Wat vind jij? Is de DSG de downsize-motor onder de transmissies?

Elke maand licht AMT een thema uit. Voor we in onze pen klimmen vragen we eerst jouw ervaring. Zo weten we wat er speelt in de werkplaats en waar we aandacht aan moeten besteden. Voor het aankomende thema 'koppelen' we jouw ervaring met transmissies.

Welke transmissieproblemen kom je het meest tegen in de werkplaats? Wat is de oorzaak? De voet op de koppeling van de bestuurder, slijtage of misschien gebrek aan (preventief) onderhoud?

Spoelen of niet?

Het onderhoud van een handbak is niet te vergelijken met dat van ‘de automaat’. Hoe ziet jouw (preventief) onderhoud aan een automatische transmissie eruit? Ververs je de olie volgens fabrikant-voorschrift of doe je dat eerder of later? Maak je gebruik van additieven en wanneer kies je ervoor om de automatische transmissie te spoelen?

Geef jij antowoord op onze vragen? Dan maak je kans op één van de tien sets zelfborgende klemmen voor het afdichten van leidingen van Beta Tools.

Downsize-automaat

DSG-bakken zijn een hot topic. Er rijden er inmiddels tienduizenden van rond. Een automaatspecialist vertelde onlangs: “Mechanisch prima, maar elektronisch ellende. De mechatronica gaat eraan omdat DSG zuiniger en lichter is.” Is de DSG de downsize-motor onder de versnellingsbakken?

Vragen, vragen, vragen… Geef jij  antwoord op onderstaande vragen, dan maak je kans op een vierdelige set zelfborgende klemmen voor het afdichten van leidingen van Beta Tools, we mogen er tien weggeven.

Annemiek van de Heg

Annemiek van de Heg

Hoofdredacteur

Annemiek studeerde journalistiek aan de Hogeschool Windesheim. Ze had haar eigen autobedrijf, werkte voor 4WD Magazine en organiseerde 4WD-evenementen. Toen Annemiek in 2016 voor de eventsafdeling van AMT-uitgever Vakmedianet aan de slag ging, had ze als freelancer al diverse artikelen voor AMT geschreven. Sinds september 2017 doet ze dat full-time. Annemiek vulde lange tijd olie bij in haar Peugeot, maar rijdt nu haar droomauto. Een BMW 1 Serie.

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...