Weet jij altijd hoe goed de batterij nog is? Dat check je zo

Weet jij altijd hoe goed de batterij nog is? Dat check je zo
Moobi's hebben EV-equipment, gereedschap en veiligheidsmaterialen, een NEN 9140-certificaat en een opleidingstraject. Met hun eigen openbare laadpalen verdienen ze ook aan de stroomafname.

Hoe komen we erachter hoe goed het batterijpakket van een tweedehands elektrische auto is? Moobi, het EV-concept van LKQ Fource, heeft daar een oplossing voor gevonden.

Moobi is een in België bedacht concept voor universele garagebedrijven, waarbij alle aspecten van elektrisch rijden aan bod komen. LKQ Fource heeft Moobi inmiddels overal in Benelux & Frankrijk geïntroduceerd.

Harm Nieboer, conceptmanager van Moobi legt uit dat LKQ het reviseren van batterijpakketten wil aanpakken. Nieboer: "Op dit moment worden hier en daar wel batterijsystemen van hybride auto's gereviseerd, maar nog niet van elektrische auto's. Dat willen wij veranderen."

De status van een batterij

Het reviseren van batterijen zal een grote markt worden, maar vóór een eventuele revisie zal duidelijk moeten zijn wat de staat van het batterijpakket is. Weten hoe goed of slecht een batterij is, zal in de autohandel belangrijk worden. De waarde van een tweedehands elektrische auto is in belangrijke mate afhankelijk van de staat van het batterijpakket.

Harm Nieboer: "Als je een acht jaar oude Tesla koopt, wil je wel weten wat de conditie van de batterij is. Bij veel occasions zit misschien wel de helft van de waarde van de auto in de batterij."

Als je een acht jaar oude Tesla koopt, wil je wel weten wat de conditie van de batterij is”

Digitaal rapport

Moobi-bedrijven kunnen de conditie van de batterijen beoordelen met Aviloo, een Oostenrijkse partner van LKQ Fource. Je koppelt een soort dongel aan de OBD-stekker en voert daarna een voorgeschreven dynamische test uit. Tijdens die autorit worden gegevens als bij- en ontladen gemeten en alle cellen worden 'over the air' uitgelezen. Vanuit Oostenrijk krijgt het Moobi-bedrijf een uitgebreid digitaal rapport met de status van de batterij. Het heet de Aviloo Premium test.

Weet waar je aan toe bent

Bij diverse automerken is de batterij ook via het eigen systeem uit te lezen, maar Harm Nieboer vindt dat toch een beetje te veel 'Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend'. "De Aviloo-test is uitgebreider, onafhankelijk en voorzien van een TÜV-certificaat. In procenten wordt ook een getal gegeven dat je mag opvatten als het rapportcijfer van de batterijconditie, bijvoorbeeld 92 procent." De Moobi-bedrijven krijgen het rapport binnen een dag per e-mail binnen. Voor de autohandel is dat aan de lange kant, dus introduceert Moobi ook de Aviloo Fast test. Dat is geen dynamische, maar een statische test, die slechts een paar minuten duurt. Harm Nieboer: "Je krijgt geen TÜV-certificaat, maar je weet wel waar je aan toe bent."

Waarom zou je wel gebruikte elektrische auto's verkopen, maar geen laadoplossingen? Dat doen de Moobi's dus nu zelf.
Waarom zou je wel gebruikte elektrische auto's verkopen, maar geen laadoplossingen? Dat doen de Moobi's dus nu zelf.

Verkoop laadpalen

Moobi is een compleet concept voor de universele garagist, dat steunt op vier pijlers: 1. gereedschappen & onderdelen; 2. kennis & opleiding; 3. diensten en 4. marketing. Onder 'diensten' valt ook het assortiment laadpalen van Blue Corner.

Harm Nieboer: "Wij merken dat automobilisten vaak wel een hybride of elektrische auto willen aanschaffen, maar niet hebben nagedacht over laadoplossingen. Moobi gaat consumenten uitleggen dat een laadoplossing iets anders is dan een 220 Volt-stekker, adviseert over het laadvermogen en het juiste type stekker en legt de verschillen tussen een wandlader en een staand model uit."

De Moobi-bedrijven verkopen vervolgens ook deze laadpalen. Consumenten kunnen op de website met de laadpaal-configurator alvast een keuze maken. Blue Corner levert en sluit de installatie vervolgens aan en verzorgt ook de facturatie van hun openbare laadpalen.

Landelijk netwerk

Universele autobedrijven kunnen het Moobi-concept combineren met elke andere formule. Er zijn autobedrijven die Moobi combineren met Vakgarage of AutoFirst, maar veel Moobi-bedrijven hebben geen andere concepten of formules. Nederland telt 340 Vakgarages, waarvan er 160 'Vakgarage Professional' zijn: dat zijn de Vakgarages die ook voor leasemaatschappijen werken.

Harm Nieboer: "Een groot deel van deze bedrijven heeft reeds het label E-Mobility, dat 'powered by Moobi' is. Zij zijn dus ook Moobi partner. Een deel van de AutoFirst ondernemers gaat dit ook omarmen, maar niet alle universele bedrijven zijn er aan toe. We hebben nu zo'n 115 Moobi-partners en we denken op dit moment - maar pin mij er niet op vast - dat er ruimte is voor vijfhonderd Moobi's."

Dit artikel is gesponsord door Fource.

“Oranje kabels, wel of niet aanraken bij draaiende motor?”, vraagt Hans Schaeks.  - Foto: Peter Aansorgh

Hans Schaeks, ATTC: 'Accupakket repareren is gat in de markt'

Elektrische auto's en hybrides zijn er in allerlei soorten en maten. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn niet probleemloos. Hans Schaeks van het Auto...

Niet dat je in Europa, of de VS binnen een jaar toestemming loskrijgt voor zo’n Xpeng/AeroHT tweeling. Maar ze menen dus wel bloedserieus dit tenminste in China uit te brengen. - Foto: Xpeng

Vliegende auto van Xpeng en AeroHT - echt waar?

Wordt de vliegende auto werkelijkheid? Wel als het aan de Chinese autofabrikant Xpeng ligt. Hoe denken zij het luchtruim te gaan kiezen?

Een soort kanon boven de testauto vuurt met 1 kHz frequentie röntgenpulsen van negen MeV (mega elektronvolt) af. Daar wil je absoluut niet naast staan, is ons wel duidelijk. - Foto: Mercedes-Benz

Botsproeven analyseren met röntgen: zo wil Mercedes auto's veiliger...

Alweer zeven jaar geleden konden we melden dat Mercedes-Benz, pionier in bots-onderzoek, röntgenfotografie inzette om botsproeven te analyseren. Zo...

Foto: Theon Design

Ultieme Porsche 911-fantasie wordt werkelijkheid bij Theon Design

Het Britse Theon Design in Oxfordshire onthult zijn Porsche 911 (964) met codenaam GBR003. Deze op maat gemaakte auto belichaamt de ultieme Porsche...

Sportiviteit? Comfort? Hoe lees je een band?

Vredestein Ultrac Pro: niet meer kiezen tussen grip of comfort (met...

"Met de Ultrac Pro hoef je niet meer te kiezen tussen performance en comfort", zegt Vredestein. "Onze ultra high performance band biedt het allebei."...

Als alle automobilisten hun gordel zouden gebruiken, zou dat jaarlijks alleen in Duitsland al 4.000 verkeersdoden schreeuwen. Maar ja: “De controle daarop zou een enorm politieapparaat vergen.” Gelukkig was er een ‘alternatief’ in ontwikkeling: “De luchtzak, het kernstuk van de Amerikaanse veiligheidsauto.”

AMT 1974: Voortschrijdend inzicht in veiligheid

Twee miljoen Amerikaanse verkeersdoden in 75 jaar! Gijs Berk schrijft vijftig jaar geleden in AMT in 1974 over veiligheid: veiligheidskooien,...

Gegevens uit de auto over verbruik, emissieproblemen en meer moeten in Euro 7 voor de automobilist open liggen – lees: alles zonder diagnosetester in te zien. - Foto: Bosch

Euro 7: vragen voor autobedrijf en klant

Het is bijna klaar, de nieuwe Euro 7 emissie-eisen-toevoeging aan de Europese typekeuringvoorschriften 2018/858. Het Europees parlement ging in maart...

Controle van platen voor zogeheten e-stacks. De platen worden met extreme precisie gemaakt en zorgen uiteindelijk voor betere elektromotoren. - Foto's: Bosch

Bosch Tilburg: van duwband naar elektromobiliteit en waterstof

De honderd miljoenste duwband verlaat in maart de fabriek van Bosch in Tilburg. Een mijlpaal voor Bosch Transmission Technology in Tilburg, in 1972...