Dit moet je weten over turboproblemen

Dit moet je weten over turboproblemen

De markt voor turbo's groeit maar door en is heel interessant voor universele autobedrijven. De Deense fabrikant Nissens helpt je niet alleen met vervangende turbo's van OE-kwaliteit, maar ook met technische bulletins en gratis online trainingen. Dit moet je weten.

De tegenstelling is dat turbo’s eigenlijk heel gecompliceerd zijn en toch eenvoudig; ze zijn kwetsbaar en toch ontzettend sterk. Als turbo’s kapot gaan ligt dat meestal niet aan de turbo zelf. Volgens Nissens (de Deense fabrikant van vervangingsdelen voor motorkoeling, airconditioning en turbo’s) zijn de meeste turboproblemen oliegerelateerd. Te weinig smering kan fataal zijn, want turbo’s draaien met meer dan tweehonderdduizend toeren per minuut; een paar seconden zonder smering is dus funest.

De oorzaak is meestal een verstopte, geknikte of lekkende olieleiding. Hetzelfde geldt voor vuile olie of olie met te veel brandstof of water er in.

Tip: veel van deze problemen zijn te voorkomen door het gebruik van de
juiste olie. En: ververs olie en oliefilter op tijd.

Turbo’s zijn sterk en kwetsbaar

Er is nog een andere belangrijke oorzaak waardoor turbo’s kapot gaan: vreemde voorwerpen. Dat kunnen stukjes versleten pakking zijn, delen die bij een eerdere turboreparatie niet zijn weggehaald, maar ook zand of vuil dat door een oud luchtfilter glipt. Ook door scheurtjes in de slangen, losse verbindingen of losse klemmen kunnen voorwerpen naar binnen worden gezogen: van de luchtfilterbox tot de turbo, EGR, spruitstuk en motorontluchtingssysteem. Dat kan flinke schade aan de turbinewielen veroorzaken.

Zorg dat het hele luchtsysteem schoon is, controleer op afschilfering van compressor- of turbinebladen en op beschadigingen rondom de compressorinlaat en putjes op de compressorbladen. Met nieuwe pakkingen ben je zeker van goede afdichting. Het is heus niet altijd te laat: luister goed naar lawaai uit de turbo en hou de prestaties in de gaten. Let ook op een verstopte of lekkende intercooler, want die kan grote gevolgen hebben voor de turbo.

Noodloop door luchtlek

Een luchtlek kan ook voor een tekort aan lucht in het compressorsysteem zorgen. Door onderdruk en lage laaddrukken reageert de turbo traag en dalen de motorprestaties. Ook de lucht‑brandstofverhouding raakt verstoord met als mogelijke gevolgen een hoger brandstofverbruik, zwarte uitlaatrook en abnormale geluiden. De MAF/MAP/tegendruksensoren kunnen zelfs voor noodloop zorgen (foutcodes P0299, P2263).

Nissens adviseert om de lekken aan de vacuümzijde op te sporen met een druktest; vergelijk de resultaten met de fabrieksdocumentatie. Je sluit de ene kant van het circuit af met een dop en gebruikt aan de andere kant een luchtventiel. Aan de drukzijde meet je het drukniveau bij volle motorbelasting met een manometer.

Montagetips:

  1. Turbo’s zijn kwetsbaar: sleutel voorzichtig en werk schoon;
  2. Pak de turbo nooit beet bij de actuator, het actuatorasje of het vacuümslangetje;
  3. Werk volgens voorschrift: monteer de turbo eerst op het uitlaatspruitstuk, dan aan de uitlaat en monteer vervolgens de overige verbindingen;
  4. Spoel de olietoevoer‑ en retourleidingen en vul het systeem met nieuwe motorolie.
  5. Via deze link vind je installatiefoto’s en -filmpjes.

Nissens First Fit

De turbo’s van Nissens zijn van OE-kwaliteit en daardoor een veilige keuze. Ze worden compleet geleverd met pakkingen, rekbouten, smeerolie en een installatiegids; Nissens noemt dat First Fit. Het productassortiment bestaat inmiddels uit meer dan 130 turbomodellen en er zijn momenteel meer dan 40 turbomodellen in ontwikkeling; goed voor een zeventig procent marktdekking.

Het bedrijf helpt ook met technische bulletins en gratis online trainingen, zoals bij het Nissens Training Concept. Hier kun je zo’n gratis basis turbotraining volgen; de couponcode is al ingevuld.

Dit artikel is gesponsord door Nissens.

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.