Auto Prof - AMT Live 2020: Hoe pak je een ABS-storing aan?

Auto Prof - AMT Live 2020: Hoe pak je een ABS-storing aan?
Wielsensoren, stuursensor, versnellingssensor en regelblok voor een ESP-systeem: alleen met een diagnosetester kun je daar nog fouten in opsporen. En liefst een scope erbij om signalen te meten.

Het ABS-systeem bestaat inmiddels een goede veertig jaar. Toen nog als optie, inmiddels is het standaard in elke auto. Het ogenschijnlijk simpele systeem komt al jaren voor in de werkplaats en zet technici geregeld technici voor een uitdaging. Hoe pak jij een ABS-storing aan en hoe werken slimme ABS-sensoren eigenlijk?

Het ABS-systeem bestaat 40 jaar. In 1978 zette Mercedes het op de optielijst van de W116 S-Klasse. Sinds 2004 is ABS zelfs geen optie meer, maar de norm.

Inmiddels passeerden al vele artikelen omtrent ABS de revue. Van een Honda CRV met ABS-problemen in de werkplaats van DiagnoseDan tot een zevendelige training ABS-storingzoeken met Autodiagnose.eu.

Kortom, een ABS-storing is nooit ver weg. Maar hoe pak je die aan? Tijdens AMT Diagnose Boot Camp gaf ACtronics een workshop over slimme PSI5-sensoren. Deze wielsensor stuurt naast het detecteren van het wieltoerental ook data naar het ABS- en ESP-systeem. Hoe meet je aan deze slimme wielsensoren?  Het bleek voor vele technici onbekend terrein. Tijd om meer kennis op te doen!

Kennissessie ABS-storingzoeken

Rogier Henzel is werkzaam bij ACtronics en verzorgt op Auto Prof - AMT Live elke dag een kennissessie over ABS-storingen. Na een korte introductie over het ABS-systeem neemt hij je dieper mee de materie in. "Ik behandel diverse typische klachten waarbij ik ook duidelijk onderscheid maak in wat de mogelijke oorzaak is. We krijgen vaak modules binnen die defect zouden zijn, maar dit is niet altijd het geval. De oorzaak ligt dan ergens anders."

Naast het juist vinden van een oorzaak geeft Rogier een kijkje in het nieuwe revisieproces waaronder de splinternieuwe productielijn voor de revisie van ABS-units.

Meer Kennissessies?

Van 11 t/m 13 februari vindt de 2020-editie in Gorinchem plaats. Drie dagen lang automotive vakmanschap met standhouders, innovaties, demo's en natuurlijk een vol programma kennissessies. Daar ben je bij toch?

Registreer je gratis als gast van AMT via autoprof-amtlive.nl/tickets met registratiecode 2501.

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...