Peugeot 2008 houdt in, los jij de storing op?

Peugeot 2008 houdt in, los jij de storing op?

Autodiagnose.eu krijgt een Peugeot 2008 binnen van bouwjaar 2015. De driecilinder 1.2 THP met motorcode HNZ houdt in. En er is een foutcode op de brandstofdruk. Complicatie: het is een af-en-toe-storing. Autodiagnose.eu doet de metingen. Heb jij genoeg aan de meetresultaten om de storing op te lossen? Win dan een felbegeerde plaats bij de workshop 'Netwerkstoringen, een praktische aanpak'.

De klacht treedt sporadisch op, meestal eens per twee dagen na een koude start. Daarna kun je de storing wissen en blijft die uit. In een poging de storing te verhelpen heeft het garagebedrijf de hogedrukpomp, de lagedrukpomp, de injectoren en de bedrading vervangen. Vervolgens is bij een collega-garagebedrijf nog een keer de hogedrukpomp vervangen.

1 x de LD-pomp, 2 x de HD-pomp, 3 injectoren en de bedrading zijn al vervangen...”

Naar Autodiagnose.eu

Bij binnenkomst voeren we eerst een volledige voertuigscan uit. Er staan behoorlijk wat meldingen in de diverse regeleenheden, maar het foutgeheugen van de motorregeleenheid is leeg. Na het vastleggen van de voertuigscan wissen we de foutgeheugens van alle regeleenheden en laten de Peugeot een nacht buiten staan. De volgende ochtend starten we de motor; geen storing en alles werkt naar behoren. Dit herhaalt zich nog enkele dagen, maar uiteindelijk steekt de storing toch de kop op: P0087 brandstoftoevoer foutief.

Het systeem

Voordat we ons op die storing storten, verdiepen we ons in de opbouw van het brandstofsysteem. Dat bestaat uit een lagedruk elektrische brandstofpomp in de tank en een hogedruk mechanische brandstofpomp op de cilinderkop met een elektrische brandstofdrukregeling.

De meting

Voor onze beeldvorming voeren we een meting uit tijdens de storing waarbij we:

- de lagedruk brandstofdruk meten met een drukmeter die een spanning uitgeeft (rood);

- de signaalspanning van het hogedruksensor meten (geel);

- de aansturing van de brandstofdrukregelaar in de hogedrukpomp meten (groen);

- het krukassignaal (blauw) meten waaruit we de krukassnelheid berekenen (paars).

Wat zien we?

Als we deze meting voor de eerste keer uitvoeren vragen we ons af of dit allemaal wel klopt. We zien per twee krukasomwentelingen drie drukslingeringen in de lagedruk brandstofmeting (rood). De gemiddelde lagedruk brandstofdruk is circa 5,5 bar met maxima van circa 6 bar en minima van circa 5 bar.

Ook valt in deze meting op dat de brandstofdrukregelaar van de hogedrukpomp 1 x per 11 krukasomwentelingen aangestuurd wordt (groen) en dat de drukwaarde van de hogedruk brandstof tussen die twee aansturingen van de brandstofdrukregelaar (groen) lineair afloopt van 1,9 volt naar 1,4 volt om vervolgens binnen een kwart krukasomwenteling weer te stijgen van 1,4 naar 1,9 volt als gevolg van aansturing van de brandstofdrukregelaar.

Voor dit soort metingen zijn over het algemeen geen referentiemetingen beschikbaar. Jammer!”

Klopt dit beeld?

Voor dit soort metingen zijn over het algemeen geen referentiemetingen beschikbaar. Jammer, want die zouden we kunnen gebruiken om te toetsen of hetgeen we zien juist is of toch een afwijking vertoont. Om de meting toch te kunnen beoordelen hebben we deze meting vele malen uitgevoerd onder verschillende omstandigheden; in een storingssituatie, in een storingsvrije situatie, bij verschillende toerentallen, bij een koude motor, bij een warme motor, etc.

De resultaten van die metingen hebben we op verschillende manieren onderzocht. We hebben ze tegen elkaar en tegen de theoretische werking van de betreffende (deel)systemen getoetst. We hebben ingezoomed op de scoopbeelden om minuscule afwijkingen te ontdekken in langdurige metingen vanaf het op contact zetten van de motor tot het optreden van de storing tijdens stationair draaien.

Geen aanknopingspunten

Deze zoektocht in de oscilloscoopbeelden naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg leverde, in tegenstelling tot het gros van de diagnoses die we uitvoeren, niets op. In de weken die volgden hebben we de oscilloscoopmetingen meerdere malen opnieuw bekeken in de hoop dat we wellicht toch iets over het hoofd hadden gezien. Dat bleek niet het geval.

Naast de oscilloscoopmetingen maakten we met diagnoseapparatuur diverse logs van de meetwaarden van de brandstofdruk in de motorregeleenheid omdat daarin de nominale (gewenste) waarde werd weergegeven. Ook hieruit kwamen geen afwijkingen naar voren. De werkelijke brandstofdruk schommelde marginaal met enkele bars rondom de nominale waarde. Deze schommeling was vergelijkbaar met de schommeling als de storing niet actief was. Hier dus ook geen aanknopingspunten.

De motorregeleenheid ziet een afwijking

Vanwege het uitblijven van een duidelijke afwijking in zowel de oscilloscoopmetingen als de nominale en werkelijk drukwaarde in de meetwaarden was onze hypothese dat er sprake was van een minimale afwijking die door de software van de motorregeleenheid als ‘afwijking’ werd aangemerkt, maar niet duidelijk zichtbaar was in zowel de meetwaarden als in de oscilloscoopmetingen.

Afstand nemen en herbeschouwen

Gelukkig was onze opdrachtgever begripvol en gaf hij ons de tijd, rust en ruimte om deze casus te onderzoeken. Hierdoor konden we afstand nemen en vanaf de basis op hoofdlijnen alles herbeschouwen. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

Maar nu de vraag aan jou: Wat was de oorzaak van deze storing?”

Wat was de oorzaak?

Juist, bij Autodiagnose.eu moesten ze de grijze cellen stevig aan het werk zetten, maar uiteindelijk losten ze het probleem op. De Peugeot is storingsvrij en terug naar zijn eigenaar.

Maar nu de vraag aan jou: Wat was de oorzaak van deze storing? Vul je oplossing in op het formulier hieronder. Je hebt tot 25 augustus. (Toegegeven, Asim van Autodiagnose.eu had meer tijd.) Daarna verloten we onder de goede inzenders een plekje bij de Autodiagnose-workshop: ‘Netwerkstoringen, een praktische aanpak’. We wensen je veel wijsheid en denkkracht toe!

Klik om het scopebeeld groot te bekijken


Wendy en Asim Saglam zijn de ondernemers achter Autodiagnose.eu. Asim is onderzoeker in hart en nieren. Zijn passie? Onontgonnen terrein verkennen bij het oplossen van complexe storingen. Wendy is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering, zet Autodiagnose.eu op de kaart op social media én ontwikkelde de technische workshops voor autobedrijven. Autotechnicus Marijn maakt met zijn scherpe opmerkingsvermogen het team compleet.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Een Polestar 5 preproductie-exemplaar tankte zijn StoreDot accupakket praktisch gesproken van ‘leeg’ naar ‘vol’ in tien minuten, met een snellader die echt snel kon blijven laden.

Snelladen in stroomversnelling: 600 km in 10 minuten

400 of misschien zelfs 600 kilometer rijbereik laden in tien minuten, da's effe wat anders dan thuis acht uur aan het speciale oplaadkastje hangen....

Zo zit dat: twee elektrische servo’s, boven voor koppelen en onder voor schakelen. Bovenin een verbinding met de oliekringloop, voor hydraulisch gedoseerde koppelingsbediening. Schuin boven het hydraulisch aggregaat het schakelpedaal. - Foto: BMW

BMW schakelautomaat voor boxermotor: zo werkt het

Er zijn al automatisch schakelende motorfietsen geweest, met name Honda zag er ooit best wat in. Veel scooters, vooral de lichtere, zijn haast...

Dit plaatje geeft een idee van de opbouw van de achterwielaangedreven Alpenglow. De neon lichtstreep zou met licht- en kleursignalen informatie aan rijder en omstanders bieden. - Foto: Alpine

Waterstofverbranding voor CO2-vrij racen - Alpine zet eerste stap

Waterstofverbranding als alternatief voor racen met benzinemotoren, kan dat? Alpine probeert het met de Alpenglow Hy4. Nul CO2-emissie, maar wel het...

Foto's: Maserati

Oog voor techniek: Folgore is helemaal elektrisch en helemaal Maserati

In deze Oog voor techniek belichten we de Maserati Folgore, de volledig elektrische lijn van Maserati. Spannend?

Met de 'GameChanger 1' kunnen aan boord van de schepen EV's opgeladen worden. Het is mogelijk twee auto's simultaan op te laden met een vermogen van in totaal 120 kW. - Foto: Wisse Kommunikatie

Generator op waterstof voor mobiel snelladen van EV's

Clean City en zijn technologiepartners HyMove en Venema presenteren de 'GameChanger 1'. Dit is een mobiele, off-grid stroomgenerator met een...

70 jaar geleden begon Ferrari de export naar de VS, met de 365 GTB/4 Daytona die diepe indruk maakte. De 12Cilindri heeft daarom een neus in vergelijkbaar model. - Foto: Ferrari

Ferrari eert twaalfcilinder met 12Cilindri duo

Met het oog op de goede klantenkring in de VS koos Ferrari de Formule 1 Grand Prix van Miami als het moment om twee 12Cilindri speciale modellen te...

Weiterentwicklung des Mercedes-Benz SUSTAINEER 

Further development of the Mercedes-Benz SUSTAINEER

Mercedes-Benz combineert 'stofzuiger' Sustaineer met vrachtfiets

Mercedes-Benz komt met een studie op basis van de Sustaineer eSprinter en combineert deze met een elektrische vrachtfiets voor last mile delivery in...

Foto: Siemens

Siemens test succesvol 1 megawatt laden voor e-trucks

Het Megawatt Charging System van Siemens levert voor het eerst 1 MW tijdens tests. Een elektrische truck kan volgens Siemens in circa 30 minuten van...