Brandstofverbruiksscan, deeltjestest, EV's, verlichting, remmen…, RDW geeft antwoord op jouw APK-vragen!

Brandstofverbruiksscan, deeltjestest, EV's, verlichting, remmen…, RDW geeft antwoord op jouw APK-vragen!
Het bijhouden van de APK-regels is niet altijd gemakkelijk. RDW beantwoordt al je vragen op Auto Prof.

De autotechniek ontwikkelt zich in razend tempo, de APK ook. Dat maakt bijblijven lastig. Voor je de ins-en-outs van de deeltjestest kent, komen de spelingsdetector (APK 1) en uitlezen van het brandstofverbruik er alweer aan. En de controle van eCall, en…. Op Autoprof (31 januari t/m 2 februari) maken RDW en AMT een tour langs recente en toekomstige wijzigingen. En we geven antwoord op jouw APK-vragen. Welke? Laat maar weten!

“Eh…, vragen over de APK… die heb ik regelmatig. Maar juist nu schieten ze me net even niet te binnen.” Heel herkenbaar. Dus maakten wij alvast een lijstje van 10 vragen. Daar kan je die van jou zo aan toevoegen. We beginnen met het uitlezen van de brandstofverbruiksmeter.

Zijn brandstofverbruiksdata privacygevoelig?
Zijn brandstofverbruiksdata privacygevoelig?

Scannen brandstofverbruik

Vraag 1: Vanaf 20 mei 2023 moeten verbruiksdata van personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s met DET vanaf 1-1 2021 bij de APK 2 worden geüpload naar het Europees Milieu Agentschap.

Is daar extra apparatuur voor nodig of kan de diagnosetester dit?

Vraag 2: Geldt het ook voor batterij-elektrische auto’s? En voor plug-in hybrides?

Vraag 3: Hoe gaat het uploaden naar het EMA?

Vraag 4: Zijn brandstofgegevens privacygevoelige data? Is er toestemming van de voertuigeigenaar nodig voor het uploaden daarvan? Wat doe je als de eigenaar die toestemming weigert?

Deeltjestest

Volgende onderwerp, de deeltjesteller. Na een halfjaar uitstel zijn we nu begonnen met de deeltjestest in de APK.  

Vraag 5: Hoeveel procent van de APK 2-erkenninghouders heeft nu een deeltjesteller?

Vraag 6: Gaat het goed met de deeltjestest? Waar zitten de valkuilen? Stuiten de steekproefcontroleurs op onverwachte zaken? Welke?

Waar zitten de valkeuilen van de APK-deeltjestest?
Waar zitten de valkeuilen van de APK-deeltjestest?

Vraag 7: Bij een voertuig met twee uitlaten zijn er twee mogelijkheden:

1 Het voertuig heeft voor iedere uitlaat een eigen roetfilter, dan moet je beide uitlaten controleren;

2 Het voertuig heeft 1 roetfilter, dan volstaat controle in 1 uitlaat.

Hoe weet je of een voertuig meerdere roetfilters heeft?

Vraag 8: Voor auto’s met ‘Roetfilter: ja’ in het raadpleegscherm komt de EOBD-test te vervallen. Had dat niet een goede aanvulling kunnen zijn op de deeltjestest?

Elektrische voertuigen

Dan de EV’s, de elektrische voertuigen. Hun aantal groeit nog steeds fors, dus de APK-keurmeester ziet er geleidelijk meer en meer.

Vraag 9: Een BEV heeft geen uitlaat. Dat maakt emissie testapparatuur overbodig. Komt er een aparte erkenning voor bedrijven die alleen EV’s keuren? Wanneer? En kunnen we meer van dit soort deelerkenningen verwachten?

Zijn er nieuwe regels nodig voor EV's in de APK?
Zijn er nieuwe regels nodig voor EV's in de APK?

Vraag 10: We kennen artikel 5.2.12a over de onderdelen van de elektrische aandrijflijn. Dat artikel gaat over dingen als ‘deugdelijke bevestiging’, ‘niet beschadigd’ en ‘geen lekkage’. Het gaat niet over het functioneren van die aandrijflijn. Toch kan dat wel de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Zo kan een gedegradeerde batterij van een EV er al bij een nog redelijke SoC acuut mee stoppen. (Zoals ook de batterij van een ouder mobieltje ineens uit kan vallen.) Zou een State of Health-test van de batterij deel moeten uitmaken van de APK?

Jouw vragen!

Oef, dat zijn er al tien. En dan te bedenken dat er nog veel meer onderwerpen zijn die vragen oproepen, van verlichting tot veersysteem en van roest tot remmen. Heb jij vragen? Waar loop jij in je dagelijkse APK-praktijk tegenaan? Deel het met ons in het formulier hieronder en krijg antwoord tijdens de kennissessie van RDW en AMT op Auto Prof van 31 januari t/m 2 februari in de Evenementenhal in Gorinchem.

In een gezamenlijke sessie maken RDW en AMT een tour langs recente en toekomstige wijzigingen. En we geven antwoord op jouw APK-vragen.
In een gezamenlijke sessie maken RDW en AMT een tour langs recente en toekomstige wijzigingen. En we geven antwoord op jouw APK-vragen.

Heb je nog geen tickets voor jou en je team? Met de code (onderaan dit artikel) van AMT haal je ze gratis in huis.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...