillende zoekmogelijkheden. Zoals op kenteken, merk/type auto en op de typenummers van alle bekende accumerken. Je leest ook of je de accu moet inleren en waar deze is gemonteerd, want soms is dat onder een luchtfilter. Onderschat het belang van een goede accukeuze niet. De juiste accu gaat lang mee en zorgt dat het batterijmanagementsysteem de dynamo minder hard laat werken; dat bespaart brandstof.”

Volop kansen op de accumarkt

De eerste generatie accu’s van de start-stopsystemen (zo rond 2008) en die van remenergie-regeneratiesystemen (2014/2015) zijn nu aan vervanging toe. Voor autobedrijven liggen er enorme kansen op de vervangingsmarkt; de Wegenwacht verkoopt nu al tienduizenden accu’s per jaar. Jochen Gräfe: “Maar als jij de accu doormeet, verkoop jij die accu. Als een klant voor bijvoorbeeld een bandenwissel komt, meet dan gelijk de accu door.”
Veel automobilisten denken dat accu’s zomaar kapot gaan, maar accufalen is aan het verloop van de meetresultaten voorspelbaar. Met de Exide EBT965P accutester meet en analyseer je de resterende energie en het gebruik van alle verschillende accutypen. Je kunt de resultaten uitprinten of naar de klant mailen. Jochen Gräfe: “Met goede kwaliteit accu’s komen de klanten terug en niet de goederen."

Dit artikel is gesponsord door Exide.

Foto: Bridgestone

Bridgestone wondersloffen voor Maserati's eerste elektrische SUV

Bridgestone ontwikkelde speciaal voor de Maserati Grecale Folgore 20-inch Potenza Sport Enliten-banden.

Foto: MPM

SAE 5W-30 motorolie voor motoren met uitlaatgasnabehandeling van MPM

MPM komt met een nieuwe SAE 5W-30 motorolie die is ontwikkeld voor benzine- en dieselmotoren met uitlaatgasnabehandelingssysteem.

Foto: Tunap

Pollenfilterhuis reinigen met airco well 998 van Tunap

Tunap levert diverse producten voor airco reinigen. Het zogeheten airco well-pakket breidt Tunap nu uit met een wiper voor het pollenfilterhuis, om...

Imbema kiest voor Noviplast vanwege de kwaliteit, snelle montage en lange levensduur van hun producten.

Imbema introduceert Noviplast dakspoilers voor bakwagens

Imbema gaat in Nederland de range Noviplast dakspoilers voor bestelwagens met een bakwagenopbouw voeren.

De significante prestatieverbeteringen worden volgens Bridgestone mogelijk gemaakt door Enliten, Birdgestone’s vooruitstrevende technologie. Foto: Bridgestone

Bridgestone lanceert nieuwe Duravis Van Enliten winterband

Bridgestone lanceert een nieuwe premium winterband met aanzienlijk betere prestaties voor lichte bedrijfsvoertuigen.

Foto: GMTO

GMTO lanceert EV-multitester voor hybride en elektrische auto's

Met de nieuwe GMTO EV-multitester kun je veilig allerlei metingen verrichten aan hybride en elektrische voertuigen.

Foto: Shutterstock

Glasurit 100 Line bespaart schadehersteller tot 40% procestijd

Glasurit introduceerde zijn watergedragen basislaksysteem 100 Line vier jaar geleden. Ruim duizend schadeherstelbedrijven wereldwijd gebruiken het en...

Wie regelmatig additieven bij het tanken van de nieuwe brandstoffen in de tank giet, voorkomt verbrandingsresten, volgens David Kaiser van Liqui Moly. Foto: Shutterstock

Waarom additieven volgens Liqui Moly ook bij bio-brandstoffen nodig...

Afzettingen en slijtage komen ook voor bij gebruik van moderne dieselsoorten, zoals B10, XTL (paraffinediesel), en HVO (Hydrotreated Vegetable Oils),...