Olieanalyse, heeft dat zin? Met jouw hulp zoekt AMT 't uit

Olieanalyse, heeft dat zin? Met jouw hulp zoekt AMT 't uit
Olieanalyse kan met een druppel op een kaartje...

Slechte verbranding? Versnelde motorslijtage? Lekke koppakking? Door analyse van de olie breng je het aan het licht. Maar hoe doe je zo'n olie-analyse? Laat je die in een laboratorium uitvoeren? Of is een test met chromatografisch papier van MotorCheckUP goed genoeg? En wanneer is zo'n test zinvol? AMT gaat op onderzoek uit, maar niet zonder jouw hulp…

Zoals een buisje bloed veel zegt over de gezondheidstoestand van een patiënt, doet een flesje motorolie dat over de gezondheid van een motor. Bij industrie- en scheepvaartmotoren is olieanalyse vaste prik. Ook bij trucks zien we het regelmatig. Begrijpelijk. Ongeplande stilstand van die motoren heeft enorme (financiële) gevolgen.

Of je tapt een flesje af met een slangetje en een pompje.
Of je tapt een flesje af met een slangetje en een pompje.

Bij personenauto’s en lichte bestellers mogen de consequenties dan kleiner zijn, als autobedrijf wil je toch al het mogelijke doen om de auto’s van je klanten een lang, gezond en storingsarm leven te garanderen.

De vraag is, kan olieanalyse daar aan bijdragen? En zo ja, op welke momenten zou je die dan moeten (laten) doen? Bij de inkoop van een auto? Bij onderhoud aan verdachte of gekende probleemauto’s? Of zelfs bij iedere oliewissel? Bijkomende vraag: hoe doe je een olieanalyse? Is een druppeltest met chromatografisch papier voldoende of biedt een test in een heus olielab meerwaarde?

En je stuurt dat flesje naar een olielab, zoals dit van Bureau Veritas in Rotterdam. Grote vraag: Biedt dat meerwaarde?
En je stuurt dat flesje naar een olielab, zoals dit van Bureau Veritas in Rotterdam. Grote vraag: Biedt dat meerwaarde?

Doe mee!

We gaan op zoek naar de antwoorden op al die vragen. In de praktijk! Doe je mee? En wil je op de motorolie van één of enkele van jouw klanten- of voorraadauto’s (gratis) analyses laten uitvoeren? Vul dan het formulier hieronder in. We kijken uit naar je reactie!

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...