Rutger van Bolhuis: 'Elektrisch rijden hou je niet tegen; wij zijn er klaar voor'

Rutger van Bolhuis: 'Elektrisch rijden hou je niet tegen; wij zijn er klaar voor'
Rutger van Bolhuis: “De eerste keer werken aan een EV is het lastigst. Daarna gaat het steeds sneller”.

Wat betekent elektrisch rijden voor het werk van autotechnici? Bij Autobedrijf Boks in Apeldoorn weten ze daar alles van. Onder de naam EV-Auto Apeldoorn richtte het onafhankelijke autobedrijf een eigen EV-centrum op. Aftersalesspecialist Rutger van Bolhuis vertelt wat dat betekent voor zijn werk en dat van zijn collega's.

Waarom zijn jullie als onafhankelijk autobedrijf een eigen EV-center gestart?

Of je het nou leuk vindt of niet, elektrisch rijden is er en het gaat niet meer weg. Mijn werkgever ziet kansen in de elektrische revolutie. Daarom hebben we sinds kort een eigen afdeling binnen het bedrijf waar we ons volledig richten op de verkoop van elektrische en hybride auto’s. Ook de werkplaats is aangepast voor onderhoud, reparatie en diagnose aan EV’s en hybrides.”

Hoe hebben jullie dat allemaal aangepakt?

“Een EV-centrum oprichten is veel werk. Er komt meer bij kijken dan alleen een paar elektrische auto’s in de showroom neerzetten. Een EV-specialisme heeft invloed op alles wat wij hier in het bedrijf doen. Van de werkprocessen en de veiligheidsprocedures tot het sleutelen in de werkplaats. Iedereen volgt trainingen, cursussen en bijscholing, van de verkoopadviseurs tot de autotechnici.”

Wat vind je zelf van elektrisch rijden?

'Eerlijk gezegd vond ik elektrisch rijden helemaal niets'”

“Ik ben een echte petrolhead. Eerlijk gezegd vond ik elektrisch rijden helemaal niets. Totdat ik zelf een keer met een EV mocht rijden. Het enorme koppel, de grip, de rust en stilte: ik ben om. Bij mijn collega’s zie ik hetzelfde. Als ze zelf voelen hoe een elektrische auto rijdt, worden ze enthousiast.”

Wat doet jouw werkgever aan training en opleiding?

“Doorleren en bijscholen is bij ons geen keuze. Het is een gegeven. Regelmatig trainen deden we al voordat we begonnen met elektrische auto’s. Omdat we grondig getraind zijn, is het werken aan elektrische auto’s helemaal niet spannend. Door onze up-to-date vakkennis kunnen we er veilig en snel aan werken.”

Wat betekent elektrisch rijden voor de toekomst van jouw vak?

“In de werkplaats onderhouden we veel lease-auto’s. Daar zitten steeds vaker hybrides, plug-in hybrides en EV’s tussen. De eerste keer dat je aan een elektrische auto werkt, is het lastigst. Dan moet je goed kijken, zoeken en nadenken hoe alles in elkaar zit. Daarna gaat het steeds gemakkelijker. Het is precies hetzelfde als bij een auto met een verbrandingsmotor. Daar moet je bij een nieuw model de eerste keer ook uitzoeken hoe alles precies zit.”

Hoe was het om voor de eerste keer aan een EV te werken?

“Iedereen zegt dat elektrische auto’s weinig onderhoud nodig hebben en dat automonteurs straks niet meer nodig zijn. Ik zie dat anders. Ik denk dat het werk verschuift. In plaats van olie verversen moeten we straks lastige storingen oplossen. Met ons EV-specialisme bereiden we ons daar nu alvast op voor. We maken samen met elkaar de omslag naar elektrisch. We zijn klaar voor de toekomst.”

Ben jij klaar voor morgen? Check het zelf met de workshop ‘Klaar voor de Toekomst’
De mobiliteitsbranche verandert snel. Dat heeft ook invloed op jouw werk. Wil je weten of je klaar bent voor morgen? Met de OOMT-workshop ‘Klaar voor de toekomst’ ontdek je waar je goed in bent, welke wensen je hebt, en waar jouw ontwikkelkansen liggen. Dat doe je samen met collega’s onder begeleiding van een OOMT-coach.Ook voor leidinggevenden is de workshop interessant: je krijgt inzicht in de kwaliteiten, de kennis en de groeikansen van jouw team, en je legt een goede basis voor de gesprekscyclus.De OOMT-workshop ‘Klaar voor de toekomst’ wordt op locatie in jouw bedrijf georganiseerd. Dat kan zowel binnen als buiten werktijd. Nieuwsgierig geworden? Stuur een e-mail naar servicedesk@oomt.nl of bel de OOMT Servicedesk op 0800-0155. Meer informatie over de workshop vind je op de website van OOMT via deze link.

Dit artikel is gesponsord door OOMT - bekijk hier het partnerdossier. 

Foto: Honda

Honda gaat miljarden investeren in productie elektrische auto's

Honda gaat de komende jaren miljarden investeren in de productie van elektrische auto's.

Van de in 2023 via ARN ingezamelde lithium-ion batterijen is 74% gerecycled. - Foto: ARN

Recycling EV-batterijen verdubbeld in 2023

In 2023 is in totaal 263.373 kg aan autobatterijen via ARN voor recycling aangeboden. Ruim het dubbele in vergelijking met het jaar ervoor; toen was...

Foto: Shutterstock

Ayvens Carmarket biedt autobedrijf online toegang tot gebruikte...

Ayvens lanceert Ayvens Carmarket, een platform voor de verkoop van gebruikte auto's aan professionele autohandelaren en dealers.

Foto: Shutterstock

Bovag Autowasbon als klantenbinder voor het autobedrijf

Bovag lanceert de Bovag Autowasbon. Autobedrijven kunnen die cadeau doen aan klanten na een APK of onderhoudsbeurt.

Foto: Shutterstock

ATC-livestream: auto hacken, hoe groot is het gevaar?

Auto's zijn steeds vaker permanent verbonden met het internet. Dat biedt voordelen, maar dergelijke 'connected cars' lopen ook, net als computers,...

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.