Terugkijken: Livestream EV en PHEV in werkplaats en showroom, hoe ga je ermee om?

Terugkijken: Livestream EV en PHEV in werkplaats en showroom, hoe ga je ermee om?
epoxy floor in interior car-care center. The electric lift for cars in the service

Arjan van Doorn, werkzaam bij SAIC Mobility Europe, vertelt in deze livestream over de veranderingen in de werkplaats door elektrische en hybride voertuigen. Deze AMT-ATC Livestream is interessant voor autotechnici, verkopers, eigenaren en managers. Kortom, voor iedereen in en rond het autobedrijf. Kijk 'm nu terug!

Arjan van Doorn werkt als homologation & legal compliance officer bij SAIC Mobility Europe. Dat bedrijf kennen we het best als het moederbedrijf van MG. Tijdens een eerdere ATC-bijeenkomst gaf Arjan al een technische workshop over de elektrische crossover MG ZS EV. Dat artikel vind je terug in AMT 1 van vorig jaar.

Invloed op de praktijk

In theorie is een EV een vrij eenvoudige auto. Minder draaiende delen, minder olie en (dus) minder werk... Zou je denken. Dat is deels waar, al vragen (PH)EV’s weer om hun eigen, specifieke onderhoud.

Welke apparatuur heb je daarvoor in de werkplaats nodig en waar kun je best zonder? En hoe zit het met de veiligheid? Arjan legt het allemaal praktisch en in heldere bewoordingen uit.

Hoe verkoop je een EV?

Een onderschat onderwerp is de EV-verkoop. Waar elektrische auto’s in het begin verkocht werden aan ‘early adopters’ met heel veel kennis van zaken, inmiddels ligt dat anders. Goede voorlichting van klanten is nu belangrijker dan ooit. Hoe verkoop je zo’n EV en moet je ‘m eigenlijk wel aan iedereen verkopen? Arjan legt het uit.

Nu terugkijken

De livestream werd uitgezonden op 2 maart 2021.  Terugkijken kan hier!

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...