Fource levert degelijke AREX-deeltjesteller: sterk en simpel

Fource levert degelijke AREX-deeltjesteller: sterk en simpel
Zo simpel: de hoeveelheid deeltjes staat in het groene (goedkeur) of rode scherm (afkeur).

Investeren in een deeltjesteller is aantrekkelijk, want de gemiddelde klant is bij de apk goed voor vijfhonderd euro omzet. "Dat wil je toch niet missen."

Elke diesel is na drie jaar apk-plichtig en moet daarna elk jaar gekeurd worden. De Euro V- en Euro VI-diesels zijn vanaf 1 juli aanstaande niet de enige die met de deeltjesteller gekeurd moeten worden. Hans Willemse van Fource: "Ook sommige Euro IV-diesels hebben af-fabriek een fijnstoffilter, dus ook voor die auto's heb je een deeltjesteller nodig voor de apk."

Hans Willemse vindt dat we blij moeten zijn hoe de apk in Nederland is georganiseerd, want we profiteren daar branchebreed van. "Bij keuringen horen investeringen en investeringen bieden kansen. Volgens de WESP-analyse is de gemiddelde werkplaatsklant die onderhoud en apk combineert goed voor vijfhonderd euro omzet. Dat wil je toch niet missen."

Klanten die onderhoud en apk combineren zijn goed voor vijfhonderd euro omzet”

Zo makkelijk als een viergastester

Fource levert de AREX PNC 500, die eigenlijk op dezelfde manier werkt als een viergastester. Je toetst op het beeldschermpje in of je een apk-meting wilt doen (of een vrije meting voor diagnosewerkzaamheden), vult het kenteken in en steekt de roestvrijstalen sonde in de uitlaat. De deeltjesteller heeft vijftien seconden nodig om te stabiliseren (je ziet de aftelling op het beeldschermpje) en vervolgens wordt er vijftien seconden gemeten. Het resultaat verschijnt in het scherm: groen is goedkeur, rood is afkeur. Dat is alles. Hoe makkelijk wil je het hebben?

Veilig op rolwagen

De deeltjesteller staat op een stabiele rolwagen. "Wij zien er niets in om kostbaar apparatuur door de werkplaats te sjouwen of steeds op de grond neer te zetten. Door de opstelling op de rolwagen is de teller makkelijk verplaatsbaar", aldus Hans Willemse.

De deeltjesteller heeft geen kwetsbare verwarmde slang, maar gebruikt eenzelfde soort soepele 'hufterproof' slang als bij de viergastester. De slang is maar liefst 3,5 meter lang, want uitlaten zijn niet altijd even makkelijk te bereiken. Op de rolwagen, die ook opbergmogelijkheden voor bijvoorbeeld filters heeft, is de slang makkelijk op te bergen.

Het resultaat telt

De rolwagen heeft nog een voordeel, want daardoor kun je het digitale display op hoogte bedienen en aflezen. Hans Willemse: "Ik verwacht dat iedereen in het begin geïnteresseerd zal zijn in de werking, mogelijkheden en meetresultaten van de deeltjesteller, zoals dat ook het geval was bij de viergastester. Maar al snel zal het gebruik van de deeltjesteller voornamelijk voor de apk - goed- of afkeur - worden gebruikt."

Steekproef? Even opnieuw testen

De deeltjesteller is niet gekoppeld aan een laptop, tablet, telefoon of wat voor apparatuur dan ook. Na de test zie je de hoeveelheid deeltjes in het scherm staan. Je zou het resultaat op een usb-stick kunnen downloaden, maar voor de apk heb je geen bewijsmateriaal nodig. Een printer is dus ook niet nodig. Hans Willemse: "Gelukkig maar, want printers zijn storingsgevoelig. In de praktijk zal RDW bij een steekproef de proef opnieuw willen zien. Dat kan ook makkelijk, want het is tenslotte een snelle en eenvoudig test."

De AREX-deeltjesteller staat op een stabiele rolwagen. Duur apparatuur hoort niet op de grond te staan.
De AREX-deeltjesteller staat op een stabiele rolwagen. Duur apparatuur hoort niet op de grond te staan.

Omvangrijke markt

Er zijn garagehouders die voornemens zijn om de apk voor deeltjestellerplichtige diesels uit te besteden aan collega-bedrijven. Dat maakt de investering in een deeltjesteller voor die collega's extra interessant. Hans Willemse vindt het een prima oplossing, al is het totale dieselsegment nog steeds heel omvangrijk. "Bedrijfswagen blijven op diesel rijden en door de veroudering van het wagenpark blijft het aandeel diesels onder de personenauto's nog jarenlang heel hoog. Er rijden ruim een miljoen diesels rond."

Twee jaar garantie

De AREX maakt gebruik van 'Diffusion Charging' (DC)-technologie. Dankzij deze techniek vindt nauwelijks vervuiling plaats, is het onderhoud minimaal en de bedrijfszekerheid maximaal. Fource levert de PNC 500 met twee jaar garantie. "We zijn blij met AREX als partij, want het is één van de weinige marktpartijen dat de eerste keuring en herkalibratie mag uitvoeren."

Dit artikel is gesponsord door Fource.

“Oranje kabels, wel of niet aanraken bij draaiende motor?”, vraagt Hans Schaeks.  - Foto: Peter Aansorgh

Hans Schaeks, ATTC: 'Accupakket repareren is gat in de markt'

Elektrische auto's en hybrides zijn er in allerlei soorten en maten. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn niet probleemloos. Hans Schaeks van het Auto...

Niet dat je in Europa, of de VS binnen een jaar toestemming loskrijgt voor zo’n Xpeng/AeroHT tweeling. Maar ze menen dus wel bloedserieus dit tenminste in China uit te brengen. - Foto: Xpeng

Vliegende auto van Xpeng en AeroHT - echt waar?

Wordt de vliegende auto werkelijkheid? Wel als het aan de Chinese autofabrikant Xpeng ligt. Hoe denken zij het luchtruim te gaan kiezen?

Een soort kanon boven de testauto vuurt met 1 kHz frequentie röntgenpulsen van negen MeV (mega elektronvolt) af. Daar wil je absoluut niet naast staan, is ons wel duidelijk. - Foto: Mercedes-Benz

Botsproeven analyseren met röntgen: zo wil Mercedes auto's veiliger...

Alweer zeven jaar geleden konden we melden dat Mercedes-Benz, pionier in bots-onderzoek, röntgenfotografie inzette om botsproeven te analyseren. Zo...

Foto: Theon Design

Ultieme Porsche 911-fantasie wordt werkelijkheid bij Theon Design

Het Britse Theon Design in Oxfordshire onthult zijn Porsche 911 (964) met codenaam GBR003. Deze op maat gemaakte auto belichaamt de ultieme Porsche...

Sportiviteit? Comfort? Hoe lees je een band?

Vredestein Ultrac Pro: niet meer kiezen tussen grip of comfort (met...

"Met de Ultrac Pro hoef je niet meer te kiezen tussen performance en comfort", zegt Vredestein. "Onze ultra high performance band biedt het allebei."...

Als alle automobilisten hun gordel zouden gebruiken, zou dat jaarlijks alleen in Duitsland al 4.000 verkeersdoden schreeuwen. Maar ja: “De controle daarop zou een enorm politieapparaat vergen.” Gelukkig was er een ‘alternatief’ in ontwikkeling: “De luchtzak, het kernstuk van de Amerikaanse veiligheidsauto.”

AMT 1974: Voortschrijdend inzicht in veiligheid

Twee miljoen Amerikaanse verkeersdoden in 75 jaar! Gijs Berk schrijft vijftig jaar geleden in AMT in 1974 over veiligheid: veiligheidskooien,...

Gegevens uit de auto over verbruik, emissieproblemen en meer moeten in Euro 7 voor de automobilist open liggen – lees: alles zonder diagnosetester in te zien. - Foto: Bosch

Euro 7: vragen voor autobedrijf en klant

Het is bijna klaar, de nieuwe Euro 7 emissie-eisen-toevoeging aan de Europese typekeuringvoorschriften 2018/858. Het Europees parlement ging in maart...

Controle van platen voor zogeheten e-stacks. De platen worden met extreme precisie gemaakt en zorgen uiteindelijk voor betere elektromotoren. - Foto's: Bosch

Bosch Tilburg: van duwband naar elektromobiliteit en waterstof

De honderd miljoenste duwband verlaat in maart de fabriek van Bosch in Tilburg. Een mijlpaal voor Bosch Transmission Technology in Tilburg, in 1972...