Opgelost op Garageforum: Cilinderoverslag Audi A4 2.0 TFSI (2016), geen foutcodes

Opgelost op Garageforum: Cilinderoverslag Audi A4 2.0 TFSI (2016), geen foutcodes
Nieuwe stekkeraansluiting inclusief bedrading.

AMT Garageforumlid Martin van der Schoor krijgt te maken met een Audi met cilinderoverslag. De klant merkt het bij 2.000 tpm. De A4 Allroad met 2.0 TFSI (CVK) viercilinder uit 2016 produceert geen foutcodes, de viergasmeting is niet afwijkend, maar de KTS maakt melding van cilinderoverslag. En Van der Schoor hoort en voelt bij stationair toerental de overslag in de aanzuigbuis. Wat is de oorzaak?

Gelukkig staan op het AMT Garageforum behulpzame collega’s klaar. DocentHans adviseert een relatieve compressietest: “Dan weet je of het een mechanisch probleem is. Daarna doe je een rondlooptest.''

Technicus toont een scopebeeld van een arbeidsslagdiagram waarin hij uitlaatdruk en ontstekingssignaal heeft opgenomen. “Zo kun je nagaan welke cilinder de misfires heeft”, weet hij.

Riennoot zoekt het in de olieafscheider op het kleppendeksel: “Ik heb al vaker meegemaakt dat de motor onregelmatig loopt als er een lekkage in dat gedeelte van de carterventilatie zit”.
En Peter 9483 zoekt het in vervuiling: “Koolafzetting in inlaattraject? Ik zou even binnen kijken met een camera.”

Aan de slag

Martin gaat met de adviezen aan de slag en rapporteert terug dat de compressie in alle vier cilinders gelijk is en dat cilinders 1 en 4 last hebben van overslag: “Bougies gewisseld en bobines gewisseld, maar de overslag blijft op 1 en 4.”

Hem viel op dat er imitatiebougies in zitten: “Originele gemonteerd. Dat heeft een resultaat. Nu alleen overslag op cilinder 1.” Er valt hem nog iets op: “We maken een testrit van 20 km met verschillende rijsituaties. We komen terug in de werkplaats en laten de motor stationair draaien voor de viergasmeting. Correcte waardes. Geen storingen en ook geen cilinderoverslag.”

Maar dan: “Na vijf minuten stationair draaien in de werkplaats begint de cilinderoverslag in cilinder 1 weer. Dit hebben we drie keer uitgevoerd: testrit, retour in werkplaats, stationair draaien. En na vijf minuten begint de storing.”

Uiteindelijk komt Van der Schoor bij stekker G31 uit.
Uiteindelijk komt Van der Schoor bij stekker G31 uit.

Stap voor stap

Martin wil niet te veel kosten maken. Hij doet brandstofreiniger in de tank en bespreekt de situatie met de klant. Ze spreken af dat die een week met de auto rijdt en zich dan weer meldt.

De auto is al eerder terug. Nu is er wel een foutcode: ‘P02038, Turbodruk sensorwaarde te hoog’. Van der Schoor controleert de mechanische afstelling van de wastegate: “Waarde 3,9, moet zijn tussen 3,4 en 3,6”. Hij volgt de afstelprocedure in Odis en stelt af op 3,49.

Nu is de auto storingsvrij. Ook na testrit, viergasmeting en stationair draaien slaat de motor niet meer over.
“We wachten weer een week af”, zegt Martin. Daarna durft hij de auto pas aan de klant mee te geven.

Overslag bij zware voet

Gaat alles nu wel goed? Nee! Bij rustig rijden wel, maar als de voet van de klant wat zwaarder wordt, komt het overslaan weer terug.

Trekken en bewegen aan de bedrading net na de stekker geeft een reactie van de motor”

Martin vindt nu foutcode: ‘P0236 Turbodruksensorsignaal niet logisch’. Voor hem het signaal om de kabelboom te volgen: “Om de paar centimeter trekken, duwen, bewegen. Uiteindelijk komen we bij de sensor (G31) uit. Trekken en bewegen aan de bedrading net na de stekker geeft een reactie van de motor.

Ook de stelmotor van de wastegate reageert op het duw- en trekwerk. Niet één keer, telkens weer.” Dus vervangt Martin de zwarte stekkeraansluiting inclusief bedrading en penaansluitingen.

Eind goed al goed?

Komt de klant nu nog terug? Ja, om Martin te bedanken. De Audi loopt als een zonnetje.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vakmedianet.nl
Telefoon: 088 58 40 690

Groot feest na de prijsuitreikingen van Skills the Finals in de Brabanthallen in Den Bosch. Foto: Skills Heroes

Skills the Finals - And the winner is...

Onlangs schreven we over Skills Heroes. Tijdens deze vakwedstrijden voor mbo-studenten strijden leerlingen uit heel Nederland om de beste te worden...

Quinty vertelt monter waarom zij zo trots is  op het vak.

Trots op het vak: Quinty de Boer

De 17-jarige Quinty is trots op haar vak. Ze heeft het ontzettend naar haar zin bij Opel-specialist Garage Rentenaar. "Ik ben erg trots op het feit...

Autotechnica in drie etappes, de laatste stands die je niet mag missen!

Autotechnica in drie etappes, de laatste stands die je niet mag...

Op 24 maart starten drie dagen AutoTechnica. Tegen de trend in groeit de autovakbeurs in Brussels Expo als kool. De catalogus telt al 440 exposanten...

Nieuwe koudemiddelen voor airco - waarin moet je investeren?

Nieuwe koudemiddelen voor airco - waarin moet je investeren?

Er komen nieuwe koudemiddelen voor airco aan die investeringen in mensen, gereedschap en equipment vragen. AMT vroeg aircoleveranciers wat dat...

Foto: Diederik van der Laan

'Aircoservice wordt het nieuwe olie verversen'

Aircoservice is nog steeds lastig te verkopen aan de klant. Maar dat gaat veranderen, betoogt Richard Groot.

Wat is er te beleven op AutoTechnica, van 24 tot en met 26  maart in Brussels Expo?

Autotechnica in drie etappes, meer stands die je niet mag missen!

Op 24 maart starten drie dagen AutoTechnica. Tegen de trend in groeit de autovakbeurs in Brussels Expo als kool. De catalogus telt al 440 exposanten...

Aircoservice in de werkplaats. Ook bij problemen met de airco kan het AMT Garageforum uitkomst bieden. – Foto: Shutterstock

Aircoproblemen opgelost op AMT Garageforum

Voor het thema Aircoservice dook redacteur Arnold van Schepen in het AMT Garageforum. Welke cold cases kwamen daar voorbij, en hoe zijn ze opgelost?

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

707 pk Dodge RAM in de werkplaats van HVL USA | VIDEO

In 40 jaar tijd kan er veel veranderen. Hans van Leur richtte in 1983 een onafhankelijk autobedrijf op. Van een universele lokale garage is het...