Aluminium veerpootlager maakt auto stiller en zuiniger, hoe kan dat?

Aluminium veerpootlager maakt auto stiller en zuiniger, hoe kan dat?
Hoe maakt zo’n alu veerpootlager een auto zuiniger en stiller?

NTN-SNR introduceert aluminium veerpootlagers. Dat roept vragen op. Wat is er mis met veerpootlagers uit versterkte kunststof? Welke voordelen biedt aluminium? En wanneer zien we ze in de werkplaats, die ophangingslagers met aluminium veersteun?

“Eigenlijk is kunststof een ideaal materiaal”, zegt NTN-SNR. “Het biedt veel ontwerpvrijheid en versterkt met glasvezel en metalen inserts heeft het ook heel redelijke mechanische eigenschappen.” Toch dreigen die nu tekort te schieten. Oorzaak: het almaar groeiende gewicht van nieuwe auto’s. De batterij-elektrische auto doet daar nog eens een schepje bovenop. “Daardoor worden veeraanslagen uit dit materiaal tot het uiterste op de proef gesteld.”

Recyclen

Vezelversterkte kunststoffen zijn slecht recyclebaar”

NTN-SNR signaleert nog een probleem: “Vezelversterkte kunststoffen zijn slecht recyclebaar. Ze bevatten weinig herbruikbaar materiaal en bij verbranding veroorzaken ze veel vervuiling. Dat gaat niet samen met de Europese normen die een hoog recyclingspercentage voorschrijven. Terwijl het recyclingproces van aluminium juist kort en eenvoudig is.”

Minder CO2

Nu het toch over het milieu gaat, zo’n aluminium veerpootlager is ook lichter: “Dat scheelt ongeveer 80 g. Dat is 13 % van het gewicht van een vergelijkbare veeraanslag van kunststof. Daarmee helpen we constructeurs te voldoen aan de strenge CO2-eisen.”

NTN-SNR_Aluminium_strut_mount_CAGE
Eigenlijk moeten we het goed zeggen: een ophangingslager met aluminium veersteun.

Zwaardere auto’s

Om die redenen ontwikkelde NTN-SNR een aluminium veerpootlager bedoeld voor zwaardere voertuigen. Behalve bedrijfsauto’s en voertuigen uit het C- en D-segment verstaat de lagerexpert daar ook elektrische en hybride auto’s onder.

Einde aan het lawaai

Er is geen risico meer dat het veerpootlager vervormt”

“Aluminium is sterker en stijver dan kunststof en kan maatafwijkingen van ophangingsveren daardoor beter opvangen. Er is geen risico meer dat het veerpootlager vervormt en na verloop van tijd contact met de veerschotel maakt. Dat voorkomt lawaai en gebrekkige werking”, legt NTN-SNR uit.

Snel in de werkplaats

In welke nieuwe modellen we dit veerpootlager met aluminium steun binnenkort precies kunnen verwachten, wil NTN-SNR nog niet zeggen. Toch zou deze innovatie wel eens sneller dan verwacht zijn weg naar de werkplaats kunnen vinden: “In eerste instantie ontwikkelden we het voor de eerste uitrusting, maar deze oplossing is ook geschikt voor de vervangingsmarkt. Dankzij ons aftermarket R&D-team kunnen we het daar snel introduceren.”

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...