Trots op het vak: Sven Siermans

Trots op het vak: Sven Siermans

"We moeten het samen zien te rooien", zegt Sven Siermans, filiaalmanager van Kwikfit Almere-Haven. Hij is 31 jaar en runt met veel plezier een Kwikfit-vestiging. Wat maakt hem trots op zijn vak?

1. Waarom heb je voor het vak gekozen?

Ik keek er elke vakantie weer naar uit om bij te springen in het garagebedrijf van mijn oom in Duitsland. Autotechniek is een familiedingetje.

2. Wat maakt je dag goed?

Klanten die tevreden de deur uitgaan. En iets oplossen waar een collega-filiaal niet uitkomt!

‘Wees niet bang om andere collega’s om hulp te vragen. We moeten het samen zien te rooien’ ”

3. Wat is je favoriete automerk, waarom?

Audi. Dat begon toen ik mijn rijbewijs haalde. Ik was helemaal gek van een A3; schitterend interieur en technisch ook heel mooi.

4. Wat is je favoriete gereedschap en waarom?

De ringratelsleutel. Je kunt overal net wél bij.

Wie: Sven Siermans, 31 jaar
Wat: Filiaalmanager
Waar: Kwikfit Almere-Haven

5. Welke opleiding heb je gedaan?

Niveau 2 autotechnicus, Niveau 3 servicetechnicus, APK-papieren en Niveau 4 werkplaatsmanager.

6. Waar ben je het meest trots op?

Op mijn filiaal. Ik ben sinds 2016 filiaalmanager. We hebben een goed team en een grote, vaste klantenkring. Mijn vrouw verklaart mij voor gek dat ik meer met de zaak bezig ben dan met mijn zoon Jack, die overigens net één jaar is geworden.

7. Als ik niet aan het werk ben dan...

... vind je mij op het AMT Garageforum of op problemcar of zo. Ik lees graag over technische oplossingen. Of ik ben in de sportschool.

8. Wat is je hobby?

Zaalvoetbal en obstakelloop. Dat is 19 km hardlopen met obstakels, zoals touwklimmen en door de modder rennen. Beperkt door corona, maar ik train wel.

9. Welke tip geef je aan je collega’s?

Blijf op de hoogte en wees niet bang om andere collega’s of een andere garage om hulp te vragen. We moeten het samen zien te rooien.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...