Medewerkers met financiële problemen helpen? Kijk het webinar terug

Medewerkers met financiële problemen helpen? Kijk het webinar terug

Een groeiend aantal huishoudens heeft te maken met financiële problemen. Oorzaken zijn vooral de hoge inflatie en de onstabiele energiekosten. Medewerkers die hiermee te maken hebben, functioneren vaak minder goed op hun werk. Ook hun gezondheid kan hieronder lijden. Hoe herken je als werkgever dat een medewerker geldzorgen heeft? Wat doe je als je als medewerker geldzorgen hebt? Hiervoor biedt OOMT het traject budgetcoaching.

Budgetcoach Pauline Mulder van het Nibud zegt dat financiële problemen bij medewerkers al lang bestaan. “Door de stijgende energieprijzen en de oplopende inflatie krijgen nu meer huishoudens ermee te maken, terwijl zij in het verleden nooit financiële problemen hebben gehad”, legt ze uit. Ze schat in dat er nog veel van dit soort huishoudens ‘zich onder het wateroppervlak’ bevinden. “Betaalafspraken kun je eenvoudigweg niet blijven maken.”

En daar komt nog een tweede uitdaging bij. Want wanneer een medewerker gebruik wil maken van financiële regelingen, dan krijgen ze te maken met complexe regelingen”, stelt ze. “Dat is de wereld waarin medewerkers zich staande moeten houden.”

Bekijk hier het webinar terug over budgetcoaching:

Niet in beweging komen

OOMT hield een verkennend onderzoek om inzichten te krijgen waarom medewerkers en werkgevers bij dit onderwerp niet in beweging komen. “We merkten dat door financiële problemen werkenden in minder mate regie kunnen nemen op hun eigen ontwikkeling”, zegt Jet Thole, programmamanager bij OOMT.

Bij financiële problematiek spelen vaak schaamte en angst”

“Juist door de snelle en talrijke ontwikkelingen waar de autobranche mee te maken heeft, is het van groot belang dat iedereen duurzaam inzetbaar blijft. Factoren die vaak meespelen bij financiële problematiek zijn schaamte en angst, omdat het aanpakken van schulden niet vanzelfsprekend is. Vaak weet men ook niet goed waar men terecht kan voor hulp en waarom het belangrijk is om hulp te zoeken. En uiteraard speelt ook de sociale omgeving een rol. Hoe kijken collega’s en het team naar deze problematiek? Werkgevers op hun beurt vinden het vaak ingewikkeld om het bespreekbaar te maken en weten niet goed hoe ze hun medewerkers hierin kunnen ondersteunen. Daarbij weten ze ook niet goed of financiële problematiek speelt binnen hun organisatie.”

Budgetcoaching

Om financiële problemen te herkennen en aan te pakken biedt OOMT budgetcoaching. Hiermee ga je met een budgetcoach van het Nibud aan de slag met je geldzaken, zodat je daar meer grip op krijgt. “Daarbij is de stip op de horizon hoe medewerkers duurzaam inzetbaar blijven. Dan heb je het over het stimuleren van zelfleiderschap, waarbij mensen leren om regie te nemen over hun eigen ontwikkeling” zegt Jet Thole. “Budgetcoaching bieden we zowel voor werkgevers als voor medewerkers. Een medewerker hoeft geen aanvraag te doen via de werkgever maar kan zich rechtstreeks aanmelden via de website van OOMT. Maar het is ook mogelijk om samen met je werkgever een aanvraag te doen.”

Maak geld überhaupt bespreekbaar. Niet alleen bij schulden, want dan is het heel zwaar”

Letten op concrete en abstracte signalen

Om financiële problemen bij medewerkers te signaleren, kun je als werkgever kijken naar zowel concrete als abstracte signalen. “Bij de concrete signalen kun je denken aan loonbeslag, premie bij de bron of een heffing van het CAK. Daarnaast kun je als werkgever letten op abstracte signalen. Bijvoorbeeld targets die niet of trager gehaald worden of waar een medewerker meer moeite mee krijgt. Of een medewerker die later op het werk komt. Misschien komt dat omdat het vervoer niet meer betaald kan worden. Ook vaak bellen onder werktijd, veel afwezig zijn en vermoeidheid kunnen signalen zijn. Vaak is het een optelsom”, verduidelijkt Pauline Mulder.

Het gesprek aangaan

Zie je als werkgever die signalen? Ga dan met een medewerker om tafel zitten. Daarbij geeft Pauline Mulder een waardevolle tip. “Het is belangrijk om het gesprek goed te beginnen door te vragen: “Dit is wat ik zie en het baart me zorgen. Hoe is het met je? Hou deze volgorde van vraagstelling aan en niet andersom, want dan ben je de regie van het gesprek kwijt. Benoem daarbij ook expliciet de signalen die je opvallen.” Jet Thole sluit af door het belang van financiële rust nogmaals te benadrukken: “Wanneer je financieel gezond bent, dan ontstaat er ruimte om actief aan de slag te gaan met eigen ontwikkeling. Nu én in de toekomst.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT



Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...