'Bitech is een bijzonder bedrijf'

'Bitech is een bijzonder bedrijf'
Bert en Désiree van den Biggelaar met twee medewerkers: links Wietse en rechts hun zoon Martijn.

Autovakmeesters zijn lokale kampioenen. Sommige bedrijven zijn een beetje vreemd en sommige ondernemers een beetje eigenwijs, maar ze vertrouwen op hun eigen kracht, op hun formule en ze zijn de winnaars in hun eigen regio. Bitech uit Lieshout is zo'n bedrijf.

“Bitech is een vreemd bedrijf”, zegt Bert van den Biggelaar (60) over zijn bedrijf. Wat is er dan zo vreemd? “Wij zijn één van de weinige Autovakmeesters die APK I en II doen en behalve personenauto’s en vrachtwagens ook trekkers, motorfietsen en zelfs grasmaaiers onderhouden en repareren. Voor de autobedrijven om ons heen lossen we storingen op, vullen airco’s af, lijnen auto’s uit en we repareren 275 zeecontainers per jaar, onder andere voor Bavaria. Je moet er tijd en kennis voor hebben, maar volgens mij is dit de manier om te overleven.” Voor een universeel bedrijf met zulke uiteenlopende activiteiten is het kiezen van de juiste garageformule niet makkelijk. De eerste keer koos Bert dan ook verkeerd: een te dure formule en nog onbetrouwbaar ook. Bert: “Ik ben iemand van een man een man, een woord een woord. Ik zou de enige in mijn rayon zijn, maar ineens was er nog één. Ik was er snel mee klaar.”

De eerste keer koos Bitech verkeerd: een te dure formule en nog onbetrouwbaar ook.
De eerste keer koos Bitech verkeerd: een te dure formule en nog onbetrouwbaar ook.

Hoe scoor je een 9,6?

De tweede keer kozen Bert en Désiree voor Autoservice Totaal, de formule van kansen en weinig voorwaarden. In de drietrapsraket van Alliance Automotive is Autoservice Totaal de meest laagdrempelige formule, daarna volgt Autovakmeester en daarboven CarProf. Bert: “Ik vind Klantenvertellen heel belangrijk en Staadegaard, mijn grossier, wees ons erop dat Klantenvertellen een onderdeel van Autoservice Totaal is. We hebben ons in 2016 aangesloten.” Met Klantenvertellen, dat inmiddels nog makkelijker is geworden dankzij een QR-code, scoort Bitech na driehonderd beoordelingen gemiddeld een 9,6! Bert: “Ja, is dat niet goed genoeg dan?” Het is meer dan goed genoeg, Bert, maar hoe doe je dat? Bert: “Aandacht voor de klant! Praat met de klant als hij de auto brengt, vraag wat er moet gebeuren, leg uit wat je gedaan hebt en laat de oude onderdelen zien. Er zijn twee soorten klanten: de ene groep wil een veilige auto en de andere groep wil een apk. Die tweede groep is niet onze doelgroep, want wij zijn niet de allergoedkoopste. Wel is alles aan ons bedrijf netjes. Eigenlijk moet je de motorkap van een auto opendoen en dan zeggen: ja, dat is een typische ‘Bert’-auto. Netjes. Zoals het hoort.”

Bitech is één van de weinige Autovakmeesters die APK I en II doen en dus veel vrachtwagens binnenkrijgen.
Bitech is één van de weinige Autovakmeesters die APK I en II doen en dus veel vrachtwagens binnenkrijgen.

Van Autoservice Totaal naar Autovakmeester

Hoewel tevreden over Autoservice Totaal, wilde Bert meer aan marketing en opleidingen doen en misschien is NexDrive, het label van specialisten in hybride en elektrische auto’s, ook wel wat voor Bert. Hij stapte over naar Autovakmeester. Als ‘eigenwijze’ ondernemer - we bedoelen het respectvol - onderschrijft hij het doel van Autovakmeester: omzet binnenhalen voor de aangesloten bedrijven.

Bert: “Toen ik jong was vonden veel autobedrijven dat je accu’s, uitlaten en banden bij een bandenspecialist moest kopen. Ze gooiden hun omzet weg. Ik ben twaalf jaar Wegenwachter geweest en bracht regelmatig gestrande auto’s naar dealers. Maar sommige dealers hadden geen belang bij particuliere klanten. Zelfs dealermedewerkers lieten hun auto’s bij mij onderhouden. Als universele bedrijven profiteerden wij daarvan. Nu wil iedereen die particuliere klanten weer terug, ook als de auto’s op leeftijd zijn.”

Welke ondersteuning past?

Bitech is een Kentekenloket geworden, maakt gebruik van TECH360 en profiteert, zoals alle Autovakmeesters, van een eigen website, waarvan Youvia de vindbaarheid met actuele adres- en openingsgegevens op tientallen websites optimaliseert. Autovakmeester werkt met modules, zoals Garagevergelijker.nl, trekhaakofferte.nl en PrivateLease. Niet alle modules zijn verplicht, dus Bert kan kiezen. De optionele LeaseProf-module kost vijftig euro per maand, maar Bert laat het gaan, terwijl hij de module WESP voor geen goud wil missen. Waarom niet? Bert: “Als je tegen de bank zegt: ‘ik geloof dat ik een uitlijnbrug wil’, dan heb je geen verhaal. Dankzij WESP kan ik de bank precies uitleggen hoeveel stuurkogels, schokbrekers en fuseekogels ik op jaarbasis doe en dat ik voor al die onderdelen een uitlijnbrug en uitleenapparatuur nodig heb. Daarom wil ik WESP. Ik weet dan waar ik sta en stuur met mijn technici op die cijfers.”

“Nu wil iedereen die particuliere klanten weer terug, ook als de auto’s op leeftijd zijn.”
“Nu wil iedereen die particuliere klanten weer terug, ook als de auto’s op leeftijd zijn.”

Focus op kwaliteit en continuïteit

Verplichtingen kent Autovakmeester ook, zoals een minimale omzet van vijftigduizend euro aan automaterialen bij de PartsPoint- of Precisium-grossier (exclusief banden, olie en gereedschap). De maandelijkse lidmaatschapskosten bedragen vanaf 1 juli aanstaande 275 euro. Vorig jaar is het Autovakmeester-team uitgebreid en kwamen er maar liefst veertig autobedrijven bij. Nederland telt inmiddels 167 Autovakmeesters. Groei is mooi, maar geen doel op zich. Integendeel, de focus ligt op kwaliteit en continuïteit. In het komende BOVAG/ROSA formuleonderzoek wil Autovakmeester de eerste plaats halen. In die ambitie kan Bert zich goed vinden. Hij mag dan een vreemd bedrijf hebben, hij is ook de lokale kampioen met klanten voor het leven die allemaal kiezen voor vertrouwd onderhoud.

Dit artikel is gesponsord door Alliance Automotive Group Benelux.

Lees ook:

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Nederland telt al meer dan tweehonderd Autovakmeesters. Dat zijn allemaal onafhankelijke ondernemers, die baas in eigen bedrijf willen blijven, maar...

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.