EGR kapot? Er is een oplossing

EGR kapot? Er is een oplossing
Nissens heeft een programma van zowel pneumatische als elektromagnetische EGR‑kleppen.

Het uitlaatgasrecirculatiesysteem is een systeem dat standaard op alle moderne benzine- en dieselmotoren zit en de uitstoot van stikstofoxide (NOx) in verbrandingsmotoren vermindert. Maar wat als de EGR-klep kapot gaat?

EGR (Exhaust Gas Recirculation) laat een deel van de uitlaatgassen van de motor opnieuw circuleren. Door die zuurstofarme uitlaatgassen naar de verbrandingskamer te sturen, daalt de verbrandingstemperatuur en neemt de hoeveelheid stikstofoxide (NOx) in de uitlaat af. Dat is het goede nieuws. Maar doordat uitlaatgassen worden gemengd met de aangezogen lucht, kan dat ook voor vervuiling van het EGR‑systeem zorgen, waardoor een EGR‑klep zelfs kapot kan gaan. Storingen aan de uitlaatemissiecontrole, het DPF‑filter, de katalysator of de turbocompressor liggen dan voor de hand.

Wat zijn dan die storingen?

De storingen ontstaan door koolstofafzettingen, die de klep vastzetten. Vooral bij auto's die korte afstandjes rijden, bij lagere temperaturen en bij hoge luchtvochtigheid ontstaat koolstofopbouw bij een onjuiste verbranding in de motor, verbranding van olie, afwijking in de lucht‑brandstofverhouding, overbelasting van de motor en bij storingen in het motormanagement.

Koude, vochtige inlaatlucht heeft invloed op de carterventilatie en kan ook leiden tot vorming van slib, roet en koolstof.

Je kunt de storingen in de EGR‑klep ook merken, want de auto heeft minder trekkracht, een hoger brandstofverbruik, kan ongelijk stationair draaien en stotteren en aarzelen bij het accelereren. Er kan ook zwarte rook uit de uitlaat komen en de motor kan en een pingelend en kloppend geluid laten horen.

Nieuwe EGR‑kleppen

EGR‑kleppen werken in het extreme temperatuurbereik van de uitlaatgassen, dus het reinigen van de EGR‑klep en het hele inlaatcircuit (vergeet het inlaatspruitstuk en de EGR‑koeler niet) kan een effectieve oplossing zijn. De EGR‑klep werkt in een systeem met andere componenten, dus veel storingen worden niet in de EGR-klep veroorzaakt.

De foutcodes hoeven de oorzaak van het probleem dus ook niet te onthullen, want ook een te hoog oliepeil, vervuilde olie en slijtage van de klepafdichtingen en klepgeleiders kunnen invloed hebben op de EGR‑functie. Zelfs de werking van de vacuümpomp en carterventilatieproblemen zijn van invloed.

Maar als er wel een nieuwe EGR‑klep gemonteerd moet worden, dan is het goed om te weten dat de EGR‑kleppen van Nissens betrouwbaar en veilig zijn.

Dertig EGR-kleppen

Nissens, de Deense fabrikant van vervangingsdelen voor motorkoeling, airconditioning en turbo's, levert complete, fabrieksnieuwe EGR‑kleppen. Het bedrijf heeft een aantrekkelijk productassortiment voor de meest populaire automodellen. Deze pneumatische en elektromagnetische EGR‑kleppen bieden een harmonieus uitlaatgasrecirculatieproces.

Nissens heeft nu dertig EGR-kleppen in het programma en daar komen in de loop van dit jaar nog eens dertig bij. Daarmee heeft het bedrijf een dekkend programma voor zeventig procent van het Europese volume.

Nissens levert de EGR-kleppen als een First Fit‑product: alles wat belangrijk is voor de installatie, zoals pakkingen en een installatiegids, zit in de productverpakking. Het bedrijf helpt ook met technische bulletins en gratis online trainingen, zoals bij het Nissens Training Concept.

Zo monteer je een nieuwe Nissens EGR‑klep:

  • Gebruik nieuwe pakkingen voor de EGR‑klepaansluitingen
  • Zet de originele bouten met een momentsleutel vast
  • Sluit de elektrische en vacuümleidingen en daarna de accu opnieuw aan
  • Draait de motor bij een normale temperatuur van 90°C soepel en gelijkmatig? Controleer op uitlaatgas- en koelvloeistoflekkages.
  • Wis de foutcodes, reset het motormanagementsysteem
  • Maak een testrit: heeft de motor in elk toerenbereik voldoende vermogen?

Dit artikel is gesponsord door Nissens.

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...