Column Tom Polman: Toekomst of ondergang?

Column Tom Polman: Toekomst of ondergang?

Op de AMT Facebook-pagina ontstond onlangs een discussie over de investeringen die je als autobedrijf moet doen om bij te blijven. Van ADAS tot de deeltjesteller. Zijn de investeringen te groot en is de kleine universeel de dupe? Daar wordt men het op Facebook niet over eens. De één ziet het als zijn ondergang, de ander juist als een investering in de toekomst van zijn bedrijf. Stof tot nadenken.

Ik belde met vier ondernemers om erover door te praten. Waarin ga je investeren en welke afwegingen maak je dan? Na oriëntatie online en in vakbladen zoeken ze al snel contact met collega-ondernemers en de vaste leverancier(s). De praktijkervaring van anderen speelt een belangrijke rol. Doet het apparaat wat je ervan mag verwachten? De prijs blijkt minder belangrijk.

“Het gaat om het hele pakket”, zegt een ondernemer. “Welke meerwaarde biedt dit merk mij, en ook de kosten ná aanschaf vind ik belangrijk. Ik ga binnenkort investeren in een deeltjesteller. Als ik voor een ander merk kies dan mijn huidige emissieapparatuur, krijg ik misschien te maken met extra voorrijkosten. Dat vergt wat uitzoekwerk.”

De keuze is zo gemakkelijk nog niet en de discussie op Facebook is goed te verklaren. De vraag of je moet investeren is naar mijn idee wel eenvoudig te beantwoorden. Ja, je moet blijven investeren in de tools en equipment die bij jouw bedrijf van nu én in de toekomst passen.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....