Test je APK-kennis: Vrijwel geen veerweg, goed- of afkeur?

Test je APK-kennis: Vrijwel geen veerweg, goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK Keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je APK-kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer krijg je te maken met een auto die door zijn eigenaar extreem is aangepast.

Dit is de derde aflevering van de APK Keurmeester Quiz. Zoals je weet van de twee eerdere, neemt juryvoorzitter en PSB-APK-trainer Martin Pardoel geen genoegen met alleen een antwoord. Er hoort altijd een goede uitleg bij. Veel succes!

De vraag

Het woord is aan Martin Pardoel: “Een APK-keurmeester krijgt een auto te keuren die de klant heeft omgebouwd tot sportwagen. De wielkastverbreders, zijskirts en natuurlijk de uitlaat zijn echt maximaal aangepast.

Tevens heeft de eigenaar de wagenhoogte extreem verlaagd, door de veren van de voor- en achteras flink korter te maken. Om geen problemen te krijgen met de veeruitslag heeft hij ook kortere schokdempers gemonteerd. Daardoor liggen de onderste en bovenste veerwinding nog net aan tegen de schotels als de auto uit zijn veren wordt gelicht.

Tijdens de inspectie van de onderzijde van de auto ziet de keurmeester dat de aanslagrubbers van de veren nog maar 4 mm speling hebben met de draagarmen. Dat geldt zowel voor de voor- als de achterzijde van de auto. Wanneer hij de auto in de veren drukt, blijkt dat de veerweg minimaal is.”

Bijna geen veerweg meer. Goed- of afkeur? (Let op: foto ter illustratie)

Goed- of afkeur?

1: Als de auto verder aan alle eisen voldoet, mag de keurmeester deze auto dan goedkeuren?
2: Licht je keuringsbeslissing toe.

Geef in het formulier hieronder jouw antwoord door én motivatie bij dat antwoord.

Update:

De tijd om je antwoorden in te sturen zit er op. 369 APK Keurmeesters hebben wel hun keuringsbeslissing doorgegeven en toegelicht. Die antwoorden én het juiste antwoord vind je in dit artikel.

Eerdere edities

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...