Auto Prof - AMT Live 2020: De toekomst van auto-aircoservice

Auto Prof - AMT Live 2020: De toekomst van auto-aircoservice

Onder druk van Europese regelgeving moet de uitstoot van broeikasgassen omlaag. Het is een van de redenen waarom R1234yf koudemiddel R134a inmiddels vervangt. Ook de komende jaren zijn er weer ontwikkelingen omtrent regelgeving gericht op milieuvriendelijk werken. En waarom stijgt de prijs van R1234yf zo hard? Krijg antwoord van airco-specialist Waeco Aircon.

Van dure optie tot gemeengoed op nagenoeg elke auto. De airconditioning is niet meer weg te denken uit de auto. Dat vereist natuurlijk ook de nodige kennis in de werkplaats. Nu is dat inmiddels wel op orde in menig autobedrijf, al zijn velen nog niet klaar voor R1234yf. Auto's met dit koudemiddel zijn inmiddels aan aircoservice toe. Kun je dit zelf? Of besteedt je het uit? Wellicht is de aankomende Auto Prof - AMT Live, 11-13 februari, een goed moment om je te verdiepen in de mogelijkheden.

Daarnaast is het goed om te beseffen dat voor een elektrische auto een goed werkende airco een must kan zijn. EV's met een geconditioneerd accupakket weigeren dienst indien de koeling niet werkt. Des te belangrijk dus dat het aircosysteem goed werkt én blijft werken.

Koudemiddelen en milieu

Ook op het gebied van koudemiddelen zijn er ontwikkelingen en Maurice van der Loop van Waeco Aircon weet daar alles van. In zijn kennissessie draait het dan ook om de toekomst van de auto-airco. Europese regelgeving met betrekking tot koudemiddelen en milieu komen aan bod net als het nieuwe koudemiddel.

Dat brengt vanzelfsprekend gevolgen met zich mee voor de auto-aircowerkplaats. En, vaak onderbelicht maar zeker belangrijk nu koudemiddelprijzen de pan uit rijzen: Hoe werk je milieuvriendelijk met koudemiddel? Hoe minder koudemiddel ontsnapt hoe beter voor het rendement van jouw aircoservice.

Kortom: wil je weten wat er op je af komt én hoe je jouw aircoservice verder kan laten renderen? Mis deze kennissessie op 11, 12 en 13 februari niet.

Meer Kennissessies?

Van 11 t/m 13 februari vindt de 2020-editie in Gorinchem plaats. Drie dagen lang automotive vakmanschap met standhouders, innovaties, demo's en natuurlijk een vol programma kennissessies. Daar ben je bij toch?

Registreer je gratis als gast van AMT via autoprof-amtlive.nl/tickets met registratiecode 2501.

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...