MAN trucks met waterstofmotoren in plaats van brandstofcel?

MAN trucks met waterstofmotoren in plaats van brandstofcel?
De foto suggereert dat MAN al wat op stapel heeft staan, maar enig technisch detail is er nog niet bij. Zien we hier een bestaand motortype en een brandstofcelpakket van moeder Volkswagen?

Terwijl met name Honda en Mercedes voorheen de eerste stappen zetten op het pad van waterstof in brandstofcellen koos BMW voor jaren onderzoek naar waterstofverbranding. We dronken water uit de uitlaat, maar daarna werd het stil. Truckfabrikant MAN pakt de draad weer op, omdat het sneller bruikbaar kan zijn dan brandstofcel-elektro trucks.

Met beide waterstoftoepassingen gaan ze aan de slag, samen met de universiteit en de technische hogeschool van Nürnberg. Die krijgen een campus om waterstoftechniek te onderzoeken in de (diesel)motorfabriek van MAN in dezelfde stad.

MAN staat tenslotte voor Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg. Waarbij MAN er nog even fijntjes op wijst dat zij destijds aan Rudolf Diesel de middelen beschikbaar stelden waarmee hij diens motor kon ontwikkelen.

Beproeving vanaf 2021

Nu moeten onderwijsinstellingen MAN helpen zo spoedig mogelijk waterstoftechniek inzetbaar te maken. Al komend jaar zouden prototypes beproefd worden.

Elektrische aandrijving op batterij heeft MAN al in praktijkproeven, met een kleine serie eTGM 26-tons trucks bij klanten. Vanaf 2023 zou de distributietruck in serieproductie gaan. Dat jaar of het jaar daarop zouden zulke praktijkproeven met waterstoftrucks starten.

180 tankstations

Op zijn 264 kW motor komt de eTGM maximaal 200 kilometer ver per acculading. Niet genoeg voor transport over langere afstand, daar moet waterstoftechniek uitkomst brengen. Maar bij brandstofcelen moet je ook waterstofproductie en tankstations hebben.

Er zijn er nu (in Duitsland) 44. Een Duits instituut berekende dat voor landelijke dekking 180 tankstations nodig zouden zijn. Dat alles kan wel even duren, daarom zegt MAN als sneller beschikbare tussenoplossing waterstofmotoren te ontwikkelen.

Peter Fokker

Peter Fokker

Freelance redacteur

Na de studie HTS-werktuigbouw koos Peter in 1978 voor de autojournalistiek. Eerst bij publieks autobladen, een periode als zelfstandig autoredacteur, enkele jaren bij AutoWeek. Om vanaf 2001 technisch specialisme en veel ervaring volop te kunnen inzetten bij AMT, sinds 2014 als zelfstandige.

Grote interesse in de nieuwste autotechniek, daarnaast in auto’s en muziek uit de jaren 60 en 70.

email: amt@vakmedianet.nl
Telefoon: 0653 280804

Zo zit dat: twee elektrische servo’s, boven voor koppelen en onder voor schakelen. Bovenin een verbinding met de oliekringloop, voor hydraulisch gedoseerde koppelingsbediening. Schuin boven het hydraulisch aggregaat het schakelpedaal. - Foto: BMW

BMW schakelautomaat voor boxermotor: zo werkt het

Er zijn al automatisch schakelende motorfietsen geweest, met name Honda zag er ooit best wat in. Veel scooters, vooral de lichtere, zijn haast...

Dit plaatje geeft een idee van de opbouw van de achterwielaangedreven Alpenglow. De neon lichtstreep zou met licht- en kleursignalen informatie aan rijder en omstanders bieden. - Foto: Alpine

Waterstofverbranding voor CO2-vrij racen - Alpine zet eerste stap

Waterstofverbranding als alternatief voor racen met benzinemotoren, kan dat? Alpine probeert het met de Alpenglow Hy4. Nul CO2-emissie, maar wel het...

Foto's: Maserati

Oog voor techniek: Folgore is helemaal elektrisch en helemaal Maserati

In deze Oog voor techniek belichten we de Maserati Folgore, de volledig elektrische lijn van Maserati. Spannend?

Met de 'GameChanger 1' kunnen aan boord van de schepen EV's opgeladen worden. Het is mogelijk twee auto's simultaan op te laden met een vermogen van in totaal 120 kW. - Foto: Wisse Kommunikatie

Generator op waterstof voor mobiel snelladen van EV's

Clean City en zijn technologiepartners HyMove en Venema presenteren de 'GameChanger 1'. Dit is een mobiele, off-grid stroomgenerator met een...

70 jaar geleden begon Ferrari de export naar de VS, met de 365 GTB/4 Daytona die diepe indruk maakte. De 12Cilindri heeft daarom een neus in vergelijkbaar model. - Foto: Ferrari

Ferrari eert twaalfcilinder met 12Cilindri duo

Met het oog op de goede klantenkring in de VS koos Ferrari de Formule 1 Grand Prix van Miami als het moment om twee 12Cilindri speciale modellen te...

Weiterentwicklung des Mercedes-Benz SUSTAINEER 

Further development of the Mercedes-Benz SUSTAINEER

Mercedes-Benz combineert 'stofzuiger' Sustaineer met vrachtfiets

Mercedes-Benz komt met een studie op basis van de Sustaineer eSprinter en combineert deze met een elektrische vrachtfiets voor last mile delivery in...

Foto: Siemens

Siemens test succesvol 1 megawatt laden voor e-trucks

Het Megawatt Charging System van Siemens levert voor het eerst 1 MW tijdens tests. Een elektrische truck kan volgens Siemens in circa 30 minuten van...

AMT stond met zijn neus bovenop de F1 fotografeerde details die renstallen nu graag geheim houden. Slicks bestonden kennelijk nog niet en hoe zit het met het derdemachtswortelverband tussen vermogen en cilinderaantal?

Techniek van toen '64: derdemachtswortel beslist Formule 1

"In de Zandvoortse duinen is de stilte weergekeerd", schrijft AMT in 1964. Jim Clark (Lotus) heeft de Formule 1 van Zandvoort gewonnen en zal drie...