Trots op het vak: Hans van Rengs, docent TruckAcademy / Automotive College

Hans van Rengs (51) is docent Bedrijfs- en Autotechniek bij de TruckAcademy en het Automotive College in Nieuwegein. In de rubriek 'Trots op het vak' vertelt hij over zijn werk, het opleiden van nieuwe technici, maar ook zijn favoriete gereedschap. Waarom is die scope zo belangrijk?

1 Wat vind je zo mooi aan dit vak?

Ik startte in de Bedrijfsautotechniek bij de Koninklijke Landmacht. De diverse technieken, van elektrische tot hydraulische, vond ik erg interessant. Later mocht ik als instructeur mijn kennis overdragen aan jongeren. Uiteindelijk stapte ik over naar het MBO-onderwijs.

2 Wat vind je het leukste werk?

De omgang met onze studenten. Het overbrengen van vakkennis, ervaringen maar ook het vormen van deze nieuwe collega’s is iets dat mij heel veel energie geeft.

3 Waar loop je tegenaan in de praktijk?

Het gebrek aan tijd om zelf dicht bij de praktijk te blijven. Er is te veel administratie in het onderwijs. Dat komt de kwaliteit van de lessen niet ten goede.

4 Wat is je favoriete gereedschap?

In het theorielokaal het Smartboard, in de praktijk de Labscope.

5 Wat wil je nog leren?

Ik zou meer kennis willen hebben over analyseren van signalen die je met scope en hulpmiddelen meet, zodat ik het nut en belang nog beter kan overbrengen op mijn studenten. Zo loop ik een dag in de week ‘stage’ bij Bjorn Scholten van AutoPro, ontzettend nuttig!

6 Waar ben je het meest trots op?

Na mijn kinderen op ons team van de TruckAcademy! We hebben drie jaar keihard gewerkt om voor de BOL- en vooral BBL-leerlingen opleidingen met meer praktijklessen neer te zetten.

7 Wat is je droombaan?

Eigenlijk heb ik die al, als ik alle administratieve rompslomp even vergeet…

8 Als ik niet aan het werk ben dan …

Geef ik spinningles. Een andere hobby is onder de carport op zoek naar storingen in auto’s of het doen van scopemetingen om referentiesignalen op te nemen voor analyse.

9 Welke tip geef je aan de AMT-lezer?

Blijf nieuwsgierig naar nieuwe technieken en zorg dat je met een scope kan werken. Een belangrijk stuk gereedschap dat niet meer valt weg te denken bij een complexe storing.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...